17 راه کار موثر برای مدیریت اقتصادی شخصی به بهترین نحو

به گزارش مجله رویگری، آیا در مدیریت پول خود دچار مشکل شده اید؟ آیا می دانید به چه روشی می توان اقدام به مدیریت منابع اقتصادی خود کرد؟ به طور کلی، مدیریت اقتصادی شخصی به فرآیند برنامه ریزی و مدیریت فعالیت های اقتصادی اطلاق می گردد. در این مقاله، ابتدا تعریفی دقیق و جزئی در رابطه با مدیریت اقتصادی شخصی ارائه نموده و جنبه های مختلف آن را تحلیل می کنیم. سپس چند راه کار کاربردی به منظور مدیریت اقتصادی شخصی مورد آنالیز قرار می دهیم.

17 راه کار موثر برای مدیریت اقتصادی شخصی به بهترین نحو

مدیریت اقتصادی شخصی چیست؟

مدیریت اقتصادی شخصی به فرآیند برنامه ریزی و مدیریت فعالیت های اقتصادی شخصی همچون فراوری درآمد، هزینه ها، پس انداز، سرمایه گذاری و منابع حمایتی اشاره دارد. به علاوه، فرآیند مدیریت اقتصادی شخصی را می توان در میزان بودجه و برنامه های اقتصادی آینده نیز خلاصه کرد.

جنبه های مختلف مدیریت اقتصادی شخصی

همان طور که اشاره شد، مهم ترین جنبه های مرتبط با مدیریت اقتصادی شخصی عبارتند از درآمد، هزینه ها، پس انداز، سرمایه گذاری و منابع حمایتی که در ادامه هر یک را با جزئیات بیشتری تشریح نموده و چند مورد از رایج ترین منابع مرتبط با آن ها را بیان می کنیم.

1. درآمد

درآمد به منبعی از وجوه نقدی اطلاق می گردد که هر یک از افراد به ازای انجام کاری دریافت نموده و سپس آن را برای حمایت از خود و خانواده شان به کار می گیرند. به علاوه، میزان درآمد نقطه شروعی برای فرایند برنامه ریزی به منظور مدیریت اقتصادی شخصی است. همچنین بعضی از رایج ترین منابع درآمد افراد عبارتند از:

  • حقوق
  • پاداش
  • دستمزد به ازای کار ساعتی
  • حقوق بازنشستگی
  • سود سهام و …

هر یک از منابع درآمد مذکور امکانی را برای افراد ایجاد می نمایند تا بتواند با مدیریت اقتصادی شخصی مبالغ مربوط به هزینه ها، پس انداز یا پول مورد احتیاج برای سرمایه گذاری را تأمین نمایند. از همین رو، مدیریت درآمد اولین قدم در راستا مدیریت اقتصادی شخصی به شمار می رود.

2. هزینه ها

هزینه شامل انواع هزینه هایی است که فرد برای خرید کالا، دریافت خدمات یا سایر موارد مصرفی متحمل می گردد. به طور کلی، هزینه ها به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از پول نقد (به صورت دستی پرداخت می گردد) و پرداخت اعتباری (به صورت دادوستد بانکی انجام می گردد) به طور معمول، بخش زیادی از درآمد بسیاری از مردم به هزینه های آن ها اختصاص می یابد. بعضی از رایج ترین هزینه های افراد عبارتند از:

  • اجاره
  • اقساط وام
  • اقتصادیات
  • غذا
  • تفریح
  • مسافرت

هر یک از هزینه های فوق الذکر می توانند مقدار نقدینگی افراد برای پس انداز یا سرمایه گذاری را کاهش دهند. همچنین چنانچه مقدار هزینه های یک فرد بیشتر از میزان درآمدش باشد، او دچار ورشکستگی می گردد! از همین رو، مدیریت دخل و خرج و همچنین هزینه ها به اندازه مدیریت میزان درآمد حائز اهمیت است.

به طور معمول، افراد کنترل بیشتری بر روی مقدار هزینه های غیرضروری زندگی نسبت به میزان درآمد خود دارند. لذا برخورداری از عادات خوب در ارتباط با هزینه های زندگی و صرفه جویی در زمینه هزینه های غیرضروری برای مدیریت اقتصادی شخصی بسیار مؤثر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: راز پیروزیت ثروتمندان چیست و آن ها از چه دریچه ای دنیا را می نگرند؟

3. پس انداز

به طور کلی، پس انداز به میزانی پولی اضافی اشاره دارد که هر یک از افراد به منظور سرمایه گذاری یا هزینه های آینده آن را کنار می گذارند. بنابراین چنانچه مبلغی مازاد بر میزان درآمد و هزینه های فرد موجود باشد، می توان آن را به عنوان پس اندازی برای سرمایه گذاری در زمینه های مختلف یا مبلغی برای هزینه های احتاقتصادی سال های آینده نگه داری کرد. از همین رو می توان گفت که مدیریت پس اندازها یک نکته مهم در مدیریت اقتصادی شخصی است. پس انداز به اشکال مختلفی انجام می گردد که بعضی از رایج ترین آن ها عبارتند از:

  • نگه داری وجه نقد
  • پس انداز در حساب بانکی
  • خرید اوراق بهادار

بسیاری از افراد برای مدیریت جریان پول خود و همچنین جبران اختلافات احتاقتصادی درآمد و هزینه های خود در کوتاه مدت مقداری از پول خود را پس انداز می نمایند، اما به طور کلی نگاه داری مبلغ هنگفتی تحت عنوان پس انداز روشی نادرست است چرا که درآمدی به همراه نداشته و مانع از سرمایه گذاری روی سایر موارد درآمدزا خواهد شد.

4. سرمایه گذاری

سرمایه گذاری به خرید دارایی هایی اشاره دارد که انتظار می رود تا با گذشت زمان مقدار پولی بیشتر از آنچه که در ابتدا سرمایه گذاری شده را به فرد باز گرداند. به طور کلی سرمایه گذاری، عملی دارای ریسک بوده و ممکن است در تمامی زمینه ها منجر به بازگشت پولی بیشتر از مبلغ سرمایه گذاری شده نگردد. بعضی از رایج ترین اشکال سرمایه گذاری عبارتند از:

  • خرید سهام
  • خرید اوراق قرضه
  • صندوق سرمایه گذاری مشترک
  • سرمایه گذاری در حوزه املاک
  • شرکت های خصوصی
  • خرید کالاهای مختلف
  • سرمایه گذاری در حوزه هنر

سرمایه گذاری یکی از پیچیده ترین جنبه های مدیریت اقتصادی شخصی به شمار می آید و یکی از زمینه هایی است که هر یک از افراد به منظور مدیریت آن احتیاجمند مشاوران حرفه ای هستند. به علاوه، سرمایه گذاری در هر یک از حوزه های فوق دارای میزان ریسک و پاداش متغیر است.

5. منابع حمایتی

این جنبه از مدیریت اقتصادی شخصی به منابعی اشاره دارد که افراد به منظور تأمین پول مورد احتیاج برای مواجهه با اتفاقات و وقایع پیش بینی نشده و نامطلوب مد نظر قرار می دهند. بعضی از رایج ترین منابع اقتصادی حمایتی عبارتند از:

  • بیمه عمر
  • بیمه سلامت
  • بیمه مسکن

در این زمینه نیز افراد از مشاوران حرفه ای به منظور شناسایی تمام جوانب مورد احتیاج برای برخورداری از منابع حمایتی درخواست یاری می نمایند.

حال برای برخورداری از قابلیت مدیریت اقتصادی شخصی احتیاج داریم تا تمامی جوانب فوق را در ارتباط با میزان منابع اقتصادی خود ارزیابی نموده، اهداف اقتصادی را معین نموده، برنامه ای متناسب برای مدیریت آن تنظیم کنیم؛ سپس به اجرای برنامه تنظیم شده اقدام نموده، پس از مدتی آن را ارزیابی نموده و در صورت احتیاج تغییرات لازم را در آن اعمال کنیم. در ادامه 17 راه کار کاربردی به منظور مدیریت اقتصادی شخصی را تشریح می کنیم.

راه کارهای کلیدی برای مدیریت اقتصادی شخصی

1. بودجه خود را یادداشت کنید

به طور کلی، انجام این کار ممکن است در ابتدا ناخوشایند بوده و در درازمدت منجر به ایجاد وسواس فکری در رابطه با کنترل منابع اقتصادی در افراد گردد؛ لذا صرفاً در مراحل ابتدایی مدیریت اقتصادی شخصی احتیاج است تا بودجه، میزان درآمد، هزینه ها و سایر موارد وابسته را یادداشت کنید.

به همین دلیل، در یک کاغذ یا در صفحات اکسل ارقام مربوط به میزان درآمد، هزینه ها، پس انداز و غیره را یادداشت کنید. در واقع، انجام چنین کاری یک تصویر کلی در ارتباط با منابع اقتصادی و میزان پس انداز، هزینه، درآمد و … را به شما می دهد. بنابراین به روش بهتری می توانید مسائل اقتصادی خود برای مدیریت اقتصادی شخصی را شناسایی کنید.

2. درآمد خالص خود را آنالیز کنید

مشابه روش قبل، محاسبه میزان درآمد ماهیانه خالص برای مدیریت اقتصادی شخصی از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع، این روش به شما یاری می نماید تا میزان دستیابی به اهداف اقتصادی خود را بسنجید. برای این منظور نیز می توانید از ابزارهایی مانند اپلیکیشن های مرتبط یا سایر برنامه های آنلاین بهره ببرید. به علاوه، توجه داشته باشید که نظارت دائم بر میزان درآمد خالص نیز ممکن است منجر به ایجاد وسواس فکری گردد. بنابراین از حساسیت زیاد روی این موضوع خودداری کنید.

3. تمام بدهی های خود را یادداشت کنید

در این روش احتیاج است تا تمام بدهی های خود از جمله اقساط وام بانکی، میزان بهره بازپرداختی آن و موارد دیگر را یادداشت کنید. در واقع، با انجام این روش می توانید بدهی هایی را اولویت بندی کنید که احتیاج به بازپرداخت فوری دارند. در نتیجه، در هزینه های غیرضروری خود صرفه جویی نموده و در صورت دست یابی به مقداری پس انداز آن را به بدهی های خود اختصاص می دهید.

4. برنامه ای دقیق برای افزایش پس انداز خود تنظیم کنید

یکی دیگر از راه های مؤثر برای مدیریت اقتصادی شخصی تنظیم برنامه ای دقیق برای پس انداز و پایبندی به آن است. این روش منجر به افزایش پس انداز شده و در نتیجه مدیریت منابع اقتصادی را امکان پذیر می سازد. متأسفانه بسیاری از افراد در ابتدا مطابق برنامه پیش رفته و به تدریج از اجرای آن خودداری می نمایند. از قلم نیاندازید که باید در هر شرایطی باید به برنامه خود پایبند باشید. برای این منظور نیز می توانید مقدار مبلغ مرتبط با درآمد، هزینه، سرمایه گذاری و … را در یک صفحه اکسل یادداشت نموده و کوشش کنید تا بر میزان پس انداز خود بیفزایید.

5. ابتدا پرداخت های ضروری خود را انجام دهید

در این روش افراد باید کوشش نمایند تا دیدگاهی را در خود تقویت نمایند مبنی بر اینکه ابتدا به دنبال برطرف احتیاجهای ضروری خود باشند. در واقع، این دیدگاه به افراد یاری می نماید تا منابع اقتصادی خود را صرف موارد غیرضروری ننموده و در نتیجه پس انداز خود را افزایش دهند. بنابراین برای مدیریت اقتصادی شخصی خود باید ابتدا درآمد خود را صرف احتیاجهای ضروری نموده، هزینه های بی فایده را کاهش داده و پس انداز خود را افزایش دهید.

6. حساب مربوط به پس انداز خود را از سایر حساب ها جدا کنید

این روش به عنوان یکی از کارآمدترین روش های مدیریت اقتصادی شخصی به شما می رود. با این حال بسیاری از افراد از میزان اثرگذاری این روش اطلاعی ندارند. در واقع، با استفاده از این روش حسابی جداگانه برای پس اندازهای خود داشته و به مبلغ پول آن کاری نخواهید داشت! البته در مواقع ضروری می توانید مبلغ مورد احتیاجتان را صرف احتیاجهای ضروری خود نمایید.

بیشتر بخوانید: جملات انگیزشی پیروزیت اقتصادی از زبان افراد پیروز

7. روزانه زمانی را به مطالعه در حوزه مدیریت اقتصادی اختصاص دهید

همان طور که می دانید، برای برخورداری از قابلیت مدیریت اقتصادی شخصی باید منابع مرتبط در این حوزه را مطالعه کنید. برای مثال، می توانید کتاب های مرتبط در این حوزه، مقالات وبلاگی یا سایر انتشارات معتبر را مطالعه کنید. به عبارتی، مطالعه به میزان چند ساعت در هفته می تواند به افزایش دانش و مهارت مورد احتیاج افراد در زمینه مدیریت اقتصادی شخصی یاری کند.

8. درآمد خود را افزایش دهید

به طور کلی، از جمله دیگر راه های مدیریت اقتصادی شخصی علاوه بر کاهش هزینه ها و افزایش بودجه این است که کوشش کنید تا درآمد بیشتری داشته باشید. در واقع، برای مدیریت اقتصادی شخصی خود باید حقوقتان را افزایش دهید و درآمد بیشتری کسب کنید. برای این منظور، می توانید راه هایی در شغل خود برای افزایش مهارت پیدا کنید، بیشتر کار کنید یا در اوقات فراغت بر آموخته های خود بیفزایید. همچنین راه های دیگری برای افزایش درآمد وجود دارند که از آن جمله می توان به درخواست افزایش حقوق اشاره نمود.

9. پیش از هر چیز روی خود سرمایه گذاری کنید

به منظور دستیابی به روشی برای مدیریت اقتصادی شخصی پیش از هر چیزی باید روی خودتان سرمایه گذاری کنید؛ بدین معنی که دانش خود را در حوزه های مربوطه افزایش دهید، در کلاس ها یا دوره های آموزشی مرتبط شرکت کنید، کتاب های مرتبط در این زمینه را مطالعه کنید یا برای افزایش نقدینگی خود کوشش کنید. در واقع، در حال حاضر هر فردی ارزشمندترین دارایی خود بوده و می تواند با افزایش مهارت در این زمینه نسبت به مدیریت منابع اقتصادی خود اقدام کند.

10. بر روی دارایی های خود سرمایه گذاری کنید نه روی بدهی ها

به طور کلی، بعضی مواقع درک تفاوت مابین دارایی ها و بدهی ها برای افراد گیج نماینده به نظر می رسد. با این حال، برای مدیریت اقتصادی شخصی خود باید دارایی های خود را از سایر دارایی هایی که جزو بدهی ها به شمار رفته و احتیاج به بازپرداخت دارند، جدا کنید. سپس روی دارایی هایی سرمایه گذاری کنید که متعلق به خودتان هستند!

11. خود را با دیگران مقایسه نکنید بلکه بر روی بهبود منابع اقتصادی خود تمرکز کنید

به طور کلی، مقایسه شرایط اقتصادی خود با دوستان، خانواده یا سایر افراد هم سن صرفاً منجر به اتلاف وقت و در بعضی از موارد موجب ناامیدی شما می گردد؛ بنابراین سعی کنید تا این موضوع را درک کنید که هر یک از افراد شرایط مختص به خودشان را دارند. همچنین به خاطر داشته باشید که باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه نکنید. در نتیجه، روی بهبود منابع اقتصادی و پیشرفت خود تمرکز کنید.

12. در صورت عدم رضایت از شغل حرفه ای خود آن را تغییر دهید

اگر از شرایط شغلی خود ناراضی هستید، می توانید خیلی سریع آن را تغییر دهید. به عبارت دیگر، همیشه به خاطر داشته باشید که برای پیروزیت در کار و پیشرفت باید جوانبی همچون بهبود درآمد، خوشحالی و احساس رضایت از شغل حرفه ای خود را در اولویت قرار دهید. بنابراین به ارزش های خود احترام گذاشته و در صورت عدم رضایت از شرایط کاری خود آن را تغییر دهید.

13. اهداف اقتصادی شخصی خود را بازبینی کنید

این مورد از مجموعه قواعد مدیریت اقتصادی شخصی به منظور جلوگیری از انحراف از راستا اصلی در راستای دستیابی به اهداف اقتصادی مد نظر و جذب ثروت بیشتر انجام می گردد. در واقع، با آنالیز هر ساله شرایط اقتصادی خود می توانید ببینید که به چه میزان به اهداف اقتصادی مورد نظر نزدیک یا حتی از آن دور شده اید! همچنین ممکن است در سال های آینده موقعیت اقتصادی افراد دچار تغییراتی گردد که با بازبینی های اجرا شده، می توانید برنامه ای متناسب با اهداف اقتصادی مد نظر تنظیم نموده و در راستا مدیریت اقتصادی شخصی خود گام بردارید.

14. گزینه ای به غیر از بازار بورس برای سرمایه گذاری انتخاب کنید

به طور معمول، تمام افراد بازار بورس را برای سرمایه گذاری پول خود انتخاب نموده و برای افزایش سهام خود کوشش می نمایند. حال آن که اطلاع زیادی از حداقل سرمایه مورد احتیاج برای ورود به بازار بورس ندارند. البته گزینه های متنوع و درآمدزای دیگری برای سرمایه گذاری وجود دارند. برای مثال، می توان به مواردی همچون سرمایه گذاری در شرکت های خصوصی، املاک، هنر، مشاغل خانگی، کشاورزی و … اشاره نمود. همچنین به خاطر داشته باشید که پیش از سرمایه گذاری در هر یک از زمینه های مورد نظر تحقیقات لازم در ارتباط با تمامی حوزه های مربوطه را انجام دهید.

15. همه چیز را فوراً خریداری نکنید

یکی دیگر از ساده ترین راه های مدیریت اقتصادی شخصی کاهش هزینه ها به روش عدم خریداری بعضی کالاها است. به عبارت دیگر، بسیاری از افراد معمولاً با دیدن چیزی خیلی سریع آن را خریداری می نمایند. حال آن که احتیاجی از طریق مد نظر نداشته و صرفاً به خرید آن علاقه مند هستند. از همین روی برای جلوگیری از خرید اقلام غیرضروری توصیه می گردد تا در چنین مواقعی به مدت 9 تا 10 روز صبر کنید. سپس با گذشت دوره زمانی مذکور احساس احتیاج از طریق مورد نظر کاهش یافته و تمایلی به خرید آن نخواهید داشت!

16. پول خود را صرف چیزهای ارزشمند کنید

به طور کلی، هزینه کردن برای مواردی غیرضروری و صرفاً به دلیل علاقه به آن ها مانعی ندارد. اما توجه داشته باشیم که بخش زیادی از درآمد خود را صرف مواردی نکنیم که صرفاً برای مدت کوتاهی خوشحالی موقت به همراه دارند. به عبارت دیگر، برای مدیریت اقتصادی شخصی بهتر باید سعی کنیم تا روی مواردی سرمایه گذاری کنیم که منجر به کسب تجربه، افزایش دانش و مهارت می شوند. برای مثال، می توانیم با خانواده یا دوستان خود به مسافرت برویم و خاطراتی به یاد ماندنی را برای خود و اطرافیانمان ثبت کنیم.

17. در صورت ارتقاء شغلی یا افزایش درآمد، سبک زندگی خود را تغییر ندهید

همان طور که می دانید، در طی سال های مختلف از شغل حرفه ای خود ممکن است ارتقای شغلی یافته یا درآمدتان افزایش یابد. در چنین شرایطی، برای مدیریت اقتصادی شخصی باید میزان درآمد، پس انداز و مبلغ سرمایه خود را مدیریت کنید. به همین دلیل، همیشه به خاطر داشته باشید که در برابر وسوسه هایی همچون تغییر ماشین، تغییر دکوراسیون خانه، خرید اشیای گران قیمت و … مقاومت کنید. در واقع، اختصاص پول برای مواردی غیرضروری منجر به از دست دادن درآمد شده و نمی توانید مدیریتی روی آن ها داشته باشید. بنابراین سعی کنید تا درآمد خود را صرف پرداخت بدهی های احتاقتصادی، پس انداز یا سرمایه گذاری روی گزینه های ارزشمند کنید.

جمع بندی

در این مقاله، تعریف جامع از مدیریت اقتصادی شخصی ارائه داده و به تشریح جنبه های مختلف آن پرداختیم. همچنین چند راه کار کاربردی به منظور مدیریت اقتصادی شخصی ارائه کردیم. بنابراین با به کارگیری هریک می توانید منابع اقتصادی شخصی خود را مدیریت نموده، در زندگی خود پیشرفت نموده و برای رسیدن به اهداف مورد نظر کوشش کنید. علاوه بر خودتان، باید بتوانید مدیریت مسائل اقتصادی را به کودکتان نیز آموزش دهید. آیا پیشنهاد دیگری به منظور مدیریت اقتصادی شخصی مد نظر دارید؟ نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در رابطه با نحوه مدیریت منابع اقتصادی خود با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 1 آبان 1399 بروزرسانی: 1 آبان 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1100

به "17 راه کار موثر برای مدیریت اقتصادی شخصی به بهترین نحو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "17 راه کار موثر برای مدیریت اقتصادی شخصی به بهترین نحو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید