تولد 100 سالگی شورای عالی آموزش و پرورش، هیچگاه دستخوش تحولات سیاسی نشدیم

به گزارش مجله رویگری، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مخاطب اجرای سندتحول بنیادین، تمام بدنه اجرایی کشور در بخش دولتی، غیردولتی و نهادهای عمومی هستند گفت: آموزش و پرورش به تنهایی از پس اجرای سند تحول بنیادین بر نمی آید و ایجاد انسجام و تقسیم کار ملی درباره اجرای سند تحول باید به طور جدی مورد توجه و تاکید قرار بگیرد.

تولد 100 سالگی شورای عالی آموزش و پرورش، هیچگاه دستخوش تحولات سیاسی نشدیم

محمود امانی طهرانی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به پیشینه و قدمت طولانی شورای عالی آموزش و پرورش در کشور اظهار کرد: در کشور ما شکل اولیه این شورا 10 سال قبل از مشروطه و مجلس شورای ملی به وجود آمده و به سال 1275 شمسی باز می گردد.

وی اضافه کرد: در آن موقع مدارس نو به وسیله افراد مختلف در کشور در حال شکل گیری بودند و نخست وزیر آن موقع به این گروه که برای شکل گیری مدارس نو دور هم جمع شده بودند رسمیت داد و انجمن معارف شکل گرفت.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه انجمن معارف، در سال های بعد مشمول تغییراتی شد اظهار کرد: برای اولین بار در روز شانزدهم اسفند ماه سال 1300 شمسی، شورای عالی آموزش و پرورش به صورت رسمی تاسیس شد.

امانی طهرانی ادامه داد: اکنون در یکصدمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش قرار داریم و قرار است به همین مناسبت مراسم بزرگداشتی با حضور فرهنگیان و چهره های برجسته علمی و آموزشی کشور در روز شانزدهم اسفند ماه امسال برگزار گردد. هدف اصلی از برگزاری این مراسم، آشنایی جامعه با شخصیت های برجسته عضو شورا و بعلاوه آشنایی با کارنمودها، دستاوردها و فعالیت های این شورا در طول حیات خود است.

وی با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش در طول حیات خود سه مرحله مهم و حساس تاریخی را پشت سر گذاشته است گفت: مرحله نخست به زمانی بازمی گردد که شورا به عنوان یک نهاد مردمی و تحت عنوان انجمن معارف در سال 1275 شروع به کار کرد. سپس تحت عنوان شورای عالی معارف در نظام تعلیم و تربیت کشور به طور رسمی حضور یافت. شورای عالی فرهنگ در سال 1317 را داشتیم و آخرین مرحله هم تغییر نام به شورای عالی آموزش و پرورش در سال 1343 بود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: شورای عالی آموزش و پرورش طی این سالها دچار تحولات زیادی شده است؛ بخش های مهم و حساسی از آن جدا و تبدیل به وزارت خانه هایی مستقل مانند وزارت فرهنگ و هنر، سازمان اوقاف و ... شدند.

امانی طهرانی ماموریت اصلی شورای عالی آموزش و پرورش را سیاستگذاری و قانون گذاری در حوزه آموزش و پرورش رسمی و عمومی کشور، نظارت بر حسن اجرای مصوبات آن و توسعه ارتباط با مردم و مجریان دانست و گفت: این شورای یکی از منظم ترین و با برنامه ترین شوراهای عالی در کشور است که جلسات آن هر دو هفته یک بار با حضور وزیر آموزش و پرورش و سایر اعضای آن با دستور کار تعیین تشکیل می گردد و تا به امروز بیش از 1005 جلسه را برای آنالیز مسائل مختلف آموزش و پرورش برگزار نموده است.

وی ضمن تاکید بر حفظ استقلال، اصالت و اتقان مصوبات شورای عالی گفت: مهم ترین اصول و سیاست های این شورا، تدوین سیاست ها، خط مشی ها، ضوابط و مقررات مورد احتیاج برای ارتقای کیفیت فرایند تعلیم و تربیت و استقرار و نهادینه سازی تحول بنیادین در آموزش و پرورش است. در طول تاریخ جنبه کارشناسی، عمیق بودن مباحث و طمأنینه جزئی از شاکله شورا بوده و هیچگاه دستخوش مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دسته ها، گروه ها و جناح های مختلف سیاسی نشده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: شورای عالی آموزش و پرورش در کوشش است سه امر سیاست گذاری، تنظیم و تصویب آیین نامه ها، اساسنامه ها، قوانین و مقررات و بعلاوه نظارت بر آنها را پیرامون امور آموزشی دنبال کند.

امانی طهرانی به نقش شورای عالی آموزش و پرورش در اجرای سندتحول بنیادین نیز اشاره نمود و گفت: مخاطب اجرای سندتحول، شورای عالی آموزش و پرورش نیست، زیرا کار این شورا، اجرا نیست، بلکه سیاستگذاری است. مخاطب اجرای سندتحول بنیادین، تمام بدنه اجرایی کشور در بخش دولتی، غیردولتی و نهادهای عمومی هستند.

وی اضافه کرد: مخاطب سندتحول، تنها وزارت آموزش و پرورش نیست؛ بلکه تمام نهادهای کشور که با سند نسبتی دارند مامور و مکلف به اجرای آن هستند. آموزش و پرورش به تنهایی از پس اجرای سند تحول بنیادین بر نمی آید و ایجاد انسجام و تقسیم کار ملی درباره اجرای سند تحول باید به طور جدی مورد توجه و تاکید قرار بگیرد. ضروری است وظایف دستگاه های مختلف در قبال اجرای سند تحول احصاء و به آنها اعلام گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1919

به "تولد 100 سالگی شورای عالی آموزش و پرورش، هیچگاه دستخوش تحولات سیاسی نشدیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولد 100 سالگی شورای عالی آموزش و پرورش، هیچگاه دستخوش تحولات سیاسی نشدیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید