غار نمکی گرمسار؛ ماجراجویی در دل معدن نمک

به گزارش مجله رویگری، گرمسار، شهری با قدمت تاریخی و طبیعتی منحصربه فرد، در استان سمنان واقع شده و یکی از مقاصد گردشگری مهم منطقه محسوب می گردد. همچون دیگر منطقه ها کویری ایران، جاهای دیدنی گرمسار شامل مجموعه ای از جاذبه های طبیعی و تاریخی شگفت انگیز است که هرساله گردشگران بسیاری را به این منطقه می کشاند.

غار نمکی گرمسار؛ ماجراجویی در دل معدن نمک

یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی این شهر، غار نمکی گرمسار یا معدن نمک گرمسار است. غار نمکی در گرمسار را با نام های تونل نمکی گرمسار و غار غول های نمکی گرمسار هم می شناسند. اما چه چیزی این غار را تا این حد خاص و تماشای می نماید؟

تجهیزات لازم برای غارنوردی را آماده کنید تا در این مطلب از مجله خبرنگاران به دل غار نمکی گرمسار برویم و با موقعیت مکانی، ویژگی ها و جاذبه های گردشگری اطراف آن آشنا شویم.

غار نمکی گرمسار کجاست؟

غار نمکی گرمسار در استان سمنان، در نزدیکی روستای پاده واقع شده است.

چگونه به غار نمکی گرمسار برویم؟

از هر جای ایران که هستید، خودتان را به گرمسار برسانید. غار نمک گرمسار در حدود 15 کیلومتری غرب گرمسار و 90 کیلومتری تهران در جاده ایوانکی و گرمسار واقع شده است.

برترین زمان سفر به غار نمکی گرمسار چه زمانی است؟

برترین زمان سفر به غار نمکی گرمسار بهار و اوایل پاییز است.

ورودی غار نمکی گرمسار چقدر است؟

در حال حاضر بازدید از غار نمکی گرمسار رایگان است؛ اما برای ورود با خودرو باید هزینه بپردازید.

آشنایی با غار نمکی گرمسار

گرمسار شهری زیبا در استان سمنان است که از گذشته ها، نمک سفره های ایرانیان را تامین نموده است. اما معادن نمک گرمسار فقط به این علت معروف نیستند. معدن نمک کوه دشت یا همان غار نمکی گرمسار از قدیمی ترین و زیباترین معادن نمک ایران و خاورمیانه در روستای پاده گرمسار است که به جاذبه گردشگری تبدیل شده است.

غار نمکی در گرمسار راهروهای پیچ درپیچ و سرستون های بلند 12 متری دارد. هنگامی که وارد تونل نمکی گرمسار می شوید، دیواره های تیره و خاکستری رنگ توجهتان را جلب می نماید. اما هرچه در غار پیش بروید، رنگ دیواره ها روشن تر و براق تر می شود.

هرچه دیواره تیره تر باشد، یعنی مدت زمان بیشتری از حفر آن می گذرد. کریستال های نمک به شکل های مختلفی مثل گل کلمی، تخم مرغی، لایه ای، ورقه ورقه و غیره در رنگ های متنوع به چشم می خورند. رنگی بودن این کریستال های زیبا به علت وجود مواد معدنی مختلف در آن هاست.

سقف غار هم از زیبایی بی نصیب نمانده و با قندیل های نمکی تزیین شده است. این قندیل ها در مقدار ها و رنگ های متفاوت، ظاهری زیبا به غار نمکی گرمسار بخشیده اند.

هوای داخل غار بسیار مطبوع و سالم است. حتی در تابستان، هوای خنک و بادی ملایم به استقبال شما می آید. در قسمت هایی از غار هم حوضچه های آب وجود دارد. بعضی بر این باورند که شنا در این حوضچه ها جنبه درمانی دارد.

عده ای از گردشگران نیز از این فضا برای مدیتیشن استفاده می نمایند، چون معتقدند قرار گرفتن در معدن سنگ نمک، آرامش بخش است.

غار نمکی گرمسار کجاست؟

غار نمکی گرمسار یا تونل نمکی گرمسار در شهر گرمسار و نزدیکی روستای پاده واقع شده است. برای سفر به این تونل نمکی زیبا و شگفت انگیز باید خودتان را به گرمسار برسانید. در 15 کیلومتری جاده ایوانکی به گرمسار می توانید غار و گنبدهای نمکی را مشاهده کنید. مسیر آسفالت است و تا نزدیکی ورودی می توانید با ماشین بروید.

لوکیشن غار نمکی گرمسار روی گوگل مپ

مسیر دسترسی به تونل نمکی گرمسار

هرجا که هستید، با خودروی شخصی یا اتوبوس و قطار، به سمنان و سپس گرمسار بروید. پس از آن، باید خودتان را به 15 کیلومتری غربی گرمسار و کیلومتر 90 جاده تهران برسانید. حدود 500 متر پیش از خروجی جاده قم به گرمسار، وارد خروجی سمت راست شوید.

کمی جلوتر به تونل نمکی گرمسار می رسید. جاده آسفالت است و فقط نزدیک ورودی غار مسیر خاکی است. از ماشین که پیاده شوید تا ورودی غار حدود پنج دقیقه پیاده روی دارید.

فاصله تهران تا غار نمکی گرمسار

از دو طریق می توانید از تهران به گرمسار بروید:

خودتان را به بزرگراه نواب صفوی برسانید. سپس، به وسیله بزرگراه امام رضا (ع)، به پاکدشت بروید. از آنجا مسیر را تا ایوانکی ادامه دهید تا در نهایت به گرمسار برسید. این مسیر 114 کیلومتری کوتاه تر و سرراست تر است و حدود یک ساعت و نیم زمان می برد.

مسیر دوم 168 کیلومتر است و حدود دو ساعت زمان می برد. پس از بزرگراه نواب صفوی به سمت آزادراه خلیج فارس بروید و وارد بزرگراه رباط کریم حسن آباد شوید. سپس به وسیله آزادراه حرم تا حرم، مسیر را تا رسیدن به گرمسار ادامه دهید.

همان طور که گفتیم، تونل نمکی گرمسار در فاصله 15 کیلومتری غربی گرمسار و کیلومتر 90 جاده تهران واقع شده است.

آب و هوای غار نمکی گرمسار

غار نمکی گرمسار در منطقه ای کویری واقع شده و اقلیم خشک و نیمه خشک دارد. بیایید ببینیم در فصول مختلف سال آب وهوای معدن نمکی گرمسار چطور است:

بهار

در این فصل، دمای هوا معتدل و ملایم است و بازتماشامایندگان می توانند از نسیم خنک و طبیعت بکر اطراف غار لذت ببرند. دمای هوا در روزهای بهاری معمولا بین 20 تا 30 درجه سانتی گراد متغیر است و شب ها نیز هوای خنک تری را تجربه خواهید کرد. این فصل برای کمپینگ بسیار مناسب است.

تابستان

تابستان های گرمسار گرم است و دمای روزانه ممکن است به بیش از 40 درجه سانتی گراد برسد. با این حال، هوای داخل غار همچنان خنک و مطبوع باقی می ماند.

اگر می توانید گرمای هوا را تحمل کنید، در تابستان به غارهای نمکی گرمسار سر بزنید. داخل غار، هوای خنک در انتظار شماست.

پاییز

در این فصل، دمای هوا به تدریج کاهش می یابد و معمولا بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد است. پاییز یکی از فصل های مناسب برای بازدید از غارهای نمکی گرمسار است.

زمستان

در زمستان، دمای هوا ممکن است به زیر صفر نیز برسد. دمای روزها ممکن است بین 5 تا 15 درجه سانتی گراد باشد و شب ها سردتر می شود.

برترین زمان سفر به تونل نمکی گرمسار

بهار و پاییز، برترین زمان ها برای بازدید از غار غول های نمکی گرمسار هستند. در تابستان بازدید از غار در ساعات ابتدایی صبح یا اواخر عصر پیشنهاد می شود تا هوای گرم آزارتان ندهد.

زمستان نیز می توانید به تونل نمکی گرمسار سر بزنید، اما به علت برودت هوا و احتمال بارش های گاه به گاه، تجهیزات مناسب و لباس گرم همراه داشته باشید.

ساختار غار نمکی گرمسار

غار نمکی گرمسار سال هاست که گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. این غار مملو از بلورهای درخشانی است که در انواع و اشکال مختلف در دل کوه های نمکی شکل گرفته اند.

یکی از نکات جالب درباره معدن نمکی گرمسار، حس آرامش و سکوتی است که در داخل غار حکمفرماست. صدای قطره های آب که از سقف غار می چکد، فضایی آرامش بخش و رازآلود به وجود می آورد که حس کاوش در دنیایی ناشناخته را تقویت می نماید. در ادامه جزئیات ساختاری این غار را به طور مختصر آنالیز می کنیم.

دهانه غار

به خاطر داشتن ستون های بلند، دهانه غار نمکی گرمسار مرتفع و بزرگ است. دیواره های غار در ابتدای مسیر، طوسی رنگ هستند.

اتاق ها و تالارهای داخلی

داخل غار، چندین اتاق و تالار کوچک و بزرگ وجود دارد که با بلورهای نمکی در مقدار ها و اشکال مختلف پوشیده شده اند. این اتاق ها و تالارها طی سال ها شکل گرفته اند.

تونل های نمکی

یکی از ویژگی های غار نمکی گرمسار تونل های طولانی و پیچ درپیچ است. این تونل ها به صورت طبیعی شکل گرفته اند و بازتماشامایندگان را به ماجراجویی در دل غار دعوت می نمایند.

بلورهای نمکی

بلورهای نمکی روی دیوارها، سقف و کف غار مشاهده می شوند و اشکال هندسی گوناگونی دارند و جلوه ای خیره نماینده به فضای داخلی غار می بخشند.

جاهای تماشای نزدیک غار نمکی گرمسار

اگر قصد دارید به گرمسار سفر کنید و غار نمکی گرمسار را از نزدیک ببینید، پیشنهاد می کنیم به جاهای تماشای گرمسار نیز سری بزنید. بیایید با هم با چند جاذبه گردشگری گرمسار آشنا شویم.

بنه کوه

بنه کوه منطقه ای ییلاقی و خوش آب وهوا در گرمسار است که به علت طبیعت بکر و جاذبه های تاریخی و فرهنگی، یکی از مقاصد محبوب گردشگری این منطقه است. بنه کوه در 5 کیلومتری شمال شهر گرمسار و در مسیر مازندران واقع شده و به وسیله جاده ای آسفالته به راحتی می توانید به آنجا برسید.

فاصله بنه کوه تا معدن نمکی گرمسار حدود 32 کیلومتر است.

بنه کوه قدمتی تاریخی دارد و در آن آثار باستانی متعددی مانند قلعه های استوناوند و ریگ تپه و بعلاوه تپه های باستانی دیده می شود. در مسیر بنه کوه گرمسار نیز یک غار نمکی وجود دارد که به غار جادو معروف است و می توانید از این غار زیبا نیز تماشا کنید. فقط یادتان باشد که با خودتان تجهیزات مناسب ببرید.

جاده سنگ فرش

جاده سنگ فرش که در دشت کویر گرمسار واقع شده، از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان سمنان است. این جاده به دستور شاه عباس صفوی و با هدف سهولت رفت وآمد کاروان ها در مسیر سیاه کوه به کویر گرمسار احداث شده است.

طول این جاده 35 کیلومتر است و برای ساخت آن از سنگ های دست ساز که با شتر از سیاه کوه به گرمسار حمل می شدند، استفاده شده است. جاده سنگ فرش حدود 30 کیلومتر از تونل نمکی گرمسار فاصله دارد.

متاسفانه، بخش هایی از جاده سنگ فرش بر اثر مرور زمان و عوامل طبیعی تخریب شده است، اما بخش های قابل توجهی از این جاده به جای مانده است که می توانید با تماشا آن، از شکوه معماری دوران صفوی لذت ببرید.

قصر حرمسرا

قصر حرمسرا نیز یکی از جاهای تماشای گرمسار است که قدمت آن به دوره صفوی می رسد. این قصر در زمان سفر شاه عباس از اصفهان به مازندران به عنوان محل اقامت خاندان سلطنتی و در سایر مواقع، محلی برای سکونت شکارچیان سلطنتی بوده است.

از بخش جنوبی این قصر فقط یک تالار، دو ایوان و دو اتاق بر جای مانده است و همه قسمت های شمالی تخریب شده اند. قصر حرمسرا در یک کیلومتری جنوب شرقی کاروانسرا یا قصر بهرام گور واقع شده است. برای رفتن به این قصر می توانید به وسیله جاده گرمسار به سمنان به سمت کاروانسرای قصر بهرام بروید و سپس از آنجا به سمت جنوب شرقی حرکت کنید.

قصر بهرام گور

در دل کویر پهناور ایران، در نزدیکی شهر گرمسار، بنایی قدیمی و پُر رمزوراز واقع شده است. ساخت قصر بهرام گور را به دوره ساسانیان نسبت می دهند. گفته می شود که این قصر به دستور بهرام پنجم ساسانی، معروف به بهرام گور، ساخته شده است. بعضی معتقدند که این قصر محل شکار بهرام گور بوده و بعضی دیگر آن را قصری ییلاقی برای خاندان سلطنتی ساسانی می دانند.

قصر بهرام گور از خشت ساخته شده و پلان آن تقریبا مربعی شکل است. در داخل این قصر حیاط مرکزی، ایوان ها، اتاق ها و برج های متعددی وجود دارد. از تزیینات و نقاشی های آن هیچ اثری باقی نمانده است، اما باستان شناسان بر این باورند که این قصر در زمان خود تزیینات و نقاشی های زیبایی داشته است.

قصر بهرام گور که در دوره صفوی به عنوان کاروانسرا استفاده می شده است، در 65 کیلومتری جنوب شهر گرمسار و در نزدیکی پارک ملی کویر واقع شده و با تونل نمکی گرمسار کمی فاصله دارد.

قلعه استوناوند

قلعه استوناوند که به نام های قلعه استاناوند ناروهه و قلعه اُستاناوند نیز شناخته می شود، دژی تاریخی است که در شهرستان گرمسار واقع شده است. قدمت این قلعه به دوران اسماعیلیان بازمی شود و در طول تاریخ شاهد رویدادهای مهمی بوده است.

این قلعه در منطقه ای کوهستانی و صعب العبور بر فراز تپه ای بلند ساخته شده است و از آنجا می توان دشت های اطراف و رودخانه حبله رود را به خوبی مشاهده کرد.

برای رسیدن به قلعه استوناوند باید از گرمسار به سمت روستای پاده حرکت کنید. از روستای پاده تا قلعه حدود 2 کیلومتر راه است که باید پیاده طی شود. فاصله قلعه استوناوند تا معدن نمکی گرمسار حدود 31 کیلومتر است.

کوه اژدها

این کوه شبیه به اژدهای خفته است و به همین علت به این نام معروف شده است. کوه اژدها 1265 متر ارتفاع دارد و از جنس رسوبات نمکی است. این کوه حدود 23 کیلومتر تا غار نمکی گرمسار فاصله دارد.

کاروانسرای عین الرشید

کاروانسرای عین الرشید که به آن قصر عین الرشید هم می گویند، یک کاروانسرای تاریخی در نزدیکی غار غول های نمکی گرمسار است. این کاروانسرا در دوره صفوی ساخته شده است. از منظر معماری، کاروانسرای عین الرشید ویژگی های منحصربه فردی دارد و نمودی از استحکام و زیبایی است.

کاروانسرای عین الرشید در نزدیکی مسیرهای اصلی تجاری قرار داشته است. کاروان ها برای استراحت و تامین نیازهای مسافران در این کاروانسرا اتراق می کردند.

پارک ملی کویر

پارک ملی کویر، بزرگ ترین و قدیمی ترین منطقه اکولوژی تحت حفاظت در ایران است که به آن لقب آفریقای کوچک نیز داده اند.این پارک یکی از مهم ترین زیستگاه های طبیعی کشور شناخته می شود و دارای چشم مقدارای زیبا، تنوع زیستی بی نظیر و ارزش های زیست محیطی و گردشگری چشمگیری است.

بخش اعظم این پارک در شهرستان گرمسار واقع شده است. مساحت این پارک ملی حدود هزار هکتار است و بخش هایی از آن در استان های تهران، قم و اصفهان نیز گسترده شده است.

تپه های مریخی

تپه های مریخی یا دره های مریخی یکی از پدیده های طبیعی شگفت انگیز ایران هستند که به علت شباهت ظاهری شان به سطح سیاره مریخ به این نام شناخته می شوند. این تپه ها در نقاط مختلف ایران وجود دارند. تپه های مریخی گرمسار در حدفاصل شهرهای ایوانکی و گرمسار قرار گرفته اند.

کوهپیمایی در تپه های مریخی گرمسار حدود سه تا چهار ساعت طول می کشد و در انتهای این مسیر به معدن نمکی گرمسار می رسید.

اقامت در نزدیکی تونل نمکی گرمسار

گرمسار به عنوان مقصد گردشگری محبوب نزدیک تهران چندین هتل و اقامتگاه دارد که از امکانات و خدمات متنوعی برخوردارند.

هتل های واقع در گرمسار دارای امکانات مناسب و دسترسی آسان به جاهای تماشای نظیر غار نمکی گرمسار هستند. بعلاوه چندین اقامتگاه بوم گردی در این منطقه وجود دارد که با اقامت در آن ها می توانید زندگی سنتی منطقه را تجربه کنید.

برای کسانی که علاقه مند به طبیعت گردی و اقامت در دل طبیعت هستند، کمپینگ در نزدیکی غار نمکی گرمسار و پارک ملی کویر گزینه ای مجذوب کننده است.

تجهیزات موردنیاز در سفر به تونل نمکی گرمسار

برای سفر به تونل نمکی گرمسار، باید تجهیزات خاصی همراه ببرید تا سفری ایمن و لذت بخش داشته باشید.

  • لباسی را انتخاب کنید که گرمای بدنتان را حفظ کند و در عین حال راحت باشد. بهتر است لباس از الیاف مصنوعی خاص دوخته شده باشد که برای محیط های مرطوب مناسب است. این لباس ها از نفوذ آب به داخل لباس جلوگیری می نمایند.
  • خوب است که دستکش به همراه داشته باشید تا هم دستتان را از خراش های احتمالی حفاظت کنید و هم گرم بمانید.
  • پوشیدن کفش های مناسب هم بسیار مهم است. کفش باید زیره ای مقاوم در برابر سنگ ها داشته باشد و علاوه بر آن، انعطاف پذیر باشد و روی سنگ های خیس نلغزد. باید ضدآب هم باشد، چون ممکن است مجبور شوید روی زمین خیس و گل آلود راه بروید.
  • بهتر است کلاه ایمنی روی سرتان بگذارید که بتوانید چراغ قوه را به آن متصل کنید. برای زیر کلاه ایمنی هم خوب است کلاهی گرم بگذارید که سرتان را بپوشاند. حتما چراغ قوه همراه داشته باشید، چون تونل ها تاریک است.

توصیه هایی برای سفر به غار نمکی گرمسار

هنگام بازدید از تونل نمکی گرمسار خوب است به این نکات توجه کنید:

  • هوای داخل غار بسیار مرطوب است، پس حتما با خودتان لباس گرم و ضدآب ببرید.
  • کفش مناسب بپوشید و آب و خوراکی همراه داشته باشید.
  • داخل غار تاریک است، پس چراغ قوه فراموشتان نشود.
  • اگر داخل غار خوراکی خوردید، زباله کف غار نریزید و در حفظ محیط زیست کوشا باشید.
  • از کناره های مسیر پیش بروید، چون امن تر و لغزندگی آن کمتر است.
  • لطفا برای حفاظت از غار نمکی گرمسار، سنگ نمک ها را به عنوان یادگاری با خودتان نبرید.
  • به تنهایی وارد مسیرهای فرعی غار نشوید. بهتر است با راهنما از غار بازدید کنید.
منبع: علی بابا
انتشار: 26 مهر 1403 بروزرسانی: 26 مهر 1403 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 2237

به "غار نمکی گرمسار؛ ماجراجویی در دل معدن نمک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار نمکی گرمسار؛ ماجراجویی در دل معدن نمک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید