جامعه پزشکی باید درد مردم را بشناسد، ضرورت کدهای اخلاقی مصوب

به گزارش مجله رویگری، به گزارش خبرنگاران، عباس کامیابی روز پنجشنبه در دومین نشست فصلی انجمن پزشکان عمومی ایران که با موضوع ارتباط جامعه و پزشکان برگزار گردید، گفت: صندلی جامعه پزشکی نه تنها مخدوش شده بلکه در بحث اقتصاد درمان نیز دچار مشکل هستیم.

جامعه پزشکی باید درد مردم را بشناسد، ضرورت کدهای اخلاقی مصوب

وی با انتقاد از نوع آموزش دانشجویان پزشکی، اضافه نمود: متأسفانه تربیت پزشکان آن گونه که در سیاست ها و قوانین معین شده است، صورت نمی گیرد.

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران با بیان اینکه در گذشته پزشکان ما جامعه نگر و جامعه محور بوده اند، توضیح داد: پزشکان در قدیم تعدیل کننده سیاست های حکمرانان بودند اما با توجه به تغییرات جامعه، باید این پرسش را داشت که آیا این صندلی هنوز برای جامعه پزشکی وجود دارد یا خیر.

کامیابی با اشاره به مثلث پزشک و جامعه که در رأس آن، نظام سلامت قرار گرفته است، ادامه داد: پزشکان می بایست درد مردم را بشناسند زیرا مردم نیز پزشکان را به عنوان معتمد خودشان می شناسند.

وی با طرح این سئوال که آیا جامعه پزشکی در حمایت از مردم درست عمل نموده است یا خیر، گفت: ما منشور حقوق بیمار را داریم اما از منشور حقوق پزشک خبری نیست ولی بایستی بدانیم که ما احتیاج به منشور حقوق پزشک داریم یا خیر.

رئیس انجمن پزشکان عمومی به موضوع کدهای اخلاقی اشاره نمود و اضافه نمود: ما هنوز کدهای اخلاقی مصوب برای پزشکان نداریم و ضروری است آنالیز گردد که آیا سنجه هایی که در این ارتباط می بایست تعریف گردد، مورد احتیاج است یا خیر.

کامیابی همچنین به بزرگنمایی خطاهای پزشکی، اشاره و توضیح داد: متأسفانه نظارت بر تحصیل دانشجویان پزشکی به گونه ای نیست که فرد به عنوان یک پزشک استاندارد، فارغ التحصیل گردد.

وی بر ضرورت احتیاج پزشک به جامعه شناسی تأکید کرد و گفت: همان گونه که در اقتصاد درمان دچار مشکل شده ایم و باید از اقتصاددانان در این حوزه یاری بگیریم، می بایست از جامعه شناسان نیز در بحث روابط اجتماعی پزشکان نیز بهره مند شویم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 9

به "جامعه پزشکی باید درد مردم را بشناسد، ضرورت کدهای اخلاقی مصوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جامعه پزشکی باید درد مردم را بشناسد، ضرورت کدهای اخلاقی مصوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید