گاز مایع از دسترس نیکشهری ها دور است

به گزارش مجله رویگری، عبدالله جانبی - خبرنگار: علاوه بر بحران بنزین در سیستان و بلوچستان، بحران گاز مایع هم وجود دارد.

گاز مایع از دسترس نیکشهری ها دور است

یک هفته ای می گردد که نبود گاز مایع در تنها صندلی شهرستان نیکشهر باعث دستپاچگی و سردرگمی خانواده ها برای تامین گاز مایع مصرفی شده است. عموم مردم عدم مدیریت و نظارت صحیح ارگان ها را عامل اصلی به وجود آمدن این آشفته بازار می دانند؛ موضوعی که از طرف مسئولان ذی ربط مثل همواره تکذیب می گردد. در این میان مردم نیکشهر بیش از نقاط دیگر ساماندهی توزیع گاز مایع را در این شهرستان خواستارند. یکی از شهروندان نیکشهری در گفت وگو با خبرنگاران از کمبود گاز مایع در این شهرستان گلایه می نماید و می گوید: توزیع گاز مایع در نیکشهر باید ساماندهی گردد. برای حل مشکل مردم در این زمینه احتیاج به نظارت های جدی تری است.

محمد سرانی می افزاید: سیلندر گاز مایع کم یاب است و در این زمینه گویا بازار سیاه برای خرید و فروش آن راه افتاده است. باید با افراد متخلف برخورد قاطعی گردد تا گاز مایع طبق نرخ مصوب ارائه داده گردد. از سویی دیگر تعداد صندلی ها برای پرکردن سیلندرها کافی نیست. روستاییانی هم که از مرکز شهر فاصله دارند بیشتر با مشکل روبه رو هستند. شهرستان نیکشهر با جمعیت بالایی که دارد احتیاجمند افزایش سهمیه گاز شهری است. یکی دیگر از شهروندان نیکشهری می گوید: باید متصدیان توزیع، سیلندر گاز را در منازل و با قیمت مصوب تحویل شهروندان دهند. وی که می خواهد نامش ذکر نگردد می افزاید: شهروندان چرا باید دغدغه دریافت گاز مایع را داشته باشند؟ باید بخش خصوصی برای افزایش و ایجاد صندلی های شارژ گاز مایع به ویژه در بخش های بنت، فنوج و لاشار ورود نمایند تا این مشکل چندین ساله حل گردد.

  • مشکل بحران گاز کجاست؟

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نیکشهر در گفت وگو با خبرنگاران اساسی ترین علت بحران گاز در شهرستان را کمبود ناوگان حمل گاز از مبدأ (بندرعباس) و نداشتن راننده واجد شرایط برای ماشین حمل گاز در شهرستان عنوان می نماید. اما این دلیل وی مورد تایید اذهان عمومی نیست. به گفته جان محمد هوت هم اکنون یک ماشین حمل گاز در شهرستان نیکشهر وجود دارد که در صورت بروز هرگونه مسئله ای و نبود ماشین جایگزین روند تامین گاز مختل می گردد. عبدالباسط بلوچزهی، رئیس شورای اسلامی شهرستان نیکشهر، ضمن تایید بحران گاز، پایین بودن حقوق و مزایای رانندگان را یکی از عوامل عدم استقبال رانندگان برای قبول رانندگی ماشین حمل گاز ذکر می نماید.

به هر حال مشکل هرچه باشد مسئولان مکلف به رسیدگی و حل فوری این مشکل هستند. فرضیه دیگری که این روزها در رابطه با بحران گاز نیکشهر بین عموم مردم شنیده می گردد زد و بند اپراتورهای صندلی گاز با بعضی مشتریان خاص و کپسول فروشان سطح بازار و عدم نظارت های صحیح و مستمر از طرف دست اندرکاران است. به اعتقاد عموم جامعه بیشتر گاز صندلی به جای عرضه به احتیاجمندان واقعی و روستاییان، در اختیار تعدادی محدود به عنوان مافیای گاز قرار می گیرد تا با قیمت بیشتری به فروش برسانند.

  • راهکار بنیادی بحران چیست؟

جدا از مسائل پیش پا افتاده ای چون نبود راننده، یکی از عوامل بحران گاز در شهرستان، فقر و کمبود صندلی است. هم اکنون شهرستان نیکشهر با 180هزار نفر جمعیت فقط دارای یک صندلی گاز است و این صندلی نیز کمتر از 20 روز در ماه گاز دارد. ظرفیت تنها صندلی شهرستان پاسخ گوی احتیاج مردم نیست و از سهمیه 400تنی گاز شهرستان در ماه کمتر از 100 تن آن جذب می گردد. راهکار بنیادی این مشکل برای کوتاه مدت افزایش و احداث صندلی های بیشتر در بخش ها و مناطق جدید است تا هم از ترافیک صندلی فعلی کاسته گردد و هم در مواقع بحرانی صندلی های جایگزین بتوانند گاز مورد احتیاج شهرستان را تامین نمایند.

  • فرآیند بلندمدت

به گفته رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نیکشهر، احداث صندلی در بنت، لاشار و چاهان به تصویب رسیده است. جان محمد هوت ادامه می دهد: باید بپذیریم فرآیندهای طولانی مدت صدور مجوزها و کارهای خسته نماینده اداری انگیزه سرمایه گذاران را گرفته است. یکی از همین سرمایه گذاران در گفت وگو با خبرنگاران می گوید: بیش از 10 سال است پیگیر احداث صندلی هستم، ولی هنوز مجوز ساخت برایم صادر نشده و کاغذبازی های متعدد انگیره را از من گرفته است.

  • تکذیب کمبود گاز مایع

فرماندار نیکشهر هم در گفت وگو با خبرنگاران بحران گاز مایع در این شهرستان را تکذیب می نماید. این در حالی است که نبود صندلی در بنت و لاشار را تایید می نماید. ضیاءالحق هاشمزهی می افزاید: از سوی فرمانداری توزیع مناسب گاز مایع مدام به صورت روزانه کنترل می گردد. فاصله چابهار نیز با نیکشهر زیاد نیست و هروقت مسئله ای در این زمینه داشته باشیم با یاری منطقه نفتی چابهار رفع می کنیم؛ همچنین ایجاد صندلی در بنت، چاهان و لاشار نیز مصوب شده است که امیدواریم به زودی این مشکل در این مناطق نیز حل گردد.

  • راهکار نهایی؟

با توجه به ورود گاز به استان و ایرانشهر به نظر می رسد تنها راهکار پایدار و ماندگار تامین گاز شهرستان نیکشهر و دیگر مناطق جنوب استان جز لوله کشی و گازرسانی نخواهد بود. گازرسانی تنها راه مطمئن و پایدار است و لازم است دست اندرکاران استان و شهرستان برای تحقق برحق این خواسته برنامه ریزی و کوشش نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 318

به "گاز مایع از دسترس نیکشهری ها دور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاز مایع از دسترس نیکشهری ها دور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید