هر آنچه از دنیای سخت افزار کامپیوترها نمی دانید!

به گزارش مجله رویگری، خرید یک دستگاه کامپیوتر به معنی سر هم کردن و کنار هم گذاشتن تعداد زیادی قطعه (قطعات سخت افزاری) است. سخت افزار کامپیوتر هر کدام ویژگی های فنی مختلفی دارند و در هم نشینی با قطعات دیگر کامپیوتر شما را تعریف می نمایند. این دسته از قطعات را عمدتا به نام سخت افزار می شناسند. خرید یک کامپیوتر در واقع به معنی سر هم کردن همه این قطعات است.

هر آنچه از دنیای سخت افزار کامپیوترها نمی دانید!

گاهی خرابی یک دستگاه کامپیوتر هم به معنی تعمیر یکی از قطعات است. به هر روی جهانی قطعات سخت افزاری جهانی پر از تنوع است که دانش و آگاهی زیادی لازم دارد. بعلاوه به علت سرعت رشد تکنولوژی در این زمینه ضروری است که مدام اخبار این حوزه را آنالیز کرد و به روز ماند. اگر شما به عنوان یک کاربر آماتور در بازار حضور داشته باشید قطعا با تعدادی سوال درباره سخت افزارها روبرو می شوید. ما اینجا در خبرنگاران بعضی از این سوال های متداول را گرد هم آوردیم و از یک کارشناس خواستیم تا به آنها جواب بدهد. خواندن این سوال و جواب ها شاید جوابگوی بخشی از ابهامات شما باشد.

اگر دکمه پاور لپ تاپ بسوزد، قابل تعمیر است؟

پاسخ کارشناس: بله! قابل تعمیر است. اما در این گونه مواقع باید یک حساب و کتاب در زمینه هزینه فایده هم انجام دهید و ببینید این هزینه برای لپ تاپ شما با توجه به عمر لپ تاپ و سایر موارد مستهلک منطقی است یا نه. ولی در مجموع این اختلال قابل تعمیر است.

آیا از کیس کامپیوتر قدیمی می گردد دوباره استفاده کرد؟

پاسخ کارشناس: بله! کاملا قابل استفاده هستند. فقط باید در نظر داشته باشید که برای مطابقت با تجهیزات تازه سوکت پاور و چامپرها با مادربرد تازه مطابقت داشته باشد.

برای خرید کارت گرافیکی چه اطلاعاتی باید داشته باشم؟

پاسخ کارشناس: پاسخ این سوال بستگی به نوع استفاده شما از کامپیوترتان دارد. اگر در پی استفاده های سنگین از کامپیوتر هستید و می خواهید طراحی های سنگین انجام دهید یا به یاری دستگاه رندر بگیرید و یا اینکه ماین کنید فعالیت های شما در دسته فعالیت های سنگین دسته بندی می گردد.

انتخاب کارت گرافیکی برای این دسته از فعالیت ها حساسیت های خاصی دارد. توجه کنید که انتخاب کارت گرافیکی برای بازی کردن را در این دسته بندی قرار ندادیم. چرا که اگرچه بازی کردن هم در نوع خوش فعالیت سنگینی برای دستگاه به شمار میرود ولی ملاحظات خاصی هم دارد.

از جمله اینکه بعضی بازی ها با بعضی مدل های کارت های گرافیکی همخوانی ندارد. در حال حاضر NVidia و ATI Radeon معروف ترین محصولات را در زمینه کارت های گرافیکی در بازار ارائه می دهند. اگر اهل بازی کردن هستید باید بدانید که محصولات NVidia برای این کار بهتر هستند و اگر طراح هستید به سراغ محصولات ATI Radeon بروید.

عطف به همان تذکر درباره هم خوانی بازی ها با کارت های گرافیکی باید بدانید که مثلا بازی های FIFA با مدل خاصی از محصولات NVidia همخوانی ندارند. در مجموع پیشنهادی که در حال حاضر به عنوان یک حکم کلی و فارغ از نوع استفاده شما می توانیم داشته باشیم این است که سراغ کارت های گرافیکی پایین تر از 2 گیگابایت نروید.

آیا با تعویض سخت افزار کامپیوتر می توان دونفری با یک دستگاه کار کرد؟

پاسخ کارشناس: پاسخ به این سوال بستگی کامل به مشخصات فعلی دستگاه شما و بعلاوه نوع استفاده شما از آن دارد. اگر فرض کنیم شما یک کاربر معمولی از این دستگاه هستید به نظر با شرایط فعلی هم می توانید از آن بهره ببرید. اگر دستگاه شما از سیستم عامل ویندوز هفت و قبل از آن بهره برده باید در پی زیرو کلاینت هایی مانند U170 باشید تا با اتصال مانیتور، کیس و کیبورد هر دو نفر بتوانید از آن بهره ببرید. برای ویندوز هشت به بالا هم زیرو کلاینت های پیشرفته تر مثل مدل L300 پیشنهاد می گردد. در مجموع دستگاه هایی با نام Zero Client یا Office Station این فرصت را به شما و نفر دیگری می دهد که به صورت اشتراکی از دستگاه استفاده کند.

تناسب میان سی پی یو و مادربرد چگونه باید باشد؟

پاسخ کارشناس: وقتی یک مادربرد می خرید روی جعبه آن اطلاعات مربوط به سی پی یو هم درج شده. حتی اگر در وقت خرید به آن توجه نکرده باشید با گوگل کردن مدل مادربردتان می توانید بفهمید که این چه CPUهایی آن را ساپورت می نمایند. این یک نکته مهم و قطعی است که مادربرد و سی پی یو باید حتما همخوانی داشته باشند.

اینتل یا AMD؟ کدام سی پی یو مناسب تر است؟

پاسخ کارشناس: پردازنده یا CPU مغز متفکر دستگاه شماست و انتخاب آن یکی از مهم ترین بخش های خرید یک کامپیوتر است. در حال حاضر مهم ترین و معروف ترین فراوری نماینده های پردازنده کامپیوتر در جهان دو شرکت بزرگ ساخت سخت افزار کامپیوتر به نام AMD و Intel هستند.

انتخاب میان این دو کمی سخت است؛ چرا که هر دو از برترین و معتبرترین برندهای موجود در بازار هستند. اما اگر به عنوان یک توصیه کلی بخواهم بگویم کاربرهای معمولی کامپیوتر بهتر است سراغ AMD بروند و طراحان حرفه ای تر به سراغ Intel.

نکته مهم اینکه انتخاب یک پردازنده دستگاه در انتخاب کارت گرافیکی شما هم تاثیر گذار است. اغلب پردازنده های Intel با کارت های گرافیکی NVidia همخوانی بیشتری دارند. بعلاوه اگر پردازنده شما AMD است باید به سراغ کارت های گرافیکی Radeon بروید.

برای ارتقای یک سیستم، تعویق سخت افزار کامپیوتر کافی است؟

پاسخ کارشناس: این هم از آن دست سوال هایی است که کاملا بستگی به کیفیت دستگاه فعلی شما دارد. ولی باز هم اگر بخواهیم چند قانون کلی را بیان کنیم باید بگویم که ارتقای بسیاری از قطعات سخت افزار کامپیوتر شما مانند: پردازنده، رم و کارت گرافیکی کاملا به این بستگی دارد که مادربرد شما از آنها پشتیبانی می نماید یا خیر!

مثلا پردازنده Dual Core به علت اینکه از سوکت LGA 775 بهره می برد نمی تواند پردازنده Core i5 را پشتیبانی کند. برای همین ارتقای مادربرد باید در دستور کار شما در ارتقای سیستم باشد.

برای تماشا آگهی های انواع لپ تاپ در خبرنگاران کلیک کنید

حداقل امکانات یک سیستم برای بازی PES چیست؟

پاسخ کارشناس: اول باید بدانیم که کدام ورژن از PES را دوست دارید. اما حداقل سیستم مورد احتیاج هر بازی در پشت بسته آن نوشته شده است. مثلاً برای PES2018 که تازهترین مدل بازی است، حداقل به یک سیستم با پردازنده Intel Core i5 3450 یا AMD FX 4100 و کارت گرافیکی دو گیگابایتی NVidia GTX 650 یا Radeon HD 7750 و هشت گیگابایت رم احتیاج دارید.

آگهی های انواع لپ تاپ را در خبرنگاران ببینید
منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 2004

به "هر آنچه از دنیای سخت افزار کامپیوترها نمی دانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه از دنیای سخت افزار کامپیوترها نمی دانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید