برج پیزا ، باشکوه ترین برج کج ایتالیا

به گزارش مجله رویگری، برج کج پیزا را می توان یکی از یادگار های باشکوه دوره رنسانس دانست. برجی که فقط قرار بود ناقوس کلیسا را بر خود حمل کند، اما ناخواسته تبدیل به یکی از نماد های ملی ایتالیا شد.

برج پیزا ، باشکوه ترین برج کج ایتالیا

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

هر انسانی حداقل یکبار نام این برج به گوشش خورده است ولی کمتر کسی وجود دارد که بداند چرا این برج کج است؟ آیا احتمای ریزش این برج وجود دارد؟ این برج در کجا واقع شده است؟… و هزاران سوال دیگر. برای رسیدن به جواب سوالهایتان، در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

همه انسان ها اشتباه می نمایند و هیچ کس کامل نیست. اشتباهی که در قرن 11 میلادی رخ داد، به شکل گیری یک برج 14,500 تنی کج انجامید. محاسبات اشتباه معمار آن بعد ها به نماد غرور شهر تبدیل شد اما کاش کسی که آن را طراحی نموده بود هم این موضوع را می دانست. هویت مهندس معمار اولیه ی آن هنوز یک راز باقی مانده است اما اکثراً بر این گمان هستند که اولین پایه های برج را بونانو پیزانو بنیان گذاشته است.

برج کج پیزا که در زبان ایتالیایی با نام Torre Pendente di Pisa شناخته می گردد، با بیشتر معماری های قرون وسطی فرق دارد. کج بودن این برج بر تکنیک های پیشرفته ی معماری آن موقع سایه نمی افکند بلکه می توان گفت که طرح این برج واقعاً فوق العاده است. برج کج پیزا بعد از ساختمان کلیسای جامع و تعمیدگاه، سومین ساختمان قدیمی میدان کلیسای جامع در شهر پیزا است. استفاده از ستون ها و طاق های قوسی فراوان در این سازه، نشان دهنده درک عمیق دو فاکتور وزن و مقدار بار و همچنین دانش گسترده معماری ایتالیایی در آن موقع است. تنها چیزی که معمار آن در محاسبات خود نیاورده بود، پی برج بود که بر روی بخش متراکم و فشرده خاک رس ساخته می شد.

مطلب پیشنهادی : جاذبه های گردشگری ایتالیا

از نظر ظاهری این برج 8 طبقه 55.86 متر در کوتاه ترین سمت و 56.67 متر در بلند ترین قسمتش ارتفاع دارد، این برج بسیار سنگین است و چیزی حدود 14500 تن وزن دارد. این برج کاملا مورب است و 6.3 درجه انحراف دارد و هر روز هم به کج بودن آن اضافه می گردد و قطر بیرونی آن 15.484 متر می باشد.

برای ساخت این برج از شن و ماسه و سنگ مرمر استفاده شده و البته با گذر زمان برای جلوگیری از سقوط این برج مصالح دیگری هم به آن اضافه شده است.

درون این برج زیبا راه پله زیبا و مارپیچی ساخته شده است که 251 پله دارد و بالا رفتن از آن حسی جالب مانند قدم زدن در تاریخ را دارد و هنگامی که بر فراز این برج می رسیم منظره ای زیبا از مناطق اطراف برج از جمله میدان شهر، کلیسا و موزه پیزا را می توانیم ببینیم.

طراحی برج به طور کلی بر گرفته از معماری رومی است. رنگ این برج طوسی و سفید است و ستون های مختلفی دارد، علاوه بر کج بودن این برج گنبدی که در بالای آن قرار گرفته و تلفیقی از هنر اسلامی و مسیحی است قابل توجه است و در آن 30 ناقوس با 8 نت موسیقی مختلف نصب شده است.

برج پیزا که تنها بنای کج در دنیا نیست، از نظر قدمت سومین اثر کهن پیزا است و قبل از آن کلیسای جامع شهر (the Cathedral) و کلیسای تعمید (Baptistry) در رتبه اول و دوم قرار گرفته اند، بنابراین اگر به پیزا سفر کنید می توانید اطلاعات زیادی در باره فرهنگ، هنر، تاریخ و معماری ایتالیا بدست آورید.

تاریخچه برج پیزا

اولین سنگ بنای برج پیزا در 9 آگوست سال 1173 میلادی یعنی قرن دوازدهم و مصادف با رنسانس در قسمت پشت کلیسای پیزا قرار داده شد، ایتالیایی ها دوست ندارند نام اولین سازنده این بنا فاش گردد اما گویا او معماری لاتین به نام دیوتیسالوی بوده است. او کمی بعد از شروع ساخت متوجه کجی برج و خاک بی ثبات منطقه شد و با راه کارهایی کوشش کرد برج را عمود نگه دارد اما پیروز نشد.

تکمیل برج 100 سال به دلیل جنگ بیزانس با جنوا، لوکا و فلورانس عقب افتاد.

پس از دیوتیسالوی، دو معمار دیگر هم از سال 1234 میلادی سعی کردند تا برج را به اتمام برسانند، اولین مهندس معمار بعد از او فردی به نام پیزانو بود که تا انتها طبقه چهارم آن را با همان حالت کج و انحرافش به سمت جنوب شرقی ساخت، و پس از او هم معماران دیگری روی برج کار کردند تا در نهایت در سال 1399 میلادی چندین سال پس از شروع ساخت اولیه آن با همان خمیدگی تمام شد.

ساخت و تکمیل این برج منحصر به فرد 199 سال طول کشید و در آخرین اندازه گیری از انحراف برج پیزا 2.4 متر انحراف داشت و به مرور هم به این انحراف اضافه نموده می گردد و همین باعث شد در طول این سال ها ناقوسی بر فراز برج نواخته نگردد تا خطر ریزش را بیشتر نکند.

از آن جایی که هر ساله بربازدید این برج اضافه نموده می گردد در سال 1372 میلادی فردی خوش ذوق از اهالی شهر پیزا چند زنگ بر گرفته از موسیقی رومی برای برج طراحی و اجرا کرد که هریک نوعی از نت را می نوازد اما به دلیل وزن زیاد برج و ناقوس ها هر چند گاهی ناقوس ها برداشته می شوند حتی در سال 1990 میلادی بازدید گردشگران از این اثر باستانی به دلیل احتمال زیاد سقوط برج ممنوع شد و این تعطیلی تا سال 2001 میلادی هم ادامه داشت اما بعد از آنالیز مهندسان و انجام تحقیقات دوباره بازگشایی شد.

از دیگر مواردی که در تاریخ این برج کج و مشهور اروپا جالب است بدانیم این می باشد که سازمان علمی، فرهنگی، تربیتی ملل متحد یا همان یونسکو برج پیزا را در سال 1987 میلادی جزو فهرست میراث فرهنگی دنیای قرار داد.

چگونگی ساخت برج پیزا

ساخت برج پیزا در 9 اوت سال 1173 میلادی شروع شد. همانطور که قبلا گفتیم در ابتدا قرار بود که برج ناقوس باشد و تا 5 سال هم صاف بود اما درست بعد از تکمیل طبقه سوم در سال 1178، برج شروع به کج شدن کرد. شهروندان شوکه شده بودند چون کجی برج کاملاً مشهود بود. پی ریزی برج که تنها سه متر عمق داشت، بر روی مخلوط رسی متراکم ساخته شده بود و خاک را تحت تاثیر قرار می داد. وقتی ساختمان برج بالا رفت، خاک رس دیگر قدرت لازم برای راست نگه داشتن برج را نداشت. بنابراین وزن سازه مرتباً به پایین فشار می آورد تا این که روی ضعیف ترین بخش خاک تاثیر گذاشت.

بعد از این اتفاق، ساخت آن به مدت 100 سال متوقف شد. دولت امیدوار بود که خاک تثبیت گردد و قدرت لازم برای نگه داشتن وزن برج را به دست بیاورد. در همان حین، ایتالیا درگیر جنگی وحشیانه و ویرانگر با جنوا بود.

از سر گیری ساخت برج پیزا

پس از آن وقفه 100 ساله، در سال 1272 میلادی، مهندس ایتالیایی جووانی دی سیمونه قدم جلو گذاشت و شروع به اضافه کردن 4 طبقه دیگر به برج کرد. در واقع کوشش او برای برطرف کجی اولیه به وسیله بلندتر ساختن یک طرف برج از سمت دیگر، به کجی برج اضافه نمود. دوباره در سال 1284 میلادی، ساخت و ساز متوقف شد. علت آن هم نبرد ملوریا بود که در آن، مردمان پیزا از جنوایی ها شکست خوردند. در سال 1319 میلادی، طبقه هفتم برج کامل شد. تا سال 1372 که اتاقک ناقوس برج ساخته شد، عملاً هیچ ساخت و سازی در برج انجام نشده بود. پس از آن دوباره تا قرن نوزدهم، برج به حال خود رها شد.

در سال 1838 میلادی الساندرو دلا گراردسکا، یکی از مهندسین شناخته شده ایتالیا، در نزدیکی پی برج یک گذرگاه حفر کرد تا مردم بتوانند معماری پیچیده شالوده برج را از نزدیک ببینید. اما باز هم برج از آنی که بود کج تر شد. احتمالا علت آن کاهش قوام خاک اطراف پی بود. انگار قرار بود این برج 55 متری برای همیشه کج باقی بماند.

جنگ دنیای دوم

سرنوشت برج کج پیزا طی جنگ دنیای دوم شاید فقط ناشی از یک اقبال بلند و خوش شانسی باشد. این جنگ خانمان برانداز و وحشیانه که سراسر دنیا را به ماتم کده ای خونین تبدیل نموده بود به ایتالیا و نزدیکی برج پیزا هم کشیده شد. وقتی سربازان آمریکایی به ایتالیا حمله کردند، به آنها دستور رسید تا تمام ساختمان های شهر را برای جلوگیری از خطر پنهان شدن تک تیر انداز های دشمن تخریب نمایند. هیچ استثنایی برای این قانون وجود نداشت و در نتیجه پیشروی آمریکایی ها در خاک ایتالیا، صدها ساختمان با خاک یکسان شد. تنها چیزی که از نابودی برج کج پیزا جلوگیری کرد، عقب نشینی آمریکایی ها از آن قانون بود که ضرورت تخریب ابنیه تاریخی کشور را لغو می کرد.

چرا برج پیزا کج است؟

ماجرا از جایی شروع می گردد که اهالی پیزا تصمیم می گیرند برج ناقوسی در پشت کلیسا بسازند و این برج در ابتدا قرار بود تنها برج ناقوسی ساده باشد، به همین دلیل سال 1173 میلادی مهندسی لاتین را برای ساخت این برج استخدام کردند او سه طبقه از برج را ساخت و هنوز 12 متر از زمین بالاتر نرفته بود که متوجه کج بودن برج در ناحیه جنوب شرقی آن شد و سعی کرد که برج را عمود کند اما به دلیل جنس خاک زیرین بنا که شنی و رس آبرفتی با درصد بالائی آب بود و این که قرار بود لوستری بسیار سنگین در این برج قرار بگیرد پیروز نشد.

به طور کلی با نظاره کردن این برج زیبا و باشکوه و دقیق تر شدن در ستون و قوس ها چگونگی ساخت راه پله مارپیچ درون برج عمق درک مهندسان ایتالیایی را از جرم، وزن و هنر مهندسی متوجه می شویم.

راه کارهای ارائه شده برای برطرف انحراف برج پیزا

برای عمود کردن این برج راه کار های متعددی ارائه شده است که به اختصار به مهم ترین آنها اشاره می کنیم، اولین راه چاره تزریق بتن در پی این برج بود که نه تنها سودی نداشت بلکه باعث سنگین تر شدن و بیشتر فرو رفتن بنا در خاک شد.

تیمی از مهندسان و مورخان در آزور واقع در کشور پرتغال، گرد هم آمدند و تصمیم دریافتد که وزنه های 800 کیلو گرمی به برج آویزان نمایند تا سمت دیگر را به خود بکشد و برج صاف گردد که تا حدودی اجرا شد اما سودی نداشت، از دیگر کار هایی که برای عمود کردن برج انجام شد تزریق فلز نقره در سمت شمالی بنا بود که باز هم نتیجه ای نداشت، این راه کار توسط اولین سازنده برج صورت گرفته بود.

از دیگر ایده هایی که برای صاف کردن این پل داده شده این است که یک سمت را از سمت دیگر بلند تر بسازند تا کج شدن برج به چشم نیاید که این ایده عملی نشده است ، نظرات زیادی برای این موضوع داده شده است حتی پیشنهاد داده اند که همه اجزای برج را یکی یکی جدا نمایند و دوباره بسازند اما همچنان این برج زیبا کج است و احتمال می دهند تا 80 سال دیگر سقوط کند.

کوشش برای بقای برج پیزا

در طی سال های اخیر بعضی ستون های این برج را برداشته اند و همه روزه میزان تحمل وزن سقف های این برج هشت طبقه اندازه گیری می گردد تا از تخریب آن جلو گیری نمایند، تا به حال بعضی از راه کارها را برای سرپا نگه داشتن این برج زیبا به کار گرفته اند و پیزا در برابر جنگ هایی که پشت سرگذاشته همچنان مستحکم و با ابهت باقی مانده است ، اما همچنان اعتقاد بر این است که این برج 80 سال دیگر دوام می آورد.

همین کج بودن و احتمال سقوط برج دلیلی شده برای ترقیب بازدیدنمایندگان برای سلفی دریافت با این برج و اغلب در عکس هایشان در کوشش هستند ژست هایی بگیرند که برج را به حالت عمودی در بیاورند.

در سال 2001 دوباره بازدید عمومی از برج کج پیزا برای توریست ها آزاد شد. حالا دیگر برج هم مقاوم است هم ایمن. رفتن به بالاترین نقطه برج تبدیل به محبوب ترین فعالیت توریستی شده است. با دانستن سرنوشت پر فراز و نشیب این برج و از سر گذراندن شرایط نامساعد، به سختی می توان نسبت به آن هیجان زده نشد.

داستان گالیله و برج پیزا

گالیله دانشمند ایتالیایی را همگی می شناسیم اما شاید ندانیم او به برج کج پیزا چه ارتباطی دارد.

سال 1589 میلادی بود که او برای اثبات ارتباط جرم و سرعت سقوطشان کوشش میکرد. روزی گالیله بر فراز برج پیزا رفت و دو شی با دو جرم متفاوت را از بالای برج به پایین پرتاب کرد تا ثابت کند جرم و سرعت سقوط با هم رابطه مستقیم دارند، به بیانی دیگر او اعتقاد داشت هرچه شی سنگین تر باشد با سرعت بیشتری سقوط خواهد نمود. گالیله از همین روش هم برای اثیات شتاب مختلف دو شی با یک جرم هم استفاده کرد، همانطور که می دانید صحت تئوری او به اثبات رسیده است و همین داستان این برج باستانی و زیبا را در تاریخ علم و دانش ایتالیا هم جای داده است.

بدنیست بدانید بعضی عقیده دارند داستان گالیله و پرتاب اشیا از بالای برج پیزا دروغین و افسانه است اما بنا بر اغلب شواهد داستان گالیله و برج پیزا صحت دارد و این برج در نظریه جرم گالیله نقش داشته است.

شهر پیزا را بهتر بشناسیم

پیزا شهرستانی در توسکانی مرکز ایتالیا است، دلیل اصلی معروف شدن این منطقه وجود برج پیزا می باشد اما گردشگرانی که به این منطقه می آیند از آثار باستانی دیگر هم بی نصیب نمی مانند زیرا علاوه بر برج پیزا بیش از 20 اثر تاریخی دیگر که شامل کاخ ها، پل ها و… می شوند هم در این شهر وجود دارند.

حقایقی راجع به شهر پیزا

1) برج پیزا نامش را از کلمه ای یونانی که متعلق به 600 سال پیش از میلاد است به دست آورده است، این کلمه (marshy land) به معنی زمین باتلاقی است.

2) چند برج به همین سبک و شبیه به برج پیزا وجود دارند از جمله ، میراکل اسکالزی (Michele dei Scalzi)، برج ناقوس نیکولا (Nicola).

3) کلیسای اصلی پیزا هم درحال فرو رفتن هستند.

4) گالیله در این کلیسا در سال 1565 میلادی غسل تعمید داده شد.

گشتی در اطراف برج پیزا

زمانی که منتظر ایستاده اید تا نوبت شما برسد و 300 پله را طی کنید و به بالای برج پیزا برسید می توانید از دیگر تفریحات اطراف برج هم لذت ببرید، برای مثال می توانید در پارک های اطراف قدم بزنید یا به کلیساهای اطراف که بدون بلیت هستند سر بزنید.

دو بنای دیگر که با نام تعمید (The Baptistery and Camposanto) از آن ها یاد می گردد هم بناهای زیبا و شگفت انگیز و حتی شاید هیجان انگیزتر از برج پیزا هستند که در اطراف این برج قرار گرفته اند، می توانید به بازدید این بناها هم بروید.

موزه سینوپی (The Sinopie Museum)هم کمی آن سو تر از برج پیزا قرار گرفته است که موزه ای از آثار قدیمی و نقش برجسته هایی است که در جنگ دنیای دوم پیدا شده اند بازدید از این موزه هم بسیار جالب است.

می توانید برای آسان تر شدن و مدیریت زمان همچنین آشنایی بیشتر با آثار کهن پیزا از تورهای گردشگری پیاده ای که در جای جای میدان اصلی پیزا می توانید مشاهده کنید استفاده نمایید تا لذت بیشتری از زمانتان ببرید.

چگونه به برج پیزا برویم

این برج همه روزه آنالیز می گردد تا اشکالی پیدا ننموده باشد اگر می خواهید اطمینان کامل پیدا کنید که روزی که به پیزا می روید با تعطیلی این سازه روبرو نمی شوید می توانید از وبسایت برج پیزا اطلاعات لازم را تهیه فرمایید.

خوب است بدانید هزینه بلیت بازدید از مجموعه کلیسا و برج پیزا در حال حاضر 30 یورو می باشد؛ برای رسیدن به برج پیزا می توانید از هواپیما بهره ببرید این برج زیبا فرودگاهی به نام گالیلو گالیلی (Galileo Galilei) دارد، یا لز مرکز شهر می توانید اتوبوس و قطارهای به مقصد پیزا را سوار شوید این اتوبوس ها شما را دقیقا به میدان پیزا می آورند و 2 یورو قیمت بلیتشان است ، همچنین قطارها هم هر نیم ساعت یک بار به برج پیزا میروند و 1.10 یورو قیمت دارند.

البته با تاکسی هم ار همه نقاط ایتالیا به برج پیزا می توانید بروید که 10 تا 15 یورو برایتان هزینه در بر دارد.

در فصول مختلف ساعت کاری برج پیزا متغیر است اما اغلب از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر یا 7 بعد از ظهر می باشد، باید بدانید بچه ها زیر 8 سال اجازه ورود به برج پیزا را ندارند و 8 تا 18 سالگان هم همراه با والدینشان می توانند به بازدید از این برج بروند.

آدرس: اروپا، ایتالیا، شهر پیزا، برج پیزا.

Address: City of Pisa, Italy.

از این برج زیبا، همیشه نمای خارجی دیده ایم. ولی در ویدئوی زیر نمایی از داخل برج را آورده ایم تا تجربه سفری مجازی به این برج زیبا را هم داشته باشید.

منبع: آژانس مسافرتی آدراپانا
انتشار: 13 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 579

به "برج پیزا ، باشکوه ترین برج کج ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج پیزا ، باشکوه ترین برج کج ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید