تدوین پرونده 9 اثر میراث فرهنگی ملموس و ناملموس اصفهان برای ثبت ملی

به گزارش مجله رویگری، مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان امروز در نشست شورای ملی ثبت آثار تاریخی استان اصفهان از تدوین و تصویب پرونده 9 میراث فرهنگی ملموس و ناملموس استان اصفهان از جمله تدوین پرونده مهارت طبخ کباب گلپایگان در شورای ثبت ملی آثار تاریخی استان و ارسال پرونده ها به شورای ثبت ملی آثار تاریخی برای تصویب نهایی خبر داد.

تدوین پرونده 9 اثر میراث فرهنگی ملموس و ناملموس اصفهان برای ثبت ملی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، فریدون الله یاری مدیر کل میراث فرهنگی این استان امروز شنبه 30 تیر با اعلام این خبر اضافه کرد: در این نشست پرونده 9 میراث فرهنگی ملموس و ناملموس تاریخی استان اصفهان مطرح و پس از بررسی های به عمل آمده و دفاع مسئولان پرونده ها و همچنین رفع نواقص، همگی به اتفاق آرا به تائید اعضاء شورای ثبت استان رسید.

او در خصوص پرونده های تائید شده در این نشست اظهار کرد: پرونده ثبت ملی برج کبوتر خواجه علی خان که به صورت مکعب مربع بنا شده و متعلق به دوران قاجار است و همچنین حمام تاریخی سررباطان در شهرستان گلپایگان در این نشست به تصویب رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین شرح داد: در این نشست دو اثر دیگر از شهرستان گلپایگان با عناوین خانه تاریخی سیفی متعلق به دوران قاجار که در روستای سعید آباد واقع شده و همچنین حمام رباط آقا حسین در شهر گلپایگان متعلق به دوران قاجار نیز مطرح و به تصویب رسید.

الله یاری در ادامه به سایر پرونده های تائید شده در این نشست اشاره کرد و گفت: از جمله دیگر پرونده های مطرح شده در نشست شورای ثبت آثار تاریخی استان، خانه تاریخی بقایی نیا در شهر تاریخی انارک از توابع شهرستان نائین بوده که پس از مطرح شدن با اکثریت آراء به تصویب رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان اضافه کرد:در نشست شورای ثبت آثار تاریخی استان همچنین پرونده دو برج کبوتر مدور متعلق به دوران قاجار نیز در شهر تاریخی سین از توابع شهرستان برخوار مطرح و به تصویب رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان همچنین به مطرح شدن پرونده دو اثر میراث ناملموس نیز در این نشست اشاره کرد و گفت: در این نشست مراسم آئینی حلیم پزان شهر گلشهر از توابع شهرستان گلپایگان مطرح و به تصویب رسید.

او گفت: این آیین مذهبی مطابق با سال خورشیدی و در اولین جمعه دی ماه هر سال برگزار می شود. به گونه ائی که کشاورزان شهر گلشهر گلپایگان همه ساله در اولین جمعه از دی ماه و آغاز چله بزرگ زمستان گرد هم جمع آمده و گندمهای نذری را که 20 روز پیش از آن با مراجعه به در خانه سایر کشاورزان با آئینی خاص جمع آوری نموده اند را به حسینیه مرکزی گلشهر برده و این حلیم را به صورت مشارکتی طبخ نموده و آن را بین مردم منطقه به منظور طلب سالی پر از برکت و پر بارش برای کشت خود در بهار و تابستان آینده بخش می کنند.

الله یاری همچنین به تصویب دومین پرونده میراث ناملموس استان در این نشست اشاره کرد و گفت: با توجه به برگزاری جشنواره ملی کباب گلپایگان در تیرماه امسال، کارشناسان ارشد اداره کل میراث فرهنگی استان پرونده مهارت طبخ کباب سنتی گلپایگان را که دارای سابقه ای 150 ساله است و از شهرتی فراگیر نیز برخوردار است را به سرعت تهیه و پس از مطرح شدن و رفع نواقص آن به تصویب اعضای شورای ثبت رسید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 28 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 226

به "تدوین پرونده 9 اثر میراث فرهنگی ملموس و ناملموس اصفهان برای ثبت ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین پرونده 9 اثر میراث فرهنگی ملموس و ناملموس اصفهان برای ثبت ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید