گزارش، چرایی کناره گیری علاوی از تشکیل کابینه و پیامدهای احتمالی آن بر آینده عراق

به گزارش مجله رویگری، انصراف محمد توفیق علاوی از تشکیل کابینه بار دیگر عراق را وارد چرخه شرایط مبهم سیاسی در آینده نموده که یکی از تبعات آن می تواند شکل گیری مجدد تظاهرات خیابانی و تشدید اوضاع نابسامان سیاسی و مالی در این کشور باشد.

گزارش، چرایی کناره گیری علاوی از تشکیل کابینه و پیامدهای احتمالی آن بر آینده عراق

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ شب گذشته محمد توفیق علاوی گزینه معرفی شده از سوی جریان سائرون و ائتلاف فتح پس از آنکه تلاشهایش برای جلب اعتماد بعضی گروههای سیاسی از جمله سنی و کرد به نتیجه نرسید طی نامه ای به برهم صالح رئیس جمهور این کشور از نامزدی برای این پست انصراف داد.

این استعفا پس از آن صورت گرفت که نشست مجلس عراق پس از چند بار تعویق قرار بود روز یکشنبه (11 اسفند) برگزار گردد اما به دلیل به حدنصاب نرسیدن تعداد نمایندگان حاضر در صحن مجلس (حضور 108 نفر از مجموع 329 نماینده) برگزار نشد.

علاوی در نامه ای که در این خصوص به برهم صالح نوشته، آورده است: زمانی که مأمور تشکیل کابینه شدم به ملت عراق وعده داده بودم در صورتی که تحت فشارهای سیاسی قرار بگیرم از مأموریت تشکیل کابینه کنار خواهم کشید. گروهی که غرق در فسادند و با طائفه گرایی تجارت می نمایند، اولین متضررین این فرایند سیاسی خواهند بود.

برهم صالح نیز در بیانیه ای ضمن پذیرش درخواست انصراف علاوی گفت که به استناد بند 76 قانون اساسی عراق مصاحبه های خود را با گروه های سیاسی برای انتخاب نخست وزیر جدید از امروز دوشنبه شروع خواهد نمود.

رئیس جمهوری عراق در ادامه تأکید کرد: شرایط سخت کنونی کشور مستلزم موضع گیری ملی و مسئولانه همگان است تا شخصیت جایگزین نخست وزیری در سطح مردمی و مجلسی از مقبولیت مطلوب برخوردار باشد و دولت موقتی تشکیل دهد که به مسئولیت خود در قبال شهفرایندان پایبند باشد و انتخابات مجلسی زودهنگام را برگزار کند.

بر اساس قانون اساسی، رئیس جمهور موظف است تا 15 روز آینده نخست وزیر جدید را معرفی کند.

واکنش ها

مقتدی صدر به عنوان حامی اصلی توفیق علاوی که پیش از این حتی تهدید نموده بود اگر وی رأی نیاورد منطقه خضرا و مجلس را به محاصره در خواهد آورد در این خصوص در صفحه مجازی خود در توییتر ضمن تقدیر از علاوی، کناره گیری او را از سمت نخست وزیری نشانه علاقه او به عراق دانسته مطرح نمود: با کناره گیری خود نشان دادی دنبال خیر و صلاح عراق هستی.

وی در ادامه نسبت به آنچه او زیاده خواهی ها و سهم خواهی های احزاب سیاسی عراقی دانست، انتقاد کرد.

دفتر عادل عبدالمهدی نخست وزیری عراق نیز با صدور بیانیه ای موضع گیری جدید عادل عبدالمهدی درخصوص تداوم اداره دولت پیشبرد امور و اعلام آن به گروه های سیاسی را تکذیب کرد.

در بیانیه دفتر نخست وزیری عراق آمده است، اخبار دست به دست شده در بعضی رسانه ها مبنی بر موضع گیری جدید عبدالمهدی و اعلام آن به فراکسیون های سیاسی درباره تداوم اداره دولت پیشبرد امور بی پایه و اساس است.

این بیانیه پس از آن منتشر شد که بعضی اخبار از تمایل عبدالمهدی برای ادامه شرایط فعلی حتی پس از خاتمه مهلت دولت پیشبرد امور در روز دوم مارس حکایت می کرد.

دلایل عدم همراهی کُردها و اهل سنت با علاوی

آنچه به طور رسمی منتشر شده نشان می دهد که کُردها و اهل سنت تمایلی به نخست وزیری محمد توفیق علاوی با توجه به فرایند در پیش گرفته شده از سوی وی نبودند.

نارضایتی آنها از سهم مورد انتظارشان در دولت و عدم توجه علاوی به این مسئله بود اگرچه مسائلی را نیز مطرح می کردند و دلایلی نیز برای مخالفت خود ذکر می کردند،

از جمله اینکه:

محمد الکربولی از سران ائتلاف القوی العراقیه به ریاست محمد الحلبوسی در این خصوص عنوان نموده است که اختلاف این تشکل سیاسی با علاوی به خلاف آنچه در رسانه ها مطرح شده به برنامه دولت علاوی مربوط می گردد.

او گفت: موضوع این نیست که ما می خواهیم وزرای خودمان را به او تحمیل کنیم، بلکه مسئله این است که برنامه دولت وی مبهم است و در آن مطالبات مناطق سنی نشین که از جنگ با تروریسم آسیب های بسیار دیده اند و نیز مسائل مهمی مانند بازگشت آوارگان و تعیین تکلیف افراد مفقود الاثر در این برنامه دیده نمی گردد.

همچنین حسن السعدون از سران حزب دموکرات کردستان نیز در این خصوص اعلام نموده بود که کُردها می خواهند که تمایزات کُردها به عنوان یک اقلیم که در قانون اساسی گنجانده شده در کابینه لحاظ گردد.

اگرچه پشت پرده این مخالفتها را باید در موارد دیگری دید، همان طور که در بخشی از متن نامه انصرافی علاوی روشن است که عنوان می نماید:

هنگامی که مکلف شدم به ملت قول دادم در صورتی که شاهد فشارهای سیاسی به منظور تحمیل دستور کار تعیین بر دولت باشم ، این تکلیف را ترک خواهم کرد، حال آنکه عزم خود را برای تشکیل آن جزم نموده تصمیم داشتم دولتی مستقل برای کار و فعالیت به دور از تعهدات حزبی و یا فشارها تشکیل دهم تا خواسته های ملت را جامه عمل بپوشانم.

من کاملاً اطلاع دارم پافشاری بر این شرط مرا مکلف خواهد نمود تا کار دولتم را ادامه دهم زیرا در این صورت طرف هایی که غرق فساد هستند و با طایفه گرایی و مسائل نژادی تجارت می نمایند، اولین طرف های متضرر خواهند بود، بنده اگر امتیازدهی می کردم، بی شک اکنون به طور مستقیم کار خود را به عنوان نخست وزیر شروع نموده بودم.

گزینه های احتمالی

پس از اعلام کناره گیری علاوی برآورد ها برای تعیین گزینه جدید شروع شده است و احتمالاً طی روزهای آینده بر تعداد نامزدها افزوده گردد.

اما در حال حاضر می توان با استناد به اظهارات حیدر الملا فعال سیاسی و نماینده سابق مجلس عراق گفت که نام دو کاندیدا بر سر زبانها افتاده است: یکی، مصطفی الکاظمی رئیس دستگاه اطلاعات عراق و دیگری نعیم السهیل رئیس دفتر ریاست جمهوری، هرچند از گذشته نیز بعضی نامها مانند عبدالوهاب الساعدی فرمانده مبارزه با تروریسم در عراق نیز مطرح بوده است.

انصراف محمد توفیق علاوی از تشکیل کابینه بار دیگر عراق را وارد چرخه شرایط مبهم سیاسی در آینده نموده است که یکی از تبعات آن می تواند شکل گیری مجدد تظاهرات خیابانی و تشدید اوضاع نابسامان سیاسی و مالی در این کشور باشد،

شرایطی که با همفکری بیشتر جریانات شیعه، دست برداشتن بعضی جریانات کُرد از زیاده خواهی و نیز همراهی بیشتر جریانات اهل سنت به همراه تدبیر مرجعیت اعلای این کشور می تواند بسامان گردد.

گزارش از علی حیدری

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 745

به "گزارش، چرایی کناره گیری علاوی از تشکیل کابینه و پیامدهای احتمالی آن بر آینده عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، چرایی کناره گیری علاوی از تشکیل کابینه و پیامدهای احتمالی آن بر آینده عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید