چرا کرونا اقتصاد ایران را با چالش تولید و توزیع کالاهای موردنیاز روبرو نکرد؟

به گزارش مجله رویگری، در واقع راهبردی که کشورمان را از وقوع اتفاقاتی مشابه رخدادهای کشورهای غرب نجات داد، وجود نظام توزیع و تولید مواد غذایی و لوازم بهداشتی مردممحور در کنار نظامات اداری و رایج واردات، تولیدی و توزیعی مایحتاج مردم بود.

چرا کرونا اقتصاد ایران را با چالش تولید و توزیع کالاهای موردنیاز روبرو نکرد؟

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری خبرنگاران، در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، بازار کشور با معضل تامین مواد بهداشتی و درمانی روبرو شد به گونه ای که صف های طولانی و نارضایتی مردم در مراکز توزیع و داروخانه ها خبرساز شد اتفاقی که ممکن بود برای تامین مواد غذایی و خوراکی نیز رخ دهد اما به واقع چطور شد که در اروپا و آمریکا فروشگاه های زنجیره ای که بخشی از نظام توزیع اقتصاد لیبرالی است خالی از مواد غذایی شد؟ یا چه شد که کشورهای مدعی فرهنگ از یک دیگر محموله های درمانی دزدیدند؟

در واقع راهبردی که کشورمان را از وقوع اتفاقاتی مشابه رخدادهای کشورهای غرب نجات داد، وجود نظام توزیع و تولید مواد غذایی و لوازم بهداشتی مردممحور در کنار نظامات اداری و رسمی واردات، تولیدی و توزیعی مایحتاج مردم بود. در دو ماه اخیر اقشار مختلف مردم در قالب مساجد، گروه های جهادی و مردمی به صورت خودجوش در زمینه تامین، تولید، بسته بندی و توزیع مواد بهداشتی و غذایی و کالاهای اساسی فعال شدند. در کنار این وجود فروشنده های محله محور نیز کار توزیع حجم بالایی از مواد غذایی و بهداشتی مورد نیاز مردم را انجام دادند. حتی تعداد زیادی از شرکت های دانشبنیان کارکرد خود را به سمت تولید موارد مورد نیاز مردم تغییر دادند.

اما در نقطه مقابل، دولت های غربی مجبور شدند با بهره گیری از واردات گسترده و استفاده از روش های متضاد با کرامت انسانی، نیازهای مردم خودشان را تامین کنند. در واقع شیوع کرونا به نقطه مشترکی تبدیل شد تا رویکردهای اجتماعی و دینی نظام اسلامی در برابر دولت های غربی نمایان شود.

4141

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 907

به "چرا کرونا اقتصاد ایران را با چالش تولید و توزیع کالاهای موردنیاز روبرو نکرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کرونا اقتصاد ایران را با چالش تولید و توزیع کالاهای موردنیاز روبرو نکرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید