پتالینگ جایا در یک نگاه

به گزارش مجله رویگری، پتالینگ جایا در کشور مالزی و در نزدیکی کوالالامپور واقع شده است. موزه شکلات و معبد تای بودیست چتاوان از دیدنی های پتالینگ جایا، و پارادایم مال و مرکز خرید اوتاما 1 از مراکز خرید مهم آن محسوب می شوند.

پتالینگ جایا در یک نگاه

پتالینگ جایا (Petaling Jaya) یکی از شهرهای ایالت سلانگور در کشور مالزی، واقع در قاره آسیا است. این شهر از شرق با کوالالامپور، پایتخت مالزی، از شمال با سونگای بلو، از غرب با سوبانگ جایا و شاه عالم، مرکز ایالت سلانگور و از جنوب با بندر کینرارا همسایه است.

جمعیت پتالینگ جایا بیش از 638 هزار نفر و مساحت آن، 97.2 کیلومتر مربع است. ساکنان این شهر را مسلمانان، بودایی ها، هندوان و مسیحیان تشکیل می دهند و زبان رسمی پتالینگ جایا، مالزیایی است.

پتالینگ جایا اولین بار در حومه کوالالامپور و به دلیل ازدیاد جمعیت این شهر بزرگ، به عنوان شهرک پایه گذاری شد و در سال 1952، با رشد جمعیت، ساخت و ساز در این شهرک نیز افزایش پیدا کرد. این منطقه در سال 1954، در زمینه اداره امور از کوالالامپور استقلال یافت و بعد از تبدیل کوالالامپور به قلمرو فدرال در سال 1974، به عنوان شهری مستقل در ایالت سلانگور شناخته شد.

نوع حکومت در ایالت سلانگور پادشاهی مشروطه است و فرماندار کل را سلطان ایالت مینامند. سلطان ایالت، از میان اعضای خانواده سلطنتی انتخاب میگردد و او را علاوه بر رهبر مسلمانان سلانگور، سرچشمه افتخارات و شکوه ایالت نیز میشمارند. قوه مجریه ایالت را سلطان و هیئت مجریه ایالتی تشکیل میدهند. این هیئت شامل نخست وزیر یا رئیس دولت و 10 عضو دیگر است که همگی از میان اعضای هیئت مقننه ایالتی توسط سلطان انتخاب شده اند.

آب و هوای پتالینگ جایا استوایی به شمار می رود. این شهر یکی از پرباران ترین مناطق مالزی است و بارندگی زیادی در تمام طول سال صورت می گیرد. متوسط دمای هوا از 23.8 تا 32.8 درجه سانتی گراد تغییر می نماید و میانگین بارش سالانه 2.723 هزار میلی متر برآورد شده است.

فرودگاه سلطان عبدالعزیز شاه در فاصله 8 کیلومتری از شهر واقع شده است و در آن پروازهایی از/ به الور ستار، سنگاپور و بعضی مقاصد داخلی دیگر برقرار است. همچنین با استفاده از اتوبوس می توان به شهرهایی مانند کوالالامپور و سنگاپور دسترسی داشت. قطارهای کوالالامپور- پتالینگ جایا جایگزین مناسبی برای رفت و آمد بین این دو شهر، بدون ترافیک است و برای جابجایی های درون شهری اتوبوس و تاکسی مناسب هستند.

محصولات پیوتری از سوغاتی های پتالینگ جایا به شمار می روند. شما برای خرید می توانید به مراکز خرید پتالینگ جایا مانند پارادایم مال (Paradigm Mall)، مرکز خرید اوتاما 1 (1Utama Shopping Centre) و سیتا مال (Citta Mall) سر بزنید.

از محبوب ترین دیدنی های پتالینگ جایا می توان موسسه تحقیقات جنگلی مالزی (Forest Research Institute Malaysia) و معبد تای بودیست چتاوان (Thai Buddhist Chetawan Temple) را نام برد.

دیگر دیدنی های پتالینگ جایا شامل بنای مذهبی راماکریشنا (Ramakrishna Mission)، موزه شکلات (Chocolate Museum)، گالری هنرهای زیبای شالینی گانندر (Shalini Ganendra Fine Art) و باغ پنهان اوتاما (The Secret Garden Utama) می گردد.

منبع: کجارو / tripadvisor.com / wikitravel.org / en.wikipedia.org
انتشار: 12 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 438

به "پتالینگ جایا در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پتالینگ جایا در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید