ثبت لحظه ای که یک در میلیون اتفاق می افتد

به گزارش مجله رویگری، یک عکاس اجرام آسمانی در کالیفرنیا به طور اتفاقی تصویری ثبت کرد که یک در میلیون اتفاق می افتد. عبور هواپیمای شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز (United Airlines) از مقابل خورشید!

ثبت لحظه ای که یک در میلیون اتفاق می افتد

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، این تصویر هواپیما را نشان می دهد که در جلوی سطح آتشین خورشید نمایی سیاه به خود گرفته است.

این هواپیمای تجاری در عرض تنها یک ثانیه از جلوی خورشید گذر کرد در حالی که از سانفرانسیسکو به سمت مقصدش نیوجرسی می رفت.

این لحظه توسط عکاس کالیفرنیایی اندرو مک کارتی توسط یک تلسکوپ مجهز به فیلتر خورشیدی هیدروژن آلفا ثبت شد. این فیلتر لایه فام سپهر (کروموسفر) خورشید را برجسته می کند.

مک کارتی می گوید: در طول یکی از عکاسی هایم هواپیما کاملا از وسط خورشید گذر کرد. این اتفاق برای من بسیار نادر است. بسیاری از عکاسان در نزدیکی فرودگاه ها مستقر می شوند تا چنین عکس هایی بگیرند و به آسانی می گیرند. با این حال من از فرودگاه فاصله زیادی دارم و در طول دو سال عکاسی از خورشید این اولین باری است که چنین عکسی می گیرم.

مک کارتی قصد داشت تا از برجستگی های خورشید که دسته های بزرگ حلقه ای شکل هستند و از سطح خورشید خارج می شوند به وسیله فیلتر هیدروژن آلفا عکس بگیرد.

هیدروژن آلفا تمام نورهایی که از خورشید ساطع می شود را مسدود می کنند به جز نور قرمزی که از اتم های هیدروژن به وجود می آید. تشعشات هیدروژنی مسئول رنگ های آتشین برجستگی ها و لایه کروموسفر هستند.

مک کارتی می گوید، ثبت این تصویر کاملا تصادفی بود اما اکنون یکی از عکس های مورد علاقه ام است. من در حال عکس برداری از خورشید با فیلتر هیدروژن آلفا بودم در نتیجه هنگام گذر هواپیما می توان پخش شدن نور خورشید را مشاهده کرد. هواپیما در تصویر نامرئی است مگر اینکه روی خورشید قرار بگیرد. هر عکسی که من از خورشید می گیرم نتیجه هزاران بار عکسبرداری است و من این کار را صدها بار انجام داده ام. شانس دریافت چنین عکسی آن هم به طور تصادفی یک در میلیون است.

به نظر می رسد هنگام عبور هواپیما شکل لبه های خورشید را تغییر می دهد اما این تنها یک حقه نوری است.

مک کارتی می گوید: چیزی که مشاهده می کنید، هوای گرمی است که از توربین های جت خارج می شود و هوا را بهم زده و نور خورشید را منعکس می کند. هواپیما تنها در صورتی قابل مشاهده است که روبروی خورشید قرار بگیرد اما پس دمه آن(ردی که هنگام حرکت به جا می گذارد) نور خورشید را منعکس می کند، بنابراین قابل رویت است و این موضوع باعث می شود به نظر برسد که سطح خورشید به سمت بیرون کشیده می شود.

مک کارتی برای یافتن اینکه آن هواپیما چه هواپیمایی بوده اطلاعات مربوط به پروازها را بررسی کرد. او متوجه شد که این یک پرواز 425 از شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز بوده است که از سانسفرانسیسکو به سمت نیو جرسی می رفته است.

پس از آن که این تصویر را در فضای مجازی منتشر کرد خلبان این پرواز با او ارتباط برقرار کرد و نسخه ای از عکس را درخواست کرد.

مک کارتی از تلسکوپ (Coronado Solarmax III) 70 می متری میلی متری 3 هزار دلاری استفده کرد، این تلسکوپ به لطف فیلترهای مخصوصش برای عکسبرداری واضح از جزئیات خورشید بهینه سازی شده است.

مک کارتی می گوید: من برای عکسبرداری از خورشید از تلسکوپ های مخصوص استفاده می کنم. هیچ وقت از یک تلسکوپ معمولی استفاده نکنید زیرا نه تنها نمی توانید چنین عکس هایی بگیرید، بلکه می تواند باعث ذوب شدن دوربین شما و حتی کور شدن چشمان تان شود.

مک کارتی پیش از این با قرار دادن چندین عکس از ماه عکسی با عنوان واضح ترین عکس ها از دهانه ماه منتشر کرده بود.

در فرآیندی سخت او تصاویری از ماه گرفت و آن ها را در کنار هم قرار داد و به دلیل تناقض نوری سایه مرز (خط جداکنندهٔ بخش های تاریک و روشن ماه) ویژگی هایی مثل دهانه ها به طرز شگفت انگیزی در تصویر ثبت شدند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1379

به "ثبت لحظه ای که یک در میلیون اتفاق می افتد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت لحظه ای که یک در میلیون اتفاق می افتد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید