استراماچونی: مرد سرانجام های تلخ

به گزارش مجله رویگری، آندره آ استراماچونی عصر پنج شنبه به طرفداران استقلال معرفی خواهد شد. مردی که همیشه سرانجام های تلخی در دوران کاری اش داشته. چه در زمان بازیگری، چه در زمان مربیگری.

استراماچونی: مرد سرانجام های تلخ

حمیدرضا عرب، بازی تازه شروع شده است. این خاتمه ماجرای انتخاب سرمربی استقلال نیست. شاید بلاتکلیفی ها به نقطه آخر رسیده باشد اما تازه داستان شروع شده است. استقلال با استراماچونی به زودی در لیگ دیده خواهد شد و این مرد نزدیک به 2 ماه فرصت خواهد داشت تا استقلال را همان گونه که انتظار می رود بسازد. برای استراماچونی که عقبه پررنگی هم ندارد و چهره محبوبی هم میان ایرانی ها نیست-برخلاف بسکمک از مربیان مشهور فوتبال ایتالیا- نمی توان زمان آن چنانی را متصور بود. او باید همان گونه که در اینتر کارش را بسیار امیدوار نماینده شروع کرد، دراستقلال نیز همان گونه باشد بی آنکه بهانه ای بیاورد. استراماچونی اگر با این دیدگاه وارد استقلال شده باشد بدون شک می توان به آینده این باشگاه، که ناکامی های بسکمک را در سال های اخیر تجربه نموده، دل بست و قهرمانی در لیگ را بار دیگر تجربه کرد اما چنانچه استرا به همان سرنوشتی دچار گردد که در تمام تیم های تحت راهنماییش شد و نتایج مطلوبی در نیمه دوم دوران مربیگری اش به دست نیاورد از استقلال نیز اخراج خواهد شد. با او قرارداد 2 ساله امضاء شده که این شرط برای باشگاه استقلال و مدیرانش به مثابه یک شمشیر تیز دو لبه است. از این قرارداد می گردد هم بهره برد وهم از آن لطمه خورد. این بستگی به نتایج مردی دارد که از این پس برای ما چهره ای آشنا خواهد بود.

***

با چهره ای روبرو ایم که از تحلیل آنچه در آینده برایش رخ خواهد داد، عاجزیم. مردی رو به روی مان قرارگرفته که نه کارنامه آن چنان درخشانی در فوتبال اروپا از خود به جا گذاشته و نه آن چنان ناکام بوده است.

آندره استراماچونی هرگز در فوتبال ایتالیا مغزی متفکر نبوده است. او نه تراپاتونی است، نه آریگو ساچی و نه کاپلوو مالدینی و لیپی. فوتبال ایتالیا یک قطار مربی نامی در خود دارد که نام شان در کتاب تاریخ فوتبال دنیا می درخشد. استرا اما در حد مربیان متوسط سرزمین چکمه ها است؛ با ارفاق!

درمدح استراماچونی هرگز نمی توان از واژه های پرطمطراقی بهره گرفت. مردی بدون لقب و بی آنکه جامی را در تاریخ مربیگری خود به دست آورده باشد. گرچه در توصیف او به قهرمانی در سال 2012 با تیم جوانان ایتالیا در قاره اشاره شده اما به واقع پیروزیت در این سطح ملاک سنجش عیار استرانیست همان طور که سران باشگاه اینتر به دنبال اعتمادی که درهمان سال به مرد جوان کردند، بعد از چند ماه همکاری راهنمایی این تیم را از او گرفتند و به والترماتزاری سپردند تا حضور ماچونی در یکی از مهم ترین باشگاه های فوتبال اروپا به یک فصل هم نرسد و خیلی زود از روی عرشه نراتزوی پیاده گردد.

بعد از یک سال بیکاری، استراماچونی به اودینزه رفت و آنجا هم فصلی کم فروغ را تجربه کرد. نتایجی که باعث شد اخراج گردد و جای خودش را به استفانو کولانتونو بدهد. مردجوان راهی یونان سفر شد تا رویاهای تازه ای را پاناتینایکوس دنبال کند اما همچون اینتر حضورش در این تیم یونانی نیز به یک سال نرسید. این داستان برای سرمربی استقلال دراسپارتاپراگ جمهوری چک نیز تکرار شد. استرا با این تیم هم قراردادی برای یک فصل منعقد نموده بود اما این قرارداد 10 ماه دوام آورد، فقط 10ماه.

به رغم آنکه استرا با این تیم یک فصل دیگر قرارداد داشت اما بازهم نتوانست بدون وقفه به کار ادامه دهد و یک سال دیگر در انتظار پیشنهادات تازه بود تا اینکه خاتمه استقلال را برگزید. تیمی که بعد از سال ها ناکامی و درشرایطی که بعد از فصل دوازدهم فقط یک جام حذفی نه چندان با ارزش را به چنگ آورده و پی در پی شاهد پیروزیت های رقیب سنتی اش پرسپولیس بوده، زودودن غبار ناکامی های این سال ها را در وجود این مربی جستجو می نماید.

آیا استرا می تواند نقطه خاتمه ناکامی های استقلال باشد؟ آیا سرنوشتی که در انتر، اودینزه، اسپارتاپراگ و پاناتینایکوس رخ داد در استقلال هم تکرار خواهد شد؟

مدیران باشگاه استقلال درست یا غلط به این مرد دل بسته اند و انتظار می کشند ماچونی تمام آنچه استقلال با وینفرد شفر به دست نیاورد را به چنگ آورد. او احتمالا شنبه ای که از راه خواهد رسید، تمرینات استقلال را با دستیارانش شروع خواهد نمود و قدم در مسیری خواهد گذاشت که انتهایش برای خیلی ها گنگ و نا پیدا است. با استراماچونی در قدوم اول بی شک نمی توان خیال بافی کرد. او نه مانند برانکو است که یادگاری های زیادی در ذهن ایرانی ها کاشته باشد وبا هیبتی امیدوارنماینده گام به تیمش بگذارد و نه همچون دنیزلی پر جاذبه.

استقلال سکوی پرتاب درفوتبال خاورمیانه

-

ماچونی را باید این گونه تعبیر کرد که خود نیز آمده تا شاید تمام آن ناکامی ها و تیره روزهایی که در فوتبال اروپا تجربه نموده را از روزمه اش پاک کند. استرا می تواند استقلال را سکوی پرتابی کند برای ساختن چهره ای متفاوت از خود در فوتبال خاورمیانه. او نیک می داند و شاید هم در نهان همین هدف را با استقلال دنبال می نماید. پیروزیت با ارتش آبی و برخورداری از پیشنهاد های اقتصادی اغوا نماینده از سوی تیم های عربی.

استقلال این ظرفیت ها را برای مرد ایتالیایی فراهم خواهد نمود همان گونه که بسکمک از مربیان شاغل در فوتبال ایران بعد از پیروزیت هایی که به دست آوردند راهی لیگ های عربی شدند و حتی سکان راهنمایی تیم های ملی کشورهای دور و بر را به دست آوردند. همان سرنوشتی که برای برانکو ایوانکوویچ رقم خورد، برای استرا نیز احتمال دارد وابسته به آنکه مرد جوان همان باشد که در روزهای شروعین ورودش به نراتزوی بود.

مانند استراماچونی 36 ساله ای که هفته های باقی مانده به فصل 2012-2013 را با 5 پیروزی، 2 تساوی و 2 شکست پشت سر گذاشت و توانست برای اینتر سهمیه لیگ اروپا بگیرد. اینتری ها به همین سبب یک فصل دیگر به استراماچونی اعتماد کرد تیم او در شروع لیگ بعد 9 بازی پشت سر هم را برد و دو هفته به خاتمه مرحله گروهی، جواز حضور به مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ اروپا را کسب کرد اما از ماه دسامبر همان سال برایشهمه چیز دگرگون شد. تاتنهام، نراتزوری را در مرحله یک هشتم نهایی لیگ اروپا حذف کرد.

اینتر سپس در نیمه نهایی جام حذفی ایتالیا به رم باخت و در نیمه دوم فصل هم تنها 19 امتیاز کسب کرد. استقلال حالا می خواهد استرا را در هیبت و سیمای همان مرد پیروز ماه های شروعین کار در اینتر ببیند و این وابسته به فاکتورهای بسیار است. اینکه استرا چه اندازه به لحاظ ذهنی آماده و مهیای کار در محیط شلوغ و پرحاشیه استقلال باشد و اینکه مدیران باشگاه استقلال چه اندازه او را در رسیدن به پیروزیت کمک نمایند.

عاشق پیشه ایتالیایی!

-

کند و کاو درباره استرا ما را بیشتر با زوایای اخلاقی اش آشنا می سازد. با مردی روبرو ایم که عمیقا احساساتی است. او در آخرین پست اینستاگرامی به مناسب تولد همسرش این جملات را به کار برده است: به همه دنیایان می خواهم بگویم که او شاهزاده جذاب من است. با او همه چیزم را ساختم. او پری داستان های من است. او همه چیز من است. سلام عشق من. این احساسات قطعا در ایران کم خریدار ندارد. ایرانی های عاطفی که همین حالا که سرمربی گری او در استقلال رسما شروع نشده در صفحه اینستاگرامش به این جملات واکنش هایی نشان داده اند و برای این زوج جوان ایتالیایی آرزوی خوشبختی نموده اند.

در دوران بازیگری هم ناکام بود؛ چه ظالمانه

-

درباره استراماچونی نوشت اند که روز 13 ژوئن با استقلال قرارداددو ساله بسته است. درنوجوانی فوتبالش را با تیم روموئلا استارت زد؛ جایی که آن را در سن 14 سالگی ترک کرد تا به بولونیا برود. تنها 18 سالش بود که فوتبال حرفه اش شروع شد و به ترکیب اصلی تیمش در سری C1 رسید اما به دلیل مصدومیت شدید از ناحیه زانو، دوران بازیگری او خیلی دوام نداشت. مینیسک و رباط های زانوی او به شدت آسیب دید و به این ترتیب تقدیری ظالمانه گریبانش را گرفت تا دیداری که می توانست مهمترین مسابقه دوران بازیگری اش باشد، متأسفانه به آخرین بازی او به عنوان فوتبالیست تبدیل گردد. بعد از آن به هردری زد نتوانست درقامت بازیکن به فوتبال بازگردد و نهایت مجبور شد که کفش هایش را آویزان کند. در روبروه با چنین سرنوشت تلخی، پسر جوان ایتالیایی وارد وادی مطالعه و کسب دانش شد و به توصیه مدیربرنامه ها خودش را برای تبدیل شدن به یک مربی آماده کرد.

استراماچونی در سن 25 سالگی زندگی حرفه ای جدیدش را به عنوان سرمربی شروع نموده است. ابتدا در تیم AZ اسپورت (تیمی در رده جوانان در شهر رم) و سپس در روموئلا مشغول به کار شد و تا سال 2005 در آنجا ماند. او سال 2003 مدرک مربیگری اش برای راهنمایی تیم های جوانان را کسب نموده بود. سال 2005 بعد از کسب دو عنوان ملی در سال های 2007 و 2010 به کادر فنی تیم جوانان باشگاه رم پیوست. او را برونو کونتی (سرمربی سابق رم و رئیس فعلی تیم های پایه این باشگاه) به این باشگاه برد و تا 6 سال بعد در جالوروسی حضور داشت. در آن 6 سال، استراماچونی دو عنوان قهرمانی در لیگ جوانان ایتالیا کسب کرد که یکی از آنها بدون حتی یک شکست بود. در همان حال که جوانان رم را راهنمایی می کرد، استراماچونی، توانست در رشته حقوق از دانشگاه شهر رم فارغ التحصیل گردد. او سپس راهی میلان شد تا جای فولویو پئا، سرمربی تیم پریماورا (جوانان) اینتر را بگیرد.

عصر پنج شنبه زمان معارفه

باشگاه استقلال زمان معارفه استراماچونی را عصر پنج شنبه اعلام نموده است. این بدان معنا است که حضور مرد ایتالیایی در تمرین های استقلال از هفته آینده قطعی است و استقلال با حضور او شروع خواهد نمود. ماچونی در جلسه معارفه بدون شک صحبت هایی به شکل مقدماتی خواهد داشت و باشگاه استقلال نیز درباره عقد قرارداد با این مربی توضیحاتی خواهد داد اما یقینا آنچه در قرارداد فی مابین منعقد شده به طور علنی آشکار نخواهد شد و مفاد آن پنهان خواهد ماند. البته اگر کسی از درون باشگاه این قراردادها را برای رسانه ها افشاء نکند.

10

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 16 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 179

به "استراماچونی: مرد سرانجام های تلخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استراماچونی: مرد سرانجام های تلخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید