افشاگری یک سعودی درباره نقش عربستان و اردن در قتل خاشقجی

به گزارش مجله رویگری، همزمان با نزدیک شدن به سالگرد قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد سعودی که دوم اکتبر 2018 در کنسولگری کشورش در استانبول به قتل رسید، روزنامه صباح ترکیه بعضی اطلاعات موجود در این زمینه را که به وسیله منابعی در سازمان اطلاعات این کشور به آنها دست یافته است، افشا کرد.

افشاگری یک سعودی درباره نقش عربستان و اردن در قتل خاشقجی

روزنامه مذکور در گزارش خود ضمن اشاره به یک شهروند سعودی که پس از ورود به ایرلند به وسیله کشور سومی، وارد سفارت آنکارا در دوبلین شد، از اطلاعاتی که این منبع به سفارت ترکیه در ایرلند ارائه کرد و بعضی از جزئیات فاش نشده پیرامون جنایت قتل خاشقجی که در ریاض برنامه ریزی و در استانبول اجرایی شد، پرده برمی دارد.

این روزنامه نوشت، با این شهروند سعودی پس از ارائه اطلاعات مربوط به جنایت قتل خاشقجی، به صورت یک منبع سری برخورد شد. اطلاعاتی که به وسیله دوستان نزدیکش در سازمان اطلاعات عربستان به دست آورده بود اما وی از کار خود و دلایل نزدیکی اش به دستگاه اطلاعاتی مذکور توضیحی نداد.

طبق گفته منابع، اطلاعاتی که این شهروند سعودی ارائه کرد اثباتی بر این مساله است که کسی که دستور قتل این روزنامه نگار را صادر نموده است همان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است.

این شهروند سعودی گفت، شخصی که نامش صالح النشاع است و در پزشکی قانونی کار می نماید، یک هفته پیش از قتل خاشقجی با استفاده از گذرنامه اردنی وارد استانبول شد و این مساله اثبات می نماید که جنایت قتل خاشقجی با نیت قبلی و از پیش برنامه ریزی شده بوده است. وی ادامه داد، النشاع همه تجهیزات لازم را برای انجام این جنایت داخل کنسولگری سعودی در استانبول فراهم کرد.

به گفته این منبع، سیف سعد القحطانی، یکی از اعضای تیم اجرانماینده ترور دوم اکتبر وارد ترکیه شد و پس از ورود خاشقجی به کنسولگری، اقدام به تعقیب او به سمت اتاقی کرد که به آن منتقل شد.

منبع مذکور ادامه می دهد، به خاشقجی 100 میلی گرم مواد مخدر کتامین و پس از آن پنج میلی گرم داروی میدازولی و سپس 200 میلی گرم داروی پروپوفول خورانده شد تا بیهوش گردد اما با وجود خوراندن این داروها، مقتول هنوز از هوش نرفته بود و داروها اثر ننموده بود. این منبع اعلام کرد که نمی داند چه اتفاقی برای جسد خاشقجی افتاده است، زیرا دوستش او را در جریان ادامه این جنایت قرار نداده است.

روزنامه صباح نوشت، منبع مذکور ادعا نموده است که سازمان اطلاعات اردن در جنایت قتل خاشقجی نقش داشته است.

همچنین وی تاکید نمود، تعدادی از افراد مخالف نظام عربستان و مقیم اروپا نیز به همین شیوه به ریاض منتقل شده اند و ولیعهد عربستان دستورات برای آوردن خاشقجی به این کشور را هم صادر کرد اما این دستورات اجرایی نشدند.

منبع مذکور خاشقجی را به مزدور دوجانبه میان آمریکا و عربستان متهم کرد و گفت، ریاض او را در میان گروه اخوان المسلمین گماشت اما وی با این گروه همراه شده و آغاز به انتقاد از نظام آل سعود کرد و به همین دلیل بن سلمان دستور داد از دست او خلاص شده و او را به قتل برسانند.

صباح در ادامه نوشت، سازمان اطلاعات ترکیه نسبت به ادعاهای این منبع پیرامون روابط سازمان اطلاعات اردن و مزدور دوجانبه تردید کرد اما با این وجود ادعاهای مذکور را ضمیمه پرونده قتل این روزنامه نگار کرد.

طبق نوشته این روزنامه، شهادت های تیم مذاکره نماینده در جریان محاکمات در عربستان با هدف پنهان نگهداشتن نقش ولیعهد و احمد عسیری، معاون رئیس سازمان اطلاعات عربستان در این جنایت اجرا شده است. تیم مذاکره نماینده در شهادت های خود مدعی شدند که گزارش دروغین به عسیری ارائه نموده اند مبنی بر اینکه خاشقجی از کنسول گری خارج شده است. آنها در گزارش خود گفتند: یک شخص بی گناه را به قتل رساندیم و مقامات را با ارائه اطلاعات جعلی گمراه کردیم، ما خیانت در امانت نموده و در وظیفه خود اشتباه کردیم.

این روزنامه در ادامه نوشت، گفت وگوهای موجود در فایل های صوتی میان صلاح الطبیقی کارشناس پزشکی قانونی عربستان و ماهر مطرب، یک عامل اطلاعاتی که مکررا ولیعهد عربستان را در سفرهای خارجی همراهی می نموده، درباره رهایی از جسد خاشقجی یک ساعت پیش از وقوع این جنایت، گزارش های دروغین مذکور باطل می نمایند که کوشش می نمایند بن سلمان و عسیری را از این جنایت تبرئه نمایند.

صباح نوشت، اطلاعات و فیلم دوربین ها در فرودگاه آتاتورک استانبول که احمد عبدالله المزینی، وابسته نظامی عربستان در استانبول و عضو سازمان اطلاعات عربستان و منصور ابو حسین، مسؤول اول تیم ترور را نشان می دهد که با یکدیگر یک روز پیش از وقوع جنایت وارد ترکیه شدند و المزینی نیز به همراه مفلح شایع المصلح، یکی از سه عضو تیم قتل وارد هتل شد.

براساس نوشته این روزنامه ترکیه ای، شهادت مصلح نشان می دهد که او از مکان همدست محلی آگاهی داشته است و به او چمدان های حاوی کیسه هایی را تحویل داده است و پس از آن دریافته است که این چمدان ها حاوی اجزای بدن خاشقجی بوده اند.

اما در شهادت ها و اظهارات محمد سعد الزهرانی یکی از 15 عضو تیم ترور آمده است که وی دوربین ها را از کار انداخته و سپس سی دی های حاوی فیلم را شکسته و داخل سطل آشغال انداخته است اما این کوشش ها برای نابودی فیلم ها پیروزیت آمیز نبود چرا که تیم بازرسی دوربین پلیس استانبول پیروز شد فیلم اقدامات تیم ترور را بدست آورد. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 328

به "افشاگری یک سعودی درباره نقش عربستان و اردن در قتل خاشقجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشاگری یک سعودی درباره نقش عربستان و اردن در قتل خاشقجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید