این خطای دید تاریکی که می خواهد شما را ببلعد!

به گزارش مجله رویگری، آیا شما هم هنگامی که به نقطه سیاه در این تصویر خیره می گردد، حرکت کردن و توسعه یافتن آن را می بینید؟ دلیل این خطای دید احتمالا این است که این تصویر مغز شما را به گشاد کردن مردمک هایتان وا می دارد.

این خطای دید تاریکی که می خواهد شما را ببلعد!

به گزارش همشهری به نقل از اینسایدر، پژوهشگران در دانشگاه اسلو در نروژ و دانشگاه ریتسومیکان این خطای دید را برای این ساخته اند تا چگونگی دریافت تصاویر از طریق مغز در زمان واقعی را آزمایش نمایند.

این پژوهشگران در یک آنالیز کوچک شامل 50 مرد و زن دارای بینایی طبیعی با استفاده از ردیاب مادون قرمز دریافتند که مردمک های اغلب شرکت نمایندگان هنگام خیره شدن به این تصویر گشاد می شوند. هر چه میزان پاسخ یک شرکت نماینده به این خطای دید بیشتر بود، پاسخ گشاد شدن مردمک در او هم قوی تر بود.

چشم های شما به طور ناخودآگاه با نور محیط اطراف تطبیق می نمایند، هنگامی محیط تاریک است برای رساندن نور بیشتر به چشم گشاد می شوند و هنگام نور محیط زیاد است برای جلوگیری رسیدن نور زیاد به چشم، تنگ می شوند.

هنگامی که شما به این تصویر نگاه می کنید، نقطه مرکزی در حال تاریک تر شدن نیست. اما ادراک فکری فرد از تاریک تر شدن آن کافی است تا مردمک ها را گشاد کند.

این یافته ها در شماره اخیر ژورنال مرز ها در علوم اعصاب انسان (Frontier in Human Neuroscience) با داوری همتا منتشر شده است.

کار این پژوهشگران مجموعه ای از شواهد فزاینده را تایید می نماید که نشان می دهند مغز همواره در کوشش است که اطلاعاتی را که از چشم ها دریافت می نماید، به صورتی بافتمند درآورد.

مردمک ها معمولا در محیط تاریک گشاد می شوند تا به چشم ها برای دریافت نور بیشتر کمک برسانند.

اما برونو لانگ، استاد روانشناسی در دانشگاه اسلو و سرپرست این پژوهش می گوید در این توهم نوری، به خودی خود دلیلی وجود ندارد که مردمک ها تغییر شکل دهند، چرا که هیچ چیز در دنیا اطراف در حال تغییر نیست. ما آشکار است چیزی درون فکر فرد تغییر نموده است.

لانگ می گوید مغز هنگامی که چشم جلب این تصویر می گردد، راهی برای ارزیابی میزان نوری که در اطراف وجود دارد، ندارد؛ بنابراین برای تفسیر آنچه که می بیند، به طور مداوم سرنخ هایی از محیط می گیرد.

یک مثال از این پدیده میم اینترنتی سال 2015 درباره رنگ یک لباس زنانه بود که کاربران در رسانه های اجتماعی را به دو گروه تقسیم کرد: گروهی که لباس را به رنگ طلایی و سفید می دیدند و گروه دیگری که آن را به رنگ سیاه و آبی می دیدند.

فرضیه دانشمندان این است که در خصوص هم این خطای دید به این دلیل موثر است که گرادیان روی حفره مرکزی طوری است که مغز بیننده تصور می نماید دارد وارد یک حفره یا تونل تاریک می گردد.

اگر حرکت و توسعه یافتن نقطه سیاه را در این توهم نوری نمی بینید، نگران نباشید، از 50 نفر شرکت نماینده در این آنالیز هم در 7 نفر یعنی در 14 درصد افراد این خطای دید تاثیری ایجاد نمی کرد. به نظر دکتر لانگ این اقلیت احتمالا بر اساس تجارب گذشته تصویر فقط به صورت دوبعدی می بینند.

دکتر دیل پروس، عصب زیست شناسی و استاد ممتاز دانشگاه دوک در زمینه ادراک بینایی تحقیق می نماید، می گوید این آنالیز یک مشکل بنیادی را که همه جانوران دیگر هم با آن روبرو هستند، برجسته می نماید. در حالیکه یک دوربین عکاسی دارای نورسنجی است که می توان مستقیما نور محیط را میزان بگیرد، ما چنین دستگاه فیزیکی را نداریم، ما نمی توانیم دنیا را میزان بگیریم..

اما به گفته دکتر لانگ، در عوض چشم ما به مغز متصل است هنگامی که چشم با صحنه ای روبرو می گردد، مغز شما به تجزیه و تحلیل چیزی که می بیند، می پردازد و یک سناریوی احتمالی درباره آن می سازد و بر اساس آن خود را تطبیق می دهد.

اثر این توهم نوری در گشاد کردن مردمک هنگامی که حفره سیاه در پس زمینه سرخابی یا مجنتا قرار می گرفت، بیشتر از رنگ های دیگر بود

این تصویر از جمله آخرین آثار در رشته های از توهم های نوری شگفت آوری است که بوسیله آکیوشی کیتائوکا، استاد روانشناسی ژاپنی و یکی از نویسندگان مقاله این پژوهش خلق نموده است.

کیتائوکا به خطر خلق خطای دید مار های چرخان، نقطه های رنگی در دایره های هم مرکز که به نظر می رسند مانند مار دور هم می چرخند، معروفیت دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 29 تیر 1401 بروزرسانی: 29 تیر 1401 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1993

به "این خطای دید تاریکی که می خواهد شما را ببلعد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این خطای دید تاریکی که می خواهد شما را ببلعد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید