میکروب زدایی از خانه در 10 حرکت

به گزارش مجله رویگری، همه دوست دارند خانه شان تمیز و پاکیزه باشد. زندگی در خانه ای بدون آلودگی به حفظ سلامت افراد خانه یاری می نماید. برای آنکه خانه ای پاکیزه داشته باشید کافی است چند راهکار ساده را عملی کنید. پاکیزگی هم مانند هر کار دیگری قوانین خاص خود را دارد که در صورت رعایت آنها به راحتی از پس کارها برآمده و برای همواره خانه ای پاک و پاکیزه خواهید داشت. برای آشنایی با این قوانین مفید و کاربردی با ما همراه شوید.

میکروب زدایی از خانه در 10 حرکت

میکروب زدایی از خانه در 10 حرکت

ترجمه: محمدرضا علیزاده

برای از بین بردن آلودگی های خانگی از کجا شروع کنیم؟

همه دوست دارند خانه شان تمیز و پاکیزه باشد. زندگی در خانه ای بدون آلودگی به حفظ سلامت افراد خانه یاری می نماید. برای آنکه خانه ای پاکیزه داشته باشید کافی است چند راه چاره ساده را عملی کنید. پاکیزگی هم مانند هر کار دیگری قوانین خاص خود را دارد که در صورت رعایت آنها به راحتی از پس کارها برآمده و برای همواره خانه ای پاک و پاکیزه خواهید داشت. برای آشنایی با این قوانین مفید و کاربردی با ما همراه شوید.

لکه ها را در اولین فرصت پاک کنید

برای پاک کردن لکه ها امروز بهتر از فردا است. لکه ها وقتی تازه هستند خیلی راحت تر پاک می شوند. پس در صورتی که روی رومیزی یا فرش یا دیوار لکی افتاده سعی کنید به محض تماشا آن را پاک کنید. در صورتی که تا فردا صبر کنید نه تنها باید ماده شوینده بیشتری مصرف کنید، بلکه به علت خشک شدن لکه کار شما هم سخت تر خواهد شد و احتمال پاک شدن آن هم کمتر می گردد. در این میان تنها یک استثنا وجود دارد و آن هم لک گل و لای است. برای پاک کردن این لک بهتر است ابتدا اجازه بدهید لک خشک گردد و بعد آن را به یاری جاروبرقی پاک کنید.

سطوح را از بالا به پایین پاک کنید

همواره سطوح را از بالا به پایین تمیز کنید. برای شستن دیوارها و قفسه ها و پنجره ها و آینه ها برترین کار شروع کار از بالاست. در این حالت کثیفی از سمت بالا به سمت پایین می آید و شما به نوبت آن را پاک خواهید کرد اما اگر ابتدا پایین را تمیز نموده و سپس به سمت بالا بروید، محتمل است کثیفی از بالا به سمت قسمت های پاک شده سرازیر شده و سطوح دوباره آلوده شوند. ضمناً از قلم نیاندازید قبل از شروع کار حتما گرد و خاک یا تارهای بسته شده کنار قفسه ها یا دیوارها را پاک کنید و کاملا گرد و خاک را بگیرید.

ابتدا از دستمال خشک و سپس از دستمال مرطوب بهره ببرید

قبل از پاک کردن، برترین کار این است که ابتدا با یاری یک دستمال خشک، گرد و غبار را گرفته بعد با یاری یک دستمال مرطوب لک ها و آلودگی هایی که با دستمال خشک پاک نمی گردد را تمیز کنید.

شوینده مناسب به کار ببرید

سعی کنید در درجه اول از مواد شوینده ملایم و دستمال های نرم برای شستشو یاری بگیرید و تنها در صورت لزوم به سراغ دستمال های زبرتر و شوینده ها و سفیدنماینده های قوی تر بروید چون احتمال آنکه این نوع وسایل شستشو به وسایل شما و از آن مهم تر به پوست و ریه های شما لطمه و آسیب برسانند بسیار زیاد است.

وقت کافی صرف کنید

بعضی از مواد شوینده احتیاج به زمان دارند تا بتوانند کثیفی را کاملا پاک نمایند. پس به آنها زمان لازم را بدهید و در این مدت برای خود کار دیگری پیدا کنید. در این صورت به جای استفاده از اسفنج های زبر و سیم ظرف شویی و صرف انرژی بیشتر تنها کافی است پس از رعایت زمان لازم یک اسفنج یا دستمال نرم روی سطح بکشید. از قلم نیاندازید که عکس این موضوع هم صادق است و بعضی مواد شوینده را باید بلافاصله پس از استفاده قبل از خشک شدن آنها روی سطح پاک کنید تا سبب چرک شدن سطح نگردد.

اول همه وسایل مورد احتیاج را فراهم کنید

قبل از شروع کار بهتر است تمام وسایل مورد احتیاج خود را آورده و در دسترس بگذارید تا مجبور نباشید مدام برای آوردن وسیله مورد احتیاج کار خود را تعطیل کنید. چهارپایه، جاروبرقی، دستمال خشک و تمیز، سطل آب و دستمال مرطوب و ماده شوینده از جمله وسایل ضروری برای شستشو است.

اگر شک دارید، اول امتحان کنید

قبل از آنکه نوعی از ماده شوینده را روی کل سطح بهره ببرید، ابتدا آن را روی قسمت کوچکی که در دید نیست امتحان کنید. این موضوع در رابطه با پاک کردن وسایل و اشیای جدیدی که شما از ثبات رنگ آنها مطمئن نیستید هم صادق است.

از پاک کردن وسایل خراب شدنی صرف نظر کنیداستفاده از آب و مواد شوینده می تواند سبب خرابی بعضی وسایل گردد، پس قبل از شروع شستشو به نوع وسیله دقت کنید. برای پاک کردن صفحه مانیتور، عکس ها یا صنایع دستی گاهی استفاده از یک دستمال که با آب نیمه مرطوب شده است، کافی است. استفاده از مواد شوینده با دستمال مرطوب می تواند به آنها آسیب برساند.

قبل از کار با شوینده ها، دستورالعمل روی بسته بندی را بخوانید

شاید شما از نحوه کار با یک نوع شوینده یا نحوه شستشوی اشیا و وسایل داخل خانه اطلاع کامل داشته باشید اما با این حال به شما توصیه می کنیم قبل از کار با یک نوع ماده شوینده حتما دستورالعمل درج شده روی آن را بخوانید و سپس از آن بهره ببرید. ضمناً حتما به برچسب زده شده روی اشیا و لباس ها هم قبل از شستشو دقت کنید تا مطمئن شوید قابل شستشو هستند و نحوه پاک کردن آنها چگونه است.

مراقب سلامت خود باشید

مواد شوینده حاوی مواد شیمیایی هستند که می توانند به چشم ها، پوست و حتی دید شما آسیب برسانند. هنگام کار با شوینده ها از قلم نیاندازید حتما از دست کش و در صورت لزوم از ماسک و عینک محافظ یاری بگیرید. پنجره ها را باز بگذارید تا هوا در محل جریان پیدا کند و تهویه مناسب وجود داشته باشد. مواد شوینده گوناگون را با هم مخلوط نکنید زیرا بعضی ترکیبات گازی سمی ایجاد خواهند کرد که به ریه شما آسیب می رساند و موجب بروز مسمومیت های شدید خواهند شد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1704

به "میکروب زدایی از خانه در 10 حرکت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میکروب زدایی از خانه در 10 حرکت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید