شرطی که در قانون منع بکارگیری بازنشستگان به چشم نیامد

به گزارش مجله رویگری، رئیس مرکز آموزش و پژوهش شورای عالی استان ها با تاکید بر اینکه همه قوانین برابر ماده 2 قانون مدنی، ظرف 15 روز پس از انتشار در روزنامه رسمی لازم الاجرا هستند، گفت: قانون منع بکارگیری بازنشستگان در سرانجام شهریورماه در روزنامه رسمی منتشر شده لذا از 16 مهرماه باید این قانون اجرا می شده است.

شرطی که در قانون منع بکارگیری بازنشستگان به چشم نیامد

علی دشتی در گفت وگو با خبرنگاران، در تشریح نحوه اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان توضیح داد: با توجه به اینکه بر اساس تبصره 3 قانون منع بکارگیری بازنشستگان مصوب سال 1395، مهلت اجرای قانون، ظرف 60 روز پس از ابلاغ در نظر گرفته شده بود، این قانون در مهلت زمانی 60 روز پس از ابلاغ اجرایی شد. مطابق ماده 2 قانون مدنی، همه قوانین ظرف 15 روز پس از انتشار در روزنامه رسمی لازم الاجراست مگر اینکه در متن قانون روش و مهلت دیگری برای اجرا مقرر شده باشد که در قانون سال 1395 استثنائا 60 روز از زمان ابلاغ در نظر گرفته شده بود و اینچنین شد.

وی اضافه نمود: اصلاحیه قانون منع بکارگیری بازنشستگان از شهریورماه سال 96 توسط مجلس به شورای نگهبان ارسال و در همان ماه به تصویب شورای نگهبان رسید. هرچند در متن طرح اولیه اشاره ای به زمان 60 روز شده بود اما در آنالیز های مجلس شورای اسلامی این مهلت 60 روزه حذف شد و سخن و عبارتی درمورد زمان اجرای قانون قید نشد.

دشتی ادامه داد: اصلاحیه نهایی که اکنون توسط شورای نگهبان تایید شده است و رئیس جمهور نیز آن را برای اجرا ابلاغ نموده و در روزنامه رسمی منتشر شده است، هیچ مهلت زمانی معینی برای اجرا ذکر ننموده است. بنابراین قانون اصلاحیه منع بکارگیری بازنشستگان مصوب سال 1397 از جهت اجرا و زمان اجرای آن تابع عمومات قانون مدنی است و قاعدتا ظرف مدت 15 روز پس از انتشار در روزنامه رسمی لازم الاجراست. از سوی دیگر اگر قانونگذار قصد ذکر مهلت 60 روزه را داشت باید در متن قانون به آن مهلت اشاره می کرد. این در حالی است که حتی با وجودی که در طرح ارایه شده توسط نمایندگان مهلت 60 روزه وجود داشت اما در مصوبه نهایی مهلت خاصی برای اجرای قانون در نظر گرفته نشده است از این جهت نیز نمی توان مهلت اجرای قانون جدید را به مهلت اجرای قانون سال 95 موکول کرد.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش شورای عالی استان ها در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه قانون منع بکارگیری بازنشستگان مصوب سال 1397 در 31 شهریورماه در روزنامه رسمی منتشر شده است؛ لذا 15 روز پس از آن یعنی تقریبا از نیمه مهرماه لازم الاجرا بوده است، معتقد است که به این ترتیب همه مدیران بازنشسته و کارمندانی که بازنشسته بوده اند و هر فردی که مشمول این قانون می شده و همچنین دستگاه های مربوطه مکلف بوده اند در تاریخ 16 مهرماه نسبت به تسویه حساب و پایان خدمت خود اقدام نمایند.

به اعتقاد رئیس مرکز آموزش و پژوهش شورای عالی استان ها هر فرد و یا دستگاهی به این شیوه عمل ننموده است تخلف رخ داده و بدین ترتیب پرداخت حقوق مهرماه نیز برای آنها از نظر قانونی با مشکل روبرو خواهد بود.

وی تاکید نمود: معین تاریخ 24 آبان ماه و یا سایر تاریخ ها از جمله نیمه آذر ماه و ... برای آخرین فرصت بازنشستگان جهت اتمام خدمت خود، هیچ مبنای قانونی نداشته و معین نیست از چه تاریخی محاسبه شده و از کجا آمده است. قطعا عدم اجرای این قانون پس از 16 مهرماه به منزله تخلف محسوب می گردد.

به گزارش خبرنگاران، عباسعلی کدخدایی سخنگو و قائم مقام دبیر شورای نگهبان در تشریح روند تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان گفته بود: طرح اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان که با اصلاحاتی در جلسه مورخ 6 شهریورماه سال 1397 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ 21 شهریورماه سال 1397 شورای نگهبان مورد بحث و آنالیز نهاده شد و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

همچنین اصلاحیه این قانون در 31 شهریورماه سال 1397 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران منتشر و در همان روز توسط رییس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 27

به "شرطی که در قانون منع بکارگیری بازنشستگان به چشم نیامد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرطی که در قانون منع بکارگیری بازنشستگان به چشم نیامد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید