کاربرد پلی اتیلن گلیکول ها

به گزارش مجله رویگری، رپرتاژ آگهی - پلی اتیلن گلیکول ها ترکیبات پلی اتری هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این ماده دارای جرم های مولکولی متفاوت بوده و مشتقات زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم به معرفی بعضی از مشتقات پلی اتیلن گلیکول ها و آنالیز خواص و کاربردهای این مواد بپردازیم.

کاربرد پلی اتیلن گلیکول ها

پلی اتیلن گلیکول 6000 (PEG 6000)

یکی از استرهایی که از واکنش اسید استئاریک و پلی اتیلن گلیکول تهیه می گردد، پلی اتیلن گلیکول است. این ماده جامد و مومی شکل بوده و دارای قابلیت انحلال پذیری در آب است. پلی اتیلن گلیکول 6000 سمیت کمی دارد؛ از این رو پوست را کم تر تحریک نموده و هیچ آسیبی به آن وارد نمی کند و در فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی و مواد دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. از این ماده به عنوان سورفکتانت ، امولسیفایر، ماده پاک کننده، روان کننده و تقویت کننده پوست در انواع لوسیون ها، انواع شامپوها (به ویژه شامپو بچه)، شامپو حیوانات خانگی، شامپو بدن، کرم اسکراب صورت و بدن، محصولات پاک کننده و نرم کننده مو، فوم های اصلاح، حمام حباب دار و … استفاده می گردد. از دیگر موارد استفاده این ماده می توان به کاربرد آن در صنعت لاستیک سازی به عنوان آزاد کننده قالب و روان کننده، استفاده به عنوان چربی و روان کننده خشک در فراوری داروها (به ویژه در قرص ها و کپسول ها به منظور بلع آسان تر)، امولسیون کننده در محصولات آرایشی رنگی، تنظیم کننده pH بلور کریستالیزاسیون جهت ماکرومولکول های بیولوژیکی و .. اشاره نمود. همچنین از پلی اتیلن گلیکول 6000 جهت اصلاح ویسکوزیته، کاهش کشش سطحی آب، اصلاح پروتئین های درمانی و .. استفاده می گردد. این ماده طیف گسترده ای از کاربرد را داشته و همین مسئله سبب افزایش میزان خرید پلی اتیلن گلیکول 6000 شده است.

پلی اتیلن گلیکول 4000 (PEG 4000)

پلی اتیلن گلیکول 4000 ماده جامد و واکسی شکل است که از اکسید اتیلن مایع و آب به دست می آید. این ماده در فراوری محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد داشته و به عنوان سورفکتانت، امولسیون کننده، پاک کننده، روان کننده و بهبود دهنده پوست در محصولات مراقبت از پوست، شامپوها، لوسیون ها، محصولات دارویی و ..و به کار برده می گردد. پلی اتیلن گلیکول 4000 انحلال پذیری خوبی در آب، استون، اتانول، متانول، متیلن کلراید، بنزن، گلیسیرین، گلیکول ها و هیدروکربن های معطر دارد و در دی اتیل اتر نامحلول است. از این ماده در داروسازی به عنوان حلال، پلاستیک ساز، سورفاکتانت، پایه پمادها و شیاف و روان کننده قرص و کپسول استفاده می گردد. همچنین یک ماده پر کننده و فعال کننده در فراوری لاستیک و یک روان کننده و خنک کننده در صنایع فرآوری فلز بوده و در صنعت نساجی نیز عامل ضد الکتریسیته ساکن به شمار می رود. کاربرد مهم دیگری که پلی اتیلن گلیکول 4000 دارد، نقش آن به عنوان پراکنده و امولسیفایر در فراوری سموم دفع آفات و رنگدانه ها می باشد. کاربردهای متعددی که این ماده در صنایع مختلف دارد، آن را به یک ماده اولیه مهم و پر کاربرد تبدیل نموده و به همین دلیل صنعتگران و فراوری کنندگان به سراغ خرید پلی اتیلن گلیکول 4000 به عنوان یک ماده موثر و ضروری در فرآیند فراوری محصولات خود می فرایند.

پلی اتیلن گلیکول 400

پلی اتیلن گلیکول ها از ترکیب اکسید اتیلن مایع و آب حاصل می شوند و مشتقات زیادی دارند که کاربردهای فراوانی در صنایع گوناگون دارند. این مواد سمیت کمی داشته و در فراوری محصولات آرایشی و بهداشتی و داروها بسیار حائز اهمیت هستند. پلی اتیلن گلیکول ها نقش امولسیون کننده، سورفکتانت، پک کننده و روتن کننده را به خوبی ایفا نموده و بسیار هیدرولیکی هستند. پلی اتیلن گلیکول 400 یکی از مشتقات آن بوده که مایع بی رنگ، شفاف و چسبناکی است و انحلال پذیری بالایی در آب، استون، اتانول، متانول، متیلن کلراید، بنزن، گلیسیرین و گلیکول ها دارد. این ماده در بسیاری از محصولات آریشی و بهداشتی به عنوان اتصال دهنده و روان کننده مورد استفاده قرار می گیرد. افزودن پلی اتیلن گلیکول 400 به مواد دارویی منجر به افزایش قابلیت دسترسی بیولوژیک داروهای محلول در آب و همین طور افزایش محلولیت آن ها می گردد. از دیگر کاربردهای این ماده استفاده به عنوان حلال و ماده محلول در مواد فعال و مواد تحریک کننده در آماده سازی مایع و نیمه جامد می باشد. از پلی اتیلن گلیکول 400 به عنوان روان کننده و گیرنده حامل در فراوری کاشی و سرامیک استفاده می گردد. همچنین این ماده در صنعت نسساجی و فراوری چسب به عنوان پلاستی کننده، روان کننده ، نرم کننده و عامل ضد انفجار کاربرد دارد. استفاده در فرمولاسیون خمیر دندان، قطره های چشم (به منظور کاهش خشکی چشم و تسکین چشم های حساس و تحریک پذیر)، استفاده به عنوان حلال جوهر در پرینترهای رومیزی و … از جمله کاربردهای دیگر این ماده می باشد. شرکت بازرگانی پیشگامان شیمی از جمله واردکنندگان محصولات شیمیایی و تامین کننده مواد اولیه صنایع مختلف است که اقدام به فروش پلی اتیلن گلیکول 400 نموده و شما می توانید جهت خرید و سفارش این محصول به سایت این شرکت مراجعه نمایید.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1334

به "کاربرد پلی اتیلن گلیکول ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربرد پلی اتیلن گلیکول ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید