برای خدمات ارزش افزوده چقدر هزینه دادید؟

به گزارش مجله رویگری، پس از اظهارات وزیر ارتباطات درباره دریافت لیست خدمات ارزش افزوده توسط کاربران، بسیاری از مشترکان به دریافت #6800 اقدام نموده و از هزینه هایی که از طرفشان برای خدمات ارزش افزوده پرداخت شده، مطلع شدند.

برای خدمات ارزش افزوده چقدر هزینه دادید؟

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اجرایی کردن وعده خود برای سرانجام دادن به کلاه برداری ها و دست کردن در جیب مردم، در توییتی با هشتک های حق الناس و سرانجام وس نوشت: پول هایی که برای شرکت های ارزش افزوده در این چند سال از شما اخذشده را با # 6800 می توانید ببینید. شکایتی هم داشتید لطفاً به وسیله پیغامک به 8007 بفرستید .

بسیاری از کاربران پس از این اظهارات، اقدام به دریافت این شماره کردند تا ببینند در این مدت چه هزینه ای را خواسته یا ناخواسته به سرویس های ارزش افزوده پرداخت نموده اند. با دریافت این کد، پیغامی از طرف اپراتور ارسال می گردد که نتیجه ظرف حداکثر 24 ساعت اعلام می گردد .

البته به نظر می رسد شب گذشته به دلیل حجم بالای پیغام های ارسال به اپراتورها، در ابتدای ارسال این کد، پاسخگویی مناسبی به تمامی افرادی که درخواست آمار خدمات ارزش افزوده خود را داشتند، نشد. اما اکنون پس از شماره گیری پیغامکی از طرف سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای مشترک ارسال و گفته می گردد که پاسخ استعلام مجموع هزینه های پرداختی شما بابت خدمات ارزش افزوده چند تومان بوده و درصورت درخواست و ارسال عدد 1 به شماره 8007 جزییات به شما اعلام می گردد .

بنابراین حتی در صورتی که در ساعات ابتدایی اقدام به شماره گیری کد مورد نظر کردید تا اسامی خدمات ارزش افزوده خود را بدانید اما پاسخی دریافت نکردید، دوباره به دریافت این کد اقدام کنید و در صورتی که از هزینه و خدماتی که در این مدت به شما تحمیل شده، شکایت دارید، میتوانید آن را اعلام کنید .

خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیغامک معمول است و مهم ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی گیری، تبلیغات موبایلی و اطلاع رسانی می گردد. خدمات ارزش افزوده می تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که به عنوان تامین نماینده محتوا (Content Provider) شناخته می شوند، انجام گردد .

اگرچه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب گردد، اما بعضی از شرکت های ارزش افزوده، کاربران را بدون آگاهی خودشان، به عضویت این سرویس ها درآورده اند. از آنجایی که این خدمات معمولاً هزینه های بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیغامک ارزش افزوده به کاربر می تواند حداقل 300 تومان هزینه داشته باشد، هزینه های زیادی که در قبوض کاربران سیم کارت های دائمی آمده و یا سرویس هایی که موجب تمام شدن اعتبار سیم کارت های اعتباری شده، اعتراض بسیاری از کاربران را در پی داشته است .

در مواردی مشاهده شده پیغامک های تبلیغاتی یا متن فریبنده به وسیله پیغام رسان های اجتماعی یا سرشماره های شخصی ارسال می گردد که کاربران را تشویق می نماید با ارسال کد، شارژ یا سرویس رایگان دریافت نمایند و بعضی از کاربران با اعتماد به این پیغام ها، موارد درخواستی در پیغامک را انجام می دهند که در بعضی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آن ها منجر می گردد .

مدتی پیش پرونده یک تخلف در ارزش افزوده آشکار شد که موجب یک کلاهبرداری 33 میلیارد تومانی از کاربرانی که بدون اطلاع در سرویس های ارزش افزوده عضو شده بودند، شده بود که محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در نهایت از بازگشت مبالغ کسر شده از حساب کاربران اطلاع داد. اما نارضایتی کاربران از روند دریافت هزینه های خدمات ارزش افزوده ادامه داشت و موجب شد وزیر ارتباطات تصمیم به تعطیلی این سرویس ها بگیرد .

آذری جهرمی با هشتگ سرانجام VAS ، در توییتر نوشته بود : شاید وقتش رسیده باشد که به زودی کل سرویس های ارزش افزوده را برای همواره تعطیل کنیم. دوستان دیگر به یقین رسیده اند که در خصوص حق الناس هیچ خط قرمزی ندارم، مخصوصا اگر از جیب مردم دزدی گردد .

در دوره های گذشته در این پیغامک ها هیچ اشاره ای به عضویت و محاسبه هزینه وجود نداشت و تعداد بسیار زیادی از مشترکین به این صورت برای دریافت خدمات عضو شدند. اما در حال حاضر نحوه ارسال پیغامک های مربوط به خدمات باید به گونه ای باشد که هزینه و روش لغو عضویت آن در هر پیغامک ارسالی درج گردد . اپراتورها از سوی رگولاتوری ملزم شدند که در این باره به مشترکین اطلاع رسانی لازم را انجام دهند و هم چنین به تمامی شرکت های ارایه دهنده خدمات مبتنی بر محتوا برای انجام ندادن اینگونه تبلیغات اخطار جدی ارسال نمایند .

پس از آن، حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مدیریت وس گفت: تیم نظارتی ما برای افزایش نظارت بر حوزه سرویس ارزش افزوده در اپراتورها مستقر می شوند و همچنین اقدامات دیگری انجام می دهیم که بعد از به سرانجام رسیدن آن نتایج را اعلام خواهیم کرد. آذری جهرمی نیز گفت : در گام اول شفاف سازی، اپراتورها را ملزم کردیم طی یک هفته به هر مشترک اعلام نمایند در سه سال گذشته چه مبلغی از جیبشان برای خدمات وس و به حساب چه شرکت هایی رفته است.

منبع:ایسنا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 488

به "برای خدمات ارزش افزوده چقدر هزینه دادید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای خدمات ارزش افزوده چقدر هزینه دادید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید