سرنوشت نامعلوم چگونگی شروع دوره جدید مجلس افغانستان

به گزارش مجله رویگری، در حالی که دور جدید کاری مجلس افغانستان بر اساس قانون باید فردا توسط اشرف غنی گشایش یابد اما تا کنون نتایج نهایی انتخابات مجلسی 15 ولایت افغانستان اعلام نشده است.

سرنوشت نامعلوم چگونگی شروع دوره جدید مجلس افغانستان

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، بر اساس قانون اساسی افغانستان، هر ساله دوره کاری جدید مجلس افغانستان در 15 اسفند ماه از سوی رئیس جمهور و معاونانش گشایش یابد.

اما سال جاری این روند با چالش روبرو شده است زیرا با وجود گذشت ماهها از برگزاری انتخابات مجلسی، تاکنون نتایج نهایی انتخابات 15 ولایت افغانستان اعلام نشده است.

این در حالی است که دوره کاری جدید مجلس افغانستان باید با حضور نمایندگان تمام ولایات افغانستان شروع به کار کند.

با توجه به اینکه هنوز کمیسیون انتخابات افغانستان با وجود گذشت چندین ماه نتوانسته است نتایج انتخابات مجلسی را معین کند نمایندگان سابق مجلس خواهان ادامه کارشان هستند.

نمایندگان سابق مجلس افغانستان توضیح دادند که دوره کاری جدید مجلس باید با حضور آنها شروع به کار کند زیرا هنوز سرنوشت نتایج انتخابات مجلسی معین نشده است.

آنها خاطرنشان کردند که روند انتخابات مجلسی مملو از تقلب بوده و نتایج آن نیز تا کنون اعلام نشده است.

نمایندگان سابق مجلس افغانستان تاکید کردند که رئیس جمهور باید دوره کاری جدید مجلس این کشور را با حضور آنها افتتاح کند.

این در حالی است که دولت افغانستان در نظر دارد تا دوره کاری جدید مجلس این کشور را پس از معین شدن نتایج مجلسی این کشور افتتاح کند.

تعدادی از نمایندگان سابق مجلس افغانستان هشدار دادند که اگر رئیس جمهور دوره جدید کاری مجلس را با حضور آنها افتتاح نکند، اعضای مجلس سابق خودشان برای این کار اقدام می نمایند.

وزیر دولت در امور مجلسی افغانستان به کابل نیوز گفت: دوره کاری جدید مجلس تنها پس از معین شدن نتایج انتخابات مجلسی و معرفی اعضای جدید مجلس از سوی رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.

نهادهای ناظر بر روند انتخابات در افغانستان خاطرنشان کردند که تخلفات گسترده و تقلب در انتخابات مجلسی باعث شده تا شروع دوره جدید کاری مجلس افغانستان با یک چنین مشکلاتی روبرو گردد.

بعضی از کارشناسان نیز نسبت به عدم وجود قوای مقننه در شرایط کنونی این کشور هشدار می دهند.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس اجرایی تیفا توضیح داد که قانون شکنی توسط کمیسیون های انتخاباتی و دولت افغانستان باعث شده تا نمایندگان مجلس نیز به قانون شکنی روی آورند.

وی توضیح داد که گشایش دوره جدید کاری مجلسی در غیاب رئیس جمهور افغانستان اقدامی غیرقانونی است.

سفارت آمریکا در کابل نیز به این موضوع واکنش نشان داده و خواهان معین شدن نتایج انتخابات مجلسی افغانستان شده است.

جان بس سفیر آمریکا در توییترش نوشت: دوره کاری جدید مجلس باید با حضور اعضای جدید مجلس شروعبکار کند و هیچ تاخیری نباید در این راستا صورت گیرد.

این در حالی است که تا کنون تنها نتایج انتخابات مجلسی 15 ولایت در افغانستان اعلام شده اما برکناری اعضای کمیسیون های انتخاباتی باعث توقف این روند شده است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 110

به "سرنوشت نامعلوم چگونگی شروع دوره جدید مجلس افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت نامعلوم چگونگی شروع دوره جدید مجلس افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید