گزارش خرید آی گپ به سازمان بازرسی می رود

به گزارش مجله رویگری، تهران-خبرنگاران- دقایقی قبل خبری در خصوص خرید 50 میلیاردی پیامرسان آی گپ با دلالی دو چهره مشهور منتشر شد. بر اساس سندی که از این خرید در کدال بورس وجود دارد می توان به نکاتی توجه کرد.

گزارش خرید آی گپ به سازمان بازرسی می رود

به گزارش خبرنگاران عصر روز پنجشنبه خبری درباره یک فرار مالیاتی بزرگ از سوی شرکت نوردنا که از زیر مجموعه های همراه اول است، منتشر شد. دقایقی بعد خبری منتشر شد که وزارت ارتباطات موضوع را به بازرسی کل کشور ارجاع داده است.

محتویات این سند را با یک کارشناس بورس در میان گذاشتیم. او درباره این سند گفت: بر اساس اعداد و ارقامی که در صفحه 23 گزارش حسابرس مستقل و بازرس شرکت ارتباطات سیار ایران (سهامی عام) آمده چند نکته حائز اهمیت است که نشان می دهد مشکلاتی وجود دارد.

وی افزود: مسئله اول بحث زیان ده بودن پیام رسان آی گپ است. بر اساس این سند که در کدال منتشر شده، اگر شرکت نوردنا پیام رسان آی گپ را با اطلاع از زیان ده بودن خریداری کرده باشد، میزان مالیات شان کمتر می شود.

او در ادامه گفت: این در حالی است که بر اساس قانون مالیات تمام شرکت های بورسی باید 22.5 درصد مالیات بدهند و شرکت های زیان ده از این قاعده مستثنی هستند.

مورد دیگر این است که سهامدار عمده همراه اول، شرکت مخابرات است و 10 میلیارد سهم دارد.

این کارشناس افزود: شرکت همراه اول باید مانند دیگر شرکتهای سهامی عام افشای اطلاعات با اهمیت را در دستور کار خود قرار می داد و این موضوع را به اطلاع سهامداران خود می رساند.

به این شکل که آن را در کدال بورس به اسم افشای اطلاعات با اهمیت منتشر می کرد تا هیات مدیره و سهامداران از زیانده بودن این شرکت اطلاع پیدا می کردند.

وی خاطر نشان کرد: خرید یک شرکت زیان ده باید برای سهامداران شرکت خریدار توجیه مالی داشته باشد.

مورد بعدی این است از آنجایی که 40 درصد از پول خرید این شرکت را دولت پرداخت کرده، این کار برای دولت نیز می بایست توجیه مالی داشته باشد. علاوه بر این باید از هیات مدیران و سهامداران مجوز کسب می کرد.

با این که خرید پیام رسان آی گپ هنوز از سوی همراه اول مورد تایید یا تکذیب قرار نگرفته است اما از آن جایی که این مورد در صورت مالی شان وجود دارد، نشان می دهد این خرید انجام شده است.

علمی** 9207 ** 9053

منبع: ایرنا
انتشار: 28 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 145

به "گزارش خرید آی گپ به سازمان بازرسی می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش خرید آی گپ به سازمان بازرسی می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید