نگاهی به سلطه اطلاعاتی گوگل؛ وقتی همه در اختیار گوگل هستیم!

به گزارش مجله رویگری، در آوریل 1998 دو دانشجوی دکتری در دانشگاه کالیفرنیا، موتور جست وجوگری طراحی کردند که لینک های شرکت های مختلف را آنالیز نموده و آن ها را بر اساس مقدار اهمیتی که دارند رتبه بندی می کرد. چند ماه بعد در سپتامر 1998 در یک گاراژ اولین دفتر کار گوگل ثبت شد و دامنۀ www.google.com برای آن به ثبت رسید. در آن موقع هیچکس فکرش را هم نمی کرد که دو دهه بعد با یک غول بزرگ فناوری و تجاری روبرو باشیم که همۀ ابعاد زندگی را به خود وصل نموده است. اگرچه هدف اولیۀ این شرکت ساماندهی اطلاعات و دسته بندی آن ها بر اساس اولویت ها بود اما خیلی فراتر از این ها حرکت کرد. وقتی این شرکت در سال 2004 برای اولین بار سهام خود را به فروش گذاشت رقابت تجاری بزرگی را شروع کرد. جهش اصلی گوگل وقتی شروع شد که گوگل در سال 2011 بخش تلفن های همراه شرکت موتورولا را خریداری کرد و وارد یک رقابت بزرگ شد.

نگاهی به سلطه اطلاعاتی گوگل؛ وقتی همه در اختیار گوگل هستیم!

وقتی در اختیار گوگل هستیم

گوگل امروز به یک ابر شرکت تبدیل شده که بخش بزرگی از زمان ما را به خود اختصاص داده است. از جست وجوی یک خوردنی ساده گرفته تا خریدهای بزرگتر، جست وجوی اطلاعات عمومی، پیدا کردن نشانی و تقریباً انگار برای هر سؤال یا نیازی به گوگل وابسته شده ایم. اما مسئله فقط این نیست. شریکت های سیلیکون ولی طی سال های اخیر تبدیل یه یک امپراتوری گسترده شده است که کار، زندگیِ خصوصی، دستگاه های دیجیتال و غیره را تحت تسلط خود دارد. تقریباً همۀ دستگاه های دیجیتال موتور جست وجوگر گوگل را به اسم پیش فرض به ما نشان می دهند. بعلاوه گوگل بخش بزرگی از فضاهای شخصی هم ایجاد نموده است که از جی میل گرفته تا گوگل میت، گوگل درایو، گوگل هنگ اوت و غیره را شامل می گردد. حتی بازار سهام و آنالیز قیمت های روز آن در بعضی کشورها با گوگل فاینانس انجام می گردد. به این ترتیب گوگل فقط یک موتور جست وجوگر نیست بلکه یک امپراتوری بزرگ است که قلمروهای بسیاری دارد.

دوربین های امنیتی بعضی خانه ها را گوگل ساخته است و یک سرویس صوتی که گوگل ساخته است زنگ در را به صدا درمی آورد. برای تعمیر ناودانِ خانه از عکس هایی که گوگل گرفته است می توان استفاده کرد و پشت بام خانه را دید و روی آن زوم کرد. گفته می گردد که به طور میانگین روزانه هفت ساعت با گوگل سروکار داریم. این شرکت امروزه بیش از یک میلیون سرور در دنیا دارد و روزانه بیش از یک میلیارد جست وجو در روز را پردازش می نماید، به علاوۀ پردازش بیش از 24 پتا بایت پردازش دادۀ کاربران.

همۀ اینها زنگ خطری بزرگ است، آیا با یک امپراتوری روبرو ایم که همه چیز را انحصاری نموده و رقابت با آن غیر ممکن شده است؟ قراردادها و قواعد انحصاری گوگل به شکلی است که رقبا و شرکای خود را محصور می نماید و دست و بال آن ها را می بندد. آن ها یا باید به این قواعد تن دهند یا در مقابل گوگل شانسی برای بقا نخواهند داشت. همین مسائل باعث شده است که فعالان حوزۀ تجارت، سال ها است که علیه گوگل شکایت می نمایند. مدافعان رقابت و آزادی تجارت معتقدند که گوگل با عملکرد خود شانسی برای رقبایش باقی نمی گذارد ولو اینکه در ظاهر قوانین را رعایت می نماید اما روح تجارت آزاد و امکان رقابت را زیر پا می گذارد. درست است که خیلی از شرکت ها به خواست خود با گوگل قراردادهایی را می بندند اما در عمل انتخابی غیر از قراردادی که گوگل به آن ها تحمیل می نماید ندارند. همین مسائل باعث شده است که وزارت دادگستری ایالات متحده به خاطر اقدامات ضدرقابتی از گوگل شکایت کند.

در این زمینه بخوانید:

5 موردی که بهتر است در گوگل جست و جو نکنید

شبکه های اجتماعی، ابزار تفریح یا بنگاه های تجاری؟

البته شرکت گوگل در توئیتی گفت که دادخواستی که علیهش تنظیم شده است به شدت ضعیف است. این شرکت اضافه نمود که مردم با اراده خود از گوگل استفاده می نمایند، نه به این علت که مجبور می شوند یا نمی توانند گزینه های دیگری پیدا نمایند. اما تنظیم نمایندگان دادخواست چنین حرفی را قبول ندارند. آن ها می گویند که گوگل از محصولات خود برای حفظ سلطه بر بازار استفاده می نماید بعلاوه برای بسیاری از ما هزینه هایی برای حفظ حریم خصوصی مان ایجاد نموده است. آن ها معتقدند که گوگل اطلاعات شخصی افراد را در اختیار دارد و با طبقه بندی آن ها مدل هایی طراحی، علائق مختلف ما را به یک بستۀ واحد تبدیل و آن را به صورت انحصاری ارائه می نماید. در ادامه حضور گوگل در بعضی حوزه های زندگی ما لیست شده اند.

تبلیغات؛ تقریباً همه جا

هنگام وب گردی بدون اینکه بدانیم در حال تعامل با گوگل هستیم چراکه بیشتر وب سایت هایی که به آن سر می زنیم فناوری های گوگل را استفاده می نمایند و جست وجوهای ما را ردیابی می نمایند. حتی اگر روی هیچ تبلیغی کلیک ننموده باشیم باز هم سابقۀ جست وجوی ما ذخیره می گردد. بیشتر تبلیغاتی که می بینیم را گوگل ارائه می نماید. سال گذشته گوگل و فیس بوک 59 درصد تبلیغات دیجیتالی را به خود اختصاص دادند که 63 درصد از این میزان به گوگل اختصاص داشت. افزونه های گوگل هم دارای فناوری هایی است که به تجزیه و تحلیل اطلاعات می پردازند و اغلب این تجزیه و تحلیل ها کاملاً خارج نامرئی هستند. حدود 74 درصد از سایت هایی که بازدید می کنیم افزونۀ google analytics را اجرا می نمایند و این یعنی جست وجو و کلیک کردن ما کاملاً تحت تسلط گوگل است.

تلفن همراه و رایانه

اندروید محبوب ترین سیستم عامل دنیا و برنامه هایش را از گوگل پلی بارگیری می نماید. نوار پیش فرض جست وجوی سافاری به اسم مرورگر آیفون، گوگل است. محبوب ترین سرویس ایمیل، جی میل است که حدود 1.5 میلیارد کاربر دارد. این یعنی حتی زمانی که سیستم عامل هایی غیر از اندروید هم استفاده می کنید به نوعی به گوگل وصل هستید. 10 درصد آنچه در اپ استور بارگیری می گردد متعلق به شرکت گوگل است. طبق بعضی تخمین ها در 65 درصد موارد استفاده از مرورگرها از گوگل استفاده می کنیم. در ایالات متحده رایانه های شخصی مقرون به صرفه قیمتی ساخت شرکت گوگل به نام کروم بوک وجود دارند که بخش عمدۀ سیستم آموزشی از آن ها استفاده می نماید.

تماشای آنلاین ویدئو

حدود 215 میلیون آمریکایی روزانه 27 دقیقه یوتیوب را تماشا می نمایند. یک روش دیگر تماشا ویدئوها استفاده از youtube Tv است که وابسته به گوگل است و در سال گذشته 2 میلیون کاربر داشته است و حالا در حال بالا بردن تعداد کاربران خود است.

خانه و فراتر از آن

اگر اخیراً یک وسیلۀ خانگی با قابلیت اتصال به اینترنت خریداری نموده اید احتمالاً گوگل پشت این قضیه باشد. شرکت گوگل هوم خدمات اینترنتی مربوط به وسایل خانگی را ارائه می دهد و در سال های آینده که اینترنت اشیاء توسعه بیشتری خواهد یافت احتمالاً همۀ وسایل خانگی ما هم تحت سیطرۀ گوگل باشد.

منبع: The New York Times

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1719

به "نگاهی به سلطه اطلاعاتی گوگل؛ وقتی همه در اختیار گوگل هستیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به سلطه اطلاعاتی گوگل؛ وقتی همه در اختیار گوگل هستیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید