چرا بعضی ورزشکاران دچار مرگ ناگهانی می شوند؟

به گزارش مجله رویگری، گفته می شود اولین مرگ ناگهانی که در تاریخ ورزش ثبت شده به حدود 2500 سال قبل بر می شود. زمانی که یک دونده ماراتن یونانی پس از طی مسافت 42 کیلومتری بین دشت ماراتن و آتن ناگهان مرگ او را در آغوش گرفت.

چرا بعضی ورزشکاران دچار مرگ ناگهانی می شوند؟

از آن موقع تا به امروز چنین حوادثی در تاریخ ورزش بسیار تکرار شده و گاهی وقتی چشمانمان زل زده به مسابقاتی است که از قاب تلویزیون پخش می گردد، ناگهان تصویری دردناک را می بینیم ، ورزشکاری که به یکباره به حالت بیهوش روی زمین می افتد و کادر پزشکی مسابقات او را سریع بیرون می برند و بعد هم خبر می رسد که دچار مرگ ناگهانی شده است .

شاید برای خیلی ها سوال باشد که علت مرگ ناگهانی این ورزشکاران چیست؟

دکتر امید قادری رئیس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، در این باره چنین شرح داد: تا به امروز پیش آمده که ورزشکارانی حین انجام مسابقه دچار مرگ ناگهانی می شوند، درحالی که از قبل هیچ بیماری زمینه ای برای آنها کشف نشده است و معمولا آنالیز های پزشکی که در این خصوص اجرا شده حاکی از آن است که بیشترین علل اینگونه مرگ ها وجود یک عامل ژنتیکی یا یک عامل زمینه ای بیماریهای قلبی در فرد ورزشکار بوده و به این دلیل دچار مرگ ناگهانی شده است.

رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه اضافه نمود: مسائلی که در بطن قلب وجود دارد، بیماریهای خونی مثل کم خونی های داسی شکل، مسائل در عروق اصلی قلب، بزرگی قلب که زمینه های ارثی دارد و وجود بعضی عفونت ها می تواند عوامل اصلی مرگ های ناگهانی در ورزش باشند.

وی در مورد راه های پیشگیری از چنین حوادثی هم گفت: مرگ های ناگهانی در ورزش در افراد زیر 35 ساله کمتر اتفاق می افتد و بیشتر برای افراد بالای 50 ساله است، بنابراین افراد ورزشکاری که در این محدوده سنی قرار دارند باید یک دوره معاینه ورزشی توسط پزشک دوره دیده حوزه ورزش داشته باشند و انواع تست های ورزشی را انجام دهند.

قادری تاکید نمود: غربالگری ورزشی کلیه ورزشکاران توسط پزشکان ورزشی یاری می نماید تا زمینه های اختلال ژنتیکی را بین آنها تشخیص داده و به آنها یاری کرد.

وی اضافه نمود: البته مواردی هم در مرگ های ناگهانی در ورزش داریم که بدلیل ضربات ناشی از ورزش های پر برخورد و در رشته های توپی مثل فوتبال، والیبال و ...رخ می دهد که باعث آسیب رسانی به قلب می گردد، بنابراین در چنین رشته هایی ضروری است ورزشکاران تجهیزات حفاظتی را متناسب با رشته خود به همراه داشته باشند.

رییس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه در سرانجام اظهار کرد: هرچند ورزش یک اقدام مفید برای بدن است، اما همین اقدام بدون توجه به شرایط جسمانی فرد و توصیه های پزشکی می تواند خطرساز باشد و لازمه پیشگیری از آن هم این است که ورزشکاران قبل از اینکه وارد دوره حرفه ای ورزش شوند، به وسیله پزشک ورزشی مورد معاینه قرار گیرند.

منبع: عصر ایران
انتشار: 23 خرداد 1400 بروزرسانی: 23 خرداد 1400 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1546

به "چرا بعضی ورزشکاران دچار مرگ ناگهانی می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بعضی ورزشکاران دچار مرگ ناگهانی می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید