مسجد تاریخی النوری موصل به شکل معماری شارجه امارات بازسازی شد

به گزارش مجله رویگری، روزنامه انگلیسی تلگراف در گزارشی نوشت: سازمان یونسکو پنج شنبه گذشته از انتخاب شرکتی مصری برای بازسازی مسجد النوری خبر داده بود؛ امری که به اعتراض و انتقاد عراقی ها به دلیل عدم انتخاب مهندسی عراقی برای نظارت بر این پروژه دامن زده است.

مسجد تاریخی النوری موصل به شکل معماری شارجه امارات بازسازی شد

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به نوشته روزنامه تلگراف، بسیاری از اهالی شهر موصل انتظار داشتند مسجد تاریخی النوری با حفظ شکل گنبد و قوس های آن و در هماهنگی با نوع معماری تاریخی این شهر بازسازی گردد اما طراحی مکعبی شکل این مسجد منجر به ناامیدی مردم این شهر در مشاهده مسجد النوری با همان طراحی گذشته شده است.

در همین رابطه رشا العقیدی، متخصص سازه های تاریخی توضیح داد: طراحی ارائه شده دیگر مربوط به موصل نیست بلکه کاملا شبیه به شارجه امارات است.

جنید الفاخری، باستان شناس اهل موصل عراق هم تاکید نمود: مسجد و مناره اماکنی تاریخی و باستانی هستند که باید شکل و نوع معماری آن در بازسازی حفظ گردد و نباید هیچ یک از جزئیات معماری مسجد النوری دستخوش تغییر گردد و از ارزش تاریخی آن بکاهد.

عراق و امارات در آوریل گذشته به توافقی برای بازسازی مسجد النوری و مناره حدبای آن دست پیدا کردند و امارات اظهار داشت مبلغ 50.4 میلیون دلار برای بازسازی این بنای تاریخی اختصاص خواهد داد.

مسجد جامع النوری که هشتصدوپنجاه سال قدمت دارد محلی است که ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش در سال 2014 میلادی در آنجا اعلام خلافت کرد.

تروریست های داعشی همزمان با پیشروی نیروهای عراقی در نبرد آزادسازی موصل، این مسجد و مناره 850 ساله را با مواد منفجره، تخریب کردند.

مسجد تاریخی النوری موصل به دست نورالدین زنگی؛ از فرمانروایان محلی که علیه صلیبی های اول می جنگید، ساخته شده بود.

ایسنا نوشت، نورالدین زنگی، حاکم ولایت سوریه در امپراتوری سلجوقی بود، سال ساخت این مسجد 73 ـ 1172 میلادی یعنی کمی پس از مرگ نورالدین زنگی به خاتمه رسید و در شروع یک مدرسه اسلامی در آن جای گرفت.

منبع: گردشبان
انتشار: 7 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1473

به "مسجد تاریخی النوری موصل به شکل معماری شارجه امارات بازسازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد تاریخی النوری موصل به شکل معماری شارجه امارات بازسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید