سیر تا پیاز شغل مورد علاقه نسل z !

به گزارش مجله رویگری، زومیت نوشت: ولاگ و ولاگر اصطلاحاتی هستند که در دنیای مدرن پلتفرم های تصویری چون یوتیوب و اینستاگرام رایج شده اند. اما ولاگر بودن به چه معنا است و اصطلاح ولاگ از کجا آمده است؟

سیر تا پیاز شغل مورد علاقه نسل z !

بااینکه ولاگ (vlog) بیست سال است که وجود دارد و می توان گفت که در ده سال گذشته عادی شده است، به نظر می رسد هنوز در خصوص تعریف آن سردرگمی هایی وجود دارد. مردم اغلب این کلمه را با کلماتی مثل یوتیوبر، سازنده، فراورینماینده ویدیو و غیره جایگزین می نمایند. اگر کلمه ولاگ را در گوگل جستجو کنید، تعریفی که ظاهر می گردد، یکسان نخواهد بود. بنابراین می خواهیم ابتدا با تعریف کلی ولاگ و سپس با مقایسه ولاگ با سایر کلماتی که مردم معمولاً به اشتباه ولاگ را با آن ها جایگزین می نمایند، درک درستی از تعریف ولاگ پیدا کنیم.

ولاگ چیست؟

ولاگ مخفف ویدیو لاگ یا ویدیو بلاگ (video blog) است، یک سبک ژورنالیستی از ویدئو است که زندگی یک فرد را به تصویر می کشد درحالی که معمولاً به وسیله همان فرد روایت و ضبط می گردد. مردم معمولاً ولاگ را به یوتیوب مرتبط می نمایند، اما مفهوم ولاگ برای مدت طولانی وجود داشته است. اولین بلاگ ویدئویی را می توان مربوط به اوایل دهه 2000 دانست؛ زمانی که آدام کنترس در ژانویه 2000 اولین ویدیو خود را در یک وبلاگ آپلود کرد. با تمام این اوصاف پدیدار شدن یوتیوب ایده ولاگری را ماندگار کرد.

تفاوت بین ولاگ و وبلاگ

تعریف رایجی از vlog به عنوان وبلاگ ویدیویی وجود دارد. خود کلمه بلاگ چند سال قبل از ولاگ به عنوان نسخه کوتاه شده وبلاگ ابداع شد. منطقی است که مردم تصور نمایند که یک ولاگ یک نسخه ویدیویی از یک وبلاگ (که محتوای نوشته شده است) است، اما اغلب مردم معمولاً از این کلمه استفاده نمی نمایند.

وبلاگ یک وب سایت یا صفحه وب است که به سبک غیررسمی یا محاوره ای نوشته شده و به طور منظم به روز می گردد و معمولاً یک فرد یا گروه کوچک آن را اداره می نمایند. وبلاگ ها می توانند درباره هر چیزی باشند. هر وب سایت شرکتی یک وبلاگ دارد که به ندرت شخصی است. اگر یک وبلاگ را به عنوان یک مجله شخصی برای نوشتن در خصوص زندگی روزمره خود راه اندازی نموده اید، احتمالاً وبلاگ خود را به عنوان یک وبلاگ شخصی توصیف می کنید تا آن را از معنای عمومی کلمه بلاگ که امروزه استفاده می گردد، متمایز کنید.

تفاوت بین یک ولاگ و یک ویدیو در وب

ولاگ چیزی بسیار خاص تر از یک ویدیو در وب است. ولاگ ها با ویدیوهای آنلاین متفاوت هستند زیرا آن ها حول ضبط زندگی افراد می چرخند. درحالیکه وبلاگ ها به سبک نوشتاری آنلاین تبدیل شده اند، مردم هنوز ولاگ ها را به عنوان ویدیوهای شخصی تعریف می نمایند که شامل جزئیات بیشتری در خصوص زندگی افراد می گردد، حتی اگر ولاگ های آن ها بر یک علاقه خاص متمرکز باشد.

در ولاگ فیلمبردار و راوی فیلم یک نفر هستند؛ این یک عنصر مهم است که یک ولاگ را از یک ویدیو در خصوص یک شخص خاص متمایز می نماید.

ولاگر کیست؟

همان طورکه اشاره کردیم، یک ولاگ فقط یک وبلاگ به صورت ویدیویی است، اما ولاگری به نوعی متفاوت تر است. می توانید به دبی سفر کنید، در تمام طول روز یک سری ویدیو ضبط کنید و همه آن ها را به شکل یک ولاگ ویرایش کنید؛ اما آیا این کار شما را تبدیل به یک ولاگر نموده است؟ از نظر فنی بله، اما نه کاملاً.

اصطلاح ولاگر (vlogger) ترکیبی از دو کلمه ویدیو و بلاگر است. یک ولاگ به سادگی یک وبلاگ است که در آن رسانه به جای کلمات نوشته شده یک ویدیو است. شخصی که ولاگ های مد را ایجاد می نماید، لزوماً یک ولاگر در نظر گرفته نمی گردد. اصطلاح ولاگر به معنای خاص تری تکامل یافته است.

امروزه ولاگر یک وبلاگنویس شخصی است که به طور منظم ویدیوهای جاسازی شده را علاوه بر متن و سایر محتواها یا به جای آن ها در وبلاگ خود پست می نماید. بعضی از ولاگرها ویدیوهایی را پست می نمایند که خودشان را نشان می دهند یا به طور مستقل ضبط شده اند، درحالی که بعضی دیگر ممکن است ویدیوهایی را در ژانر خاصی مانند طنز، علمی یا ورزشی پست نمایند.

ولاگر کسی است که ویدیوهای شخصی ایجاد می نماید که موضوع اصلی خود و زندگی خود را نشان می دهد. خود او این فیلم ها را می گیرد و معمولاً خود او کارهای ویرایشش را انجام می دهد. این نوع ویدیوها معمولاً براساس یک برنامه زمانی دقیق منتشر می شوند، حتی گاهی اوقات در هر روز هفته. آدام کنتراس به عنوان قدیمی ترین ولاگر فعال بیش از 15 سال است که به طور معمول در کانال یوتیوب خود ولاگ آپلود می نماید. ولاگ های او ممکن است شبیه ولاگ های ولاگرهای مدرن نباشند، اما با این وجود او در حال ولاگری است.

یک نفر می تواند یک بلاگ مد راه اندازی کند و در خصوص آرایش و لباس بنویسد. به همین ترتیب آن شخص می تواند یک ولاگ مد داشته باشد که در آن روتین آرایش خود را آشکار کند و لباس های نو را به نمایش بگذارد.

تفاوت بین ولاگر و یوتیوبر

ازآنجاکه ولاگ ها معمولاً در یوتیوب منتشر می شوند، عبارات ولاگر و یوتیوبر اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. یوتیوبر شخصی است که به طور فعال ویدیوها را در یوتیوب منتشر می نماید. شما می توانید در هر حال و در خصوص هر چیزی ویدیو فراوری کنید، تا زمانی که به طور مداوم ویدیوها را در یوتیوب منتشر می کنید، همچنان یک یوتیوبر هستید.

فیلیپ دفرانکو یک یوتیوبر و مفسر خبری محبوب است که ویدیوهای خود را فراوری می نماید. اما ازآنجاکه ویدیوهای او شامل زندگی شخصی (یا عناصری از آن) نمی گردد، نمی توان او را ولاگر دانست. ویدیوهای کانال محبوب یوتیوب Crash Course را برادران هنک و جان گرین اداره می نمایند و در کانالشان به آموزش تاریخ و علم می پردازند. درحالی که آن ها هر دو یوتیوبر هستند، اگر در کانال دیگری به نام Vlog Brothers ویدیوهای مرتبط با زندگی خود را فراوری نمی کردند، ولاگر محسوب نمی شدند.

آدام کنتراس، اولین ولاگر جهان، بسیاری از اولین ولاگ های خود را قبل از اختراع یوتیوب منتشر کرد. یوتیوب فقط آپلود، میزبانی، اشتراک گذاری و کسب عایدی از ولاگ های آنلاین را راحت تر می نماید، بنابراین بیشتر ولاگرها ترجیح می دهند محتوای خود را در این پلتفرم منتشر نمایند.

ولاگ های گری واینرچوک به وسیله یک فیلمبردار تمام وقت ضبط و ویرایش می گردد. گری ولاگری است که ویدیوهای خود را ضبط یا ویرایش نمی نماید، اما همچنان ویدیوهای خود را یک ولاگ می نامد.

زبان انگلیسی انعطاف پذیر و همواره در حال تغییر است؛ بنابراین هر تعریفی از جمله همین تعریف برای ولاگ و ولاگر ممکن است در طول زمان تغییر کند.

چطور می توان ولاگر شد؟

اگر می خواهید بدانید که چگونه یک ولاگ را راه اندازی کنید و ولاگر شوید، چند مرحله اولیه ضروری وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

انتخاب پلتفرم

اول از همه شما باید پلتفرمی را برای میزبانی ولاگ هایتان انتخاب کنید. طبیعتاً یوتیوب کاندیدای اصلی است؛ زیرا زادگاه ولاگری مدرنی است که ما می شناسیم و این موضوع به این زودی ها تغییر نخواهد کرد. بااین حال، ممکن است بخواهید پلتفرم هایی مانند اینستاگرام و تیک تاک را نیز در نظر داشته باشید. هر دو رقبای یوتیوب هستند و می خواهند در صحنه پلتفرم ویدیویی حضور داشته باشند. شاید بخواهید استراتژی خود را متنوع کنید و ترکیبی از پلتفرم های مرتبط را در تقویم محتوای خود در نظر بگیرید.

انتخاب سبک و موضوع

هنگامی که برای اولین بار یک ولاگ را راه اندازی می کنید، به چیزی احتیاج دارید که شما را از جمعیت متمایز کند و مردم را به شما جذب کند. به همین علت است که باید یک موضوع اصلی انتخابی کنید که می تواند هر چیزی باشد که می خواهید: سفر، دوچرخه سواری در جاده، آشپزی در خانه، آرایش و غیره.

تنها توصیه ما این است که چیزی را انتخاب کنید که واقعاً به آن علاقه دارید و در آن خوب هستید. بدین ترتیب، فیلم برداری از ولاگ هایتان و یافتن سبک برایتان آسان تر خواهد بود. شور و شوق شما به طور طبیعی در ویدیوها می درخشد و به مخاطب علت بیشتری برای بازگشت و دیدنی ولاگ های دیگرتان می دهد.

انتخاب تجهیزات مناسب

نکته جالب در خصوص ولاگری این است که برای انجام آن به تجهیزات فانتزی زیادی احتیاج ندارید؛ در واقع شما ممکن است در حال حاضر همه چیز مورد احتیاج خود را داشته باشید. اصلی ترین چیزی که به آن احتیاج دارید یک دوربین است. همان طورکه احتمالاً در یوتیوب دیده اید، ولاگرها از تلفن های هوشمند گرفته تا دوربین های سینمایی بزرگ برای ساخت ولاگ استفاده می نمایند.

آیفون ها در بین ولاگرها محبوبیت خاصی دارند. آیفون ها به علت برخورداری از دوربین باکیفیت و ویژگی های ویدیویی و ابزارهای ویرایش، عالی هستند. بسیاری از ولاگرها با آیفون آغاز

کردند؛ پس شما هم می توانید. حتی یک آیفون XR قدیمی تر نیز برای آغاز خوب خواهد بود.

مورد بعدی که به آن احتیاج خواهید داشت، چیزی برای نگه داشتن گوشی یا دوربین است. پایه یا نگهدارنده ای که بتواند تلفن را نگه دارد و به مقدار کافی انعطاف پذیر باشد.

درنهایت یک دوربین ولاگری باید تعادل مناسبی بین قیمت، کیفیت و وزن ایجاد کند. به یاد داشته باشید که شما مجبور هستید این وسیله را در تمام طول روز و به احتمال زیاد در ملاء عام با خود حمل کنید. بنابراین بهتر است یک دوربین سبک و کوچک انتخاب کنید؛ اما اطمینان حاصل کنید که دارای سطح خوبی از فوکوس اتوماتیک، تثبیت نماینده تصویر و بعلاوه صفحه نمایش بازشو است تا بتوانید هنگام فیلم برداری خود را ببینید.

فاکتورهای دیگری که باید در نظر بگیرید، تنظیم نور و صدای شما هستند. به عنوان مثال آیا به یک رینگ لایت احتیاج دارید؟ ازآنجاکه صدا به مقدار کیفیت تصویر مهم است، باید از یک میکروفن باکیفیت بهره ببرید. به طور کلی اگر داستان خوبی داشته باشید، مخاطبان از کاهش جزئی کیفیت تصویر کوتاه می آیند، اما به محض اینکه صدا بد باشد، از دیدن دست می کشند.

پیروی از ساختار داستان سه پرده ای

ساختار سه پرده ای به هر ویدیو یک چارچوب می دهد که هم برای شما و هم برای مخاطب مفید است. یک سرآغاز وجود دارد که در آن تعیین می کنید چه کاری انجام می دهید و مشکل یا چالش چیست، مواجهه جایی که به موضوع مورد نظر رسیدگی می کنید و فیصله جایی که همه چیز را جمع بندی و نتیجه گیری می کنید.

آنالیز ولاگرهای موردپسندتان

اگر در پی چگونگی راه اندازی یک ولاگ پیروز هستید، بهتر است کسانی را که قبل از شما این راه را رفته اند و این کار را انجام داده اند، مورد آنالیز قرار دهید. از خودتان بپرسید چرا آن ها پیروز هستند؟ چه چیزی را در خصوص ویدیوهای آن ها دوست دارید؟ از چه وسیله ای استفاده می نمایند؟

سپس سعی کنید پاسخ این سؤال ها را پیدا کنید. درحالی که منحصربه فرد بودن و واقعی بودن کلید نهایی ولاگری است، الهام گرفتن و ایده گرفتن از کسانی که دیدن می کنید، ضرری ندارد و حتی مفید است.

ویرایش ولاگ

چند ثانیه اول بسیار مهم است. بینندگان شما تعداد نامحدودی ویدیو برای دیدن دارند. اگر فوراً توجه آن ها را جلب نکنید، آن ها ادامه نخواهند داد. بنابراین در ابتدای هر ویرایش، مطمئن شوید که مستقیماً وارد عمل شده اید تا آنچه را که بیننده می خواهد، ارائه دهید. این کار به مخاطب علتی برای ادامه دیدن می دهد.

در طول ویرایش مطمئن شوید که ویدیوی شما به خوبی نشان دهنده برند شما باشد. از یادآوری اینکه با استفاده از موشن گرافیک به مخاطب یادآوری کنید لایک نمایند و مشترک شوند، نترسید. وقتی نوبت به سرانجام ولاگ می رسد، به افراد علتی بدهید تا برای اطلاعات بیشتر بازگردند.

ولاگ ها اغلب بین 10 تا 20 دقیقه طول می کشند. برای حفظ توجه مردم، باید ویرایش را سریع و روان انجام دهید. از جامپ کات ها و زوایای مختلف دوربین برای تازه و جالب نگه داشتن ویدیو بهره ببرید. به یاد داشته باشید ولاگ ها با فیلم های معمولی متفاوت هستند. آن ها باید با سرعت سریع حرکت نمایند.

استفاده از موسیقی مجاز

انتخاب موسیقی مناسب برای ولاگ شما می تواند به برجسته شدن آن در میان جمعیت یاری کند. استفاده از موسیقی باکیفیت و بدون حق نشر برای ولاگ شما الزامی است. درنظر داشته باشید که برای انتشار ولاگ در پلتفرم هایی مانند یوتیوب باید حق حق نشر را رعایت کنید.

آپلود ولاگ

بسته به پلتفرمی که قرار است ولاگتان را در آن آپلود کنید، روند آپلود کمی متفاوت خواهد بود؛ اما چند نکته کلیدی وجود دارد که باید در نظر داشت.

شما درنهایت می خواهید مردم کلیک نمایند تا ویدیوی شما را دیدن نمایند؛ بنابراین باید در خصوص عواملی مانند کلمات کلیدی، عنوان، تامبنیل و توضیحات ویدیوی خود برای هر پلتفرمی که قرار است بهره ببرید، فکر کنید.

اگر برای کسب معروفیت و درامد یا فقط برای تفریح به ساخت ولاگ فکر می کنید، با پیروی از راهنمای بالا می توانید قدم های اولیه خود را محک و درست بردارید. مهم ترین چیز این است که تمرین کنید و بدانید که این روند زمان می برد. وقتی به نحوه راه اندازی یک ولاگ و کسب عایدی فکر می کنید، باید بدانید که صبر زیادی ضروری است. هیچ چیز یک شبه اتفاق نمی افتد و یادگیری در حین حرکت اتفاق می افتد.

سوالات متداول

ولاگ چیست؟

vlog اغلب یک ویدیوی شخصی است که به وسیله خود سوژه فیلم برداری می گردد یکی از جنبه های مهم ولاگ ها، منظم بودن است؛ آپلود هفتگی یا حتی روزانه برای کانال های ولاگ در یوتیوب معمول است. مانند وبلاگ نویسانی که وبلاگ می نویسند، معمولاً از یک ولاگر انتظار می رود که به طور معمول محتوای نو منتشر کند.

چگونه می توان یک ولاگ راه اندازی کرد؟

فراوری یک ولاگ مستقیماً از تلفن هوشمند یا هر دوربین دیگری که می تواند ویدیو ضبط کند، آغاز می گردد. ازآنجاکه یک ولاگ روی داستان یا علاقه شخصی شما متمرکز است، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آغاز به ضبط و ارسال ویدیوهای مربوط به زندگی خود در اینترنت ازطریق یوتیوب یا هر سایت دیگری که ویدیوهای شما را میزبانی می نماید و به اشتراک می گذارد، کنید.

سبک های مختلف ولاگ چیست؟

سبک های ولاگ انواع مختلفی از ویدیوهایی هستند که تأکید خاصی بر زندگی ولاگرها دارند. این تمرکز می تواند حول محور آموزش دیگران در خصوص علاقه خاصی مانند مد، آرایش، آشپزی یا عکاسی باشد. بعلاوه تمرکز می تواند حول بخش خاصی از زندگی ولاگر مانند خانواده، معلولیت یا سفر باشد.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 26 آبان 1401 بروزرسانی: 26 آبان 1401 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 2062

به "سیر تا پیاز شغل مورد علاقه نسل z !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیر تا پیاز شغل مورد علاقه نسل z !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید