برای ساخت انواع جعبه از چه کاغذ و مقوایی استفاده می گردد؟

به گزارش مجله رویگری، بسته بندی کاغذی و مقوایی در دهه های اخیر محبوبیت زیادی بین کسب و کارها پیدا نموده است. این نوع روش بسته بندی در مقایسه با پلاستیک، به راحتی قابل استفاده و بازیافت است. بسته بندی کاغذی و مقوایی در نتیجه افزایش آگاهی مردم و ممنوعیت از بسته بندی پلاستیکی محبوبیت بیشتری پیدا نموده است. اگر برای بسته بندی کالاهای خود به بسته بندی مقوایی یا کاغذی احتیاج دارید، با داشتن اطلاعات مناسب، می توانید برترین بسته بندی کاغذی را با کمترین هزینه انتخاب کنید!

برای ساخت انواع جعبه از چه کاغذ و مقوایی استفاده می گردد؟

گزینه های مختلفی برای انتخاب متریال ساخت جعبه های بسته بندی وجود دارد. سختی، صافی و جذابیت انواع مختلف کاغذ و مقوا فرق دارد. برای هماهنگی با درخواست مشتری، فراوری نمایندگان مواد بسته بندی از کاغذها و مقواهای مختلفی استفاده می نمایند که در این مطلب قصد داریم شما را با آنها آشنا کنیم. اگر برایتان جالب است بدانید که برای ساخت انواع جعبه از چه کاغذ و مقوایی استفاده می گردد، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

5 نوع کاغذ و مقوای مصرفی برای ساخت جعبه بسته بندی

اغلب ما جعبه های بسته بندی را با مقوای قهوه ای رنگی می شناسیم که به آن کرافت گفته می گردد، ولی کاغذها و مقواهای دیگری هم وجود دارند که برای ساخت انواع بسته بندی و جعبه از آنها استفاده می گردد. با توجه به سطح کیفی و استاندارد یک بسته بندی، از انواع مختلف مقوای کرافت، تست لاینر، کاغذ مقوایی، کاغذ گلاسه و… برای ساخت جعبه ها استفاده می گردد. در ادامه به شرح آنها می پردازیم:

✓ مقوای کرافت

مقوای کرافت از جنس خمیر کاغذ کرافت (خمیری از جنس چوب درخت کاج و صنوبر) فراوری می گردد. این نوع مقوا کاملاً نو است و در آن از مواد بازیافتی استفاده نمی گردد. الیاف سلولزی به کار رفته در مقوای کرافت و شیوه ساخت آن، این مقوا را به بسیار مقاوم نموده است. چاپ روی این مقوا نیز آسان و سریع است. مقوا و کاغذ کرافت رایج ترین نوع کاغذ مورد استفاده در فراوری انواع جعبه های بسته بندی است.

با توجه به اندازه مقاومت مورد انتظار از یک جعبه بسته بندی، از گرماژ مختلف این مقوا استفاده می گردد. از کرافت با گرماژ 75 تا 140 برای ساخت انواع جعبه های بسته بندی کالاهای سبک، ساخت ساک دستی و فراوری پک بسته بندی غذا و از گرماژ 150 تا 300 آن برای فراوری جعبه بسته بندی محصولات بزرگ و سنگین استفاده می گردد.

✓ مقوای لاینر

مقوای لاینر نوعی مقوای بازیافتی دوستدار طبیعت است. این نوع مقوا ضخامتی در حدود 1 میلی متر دارد و در مقایسه با کرافت نازک تر است. این نوع مقوا تک لایه است و کاربرد گسترده ای در صنعت کارتن سازی دارد. در صنعت جعبه سازی از این نوع مقوا در کنار کاغذ فلوتینگ برای ساخت کارتن های چند لایه استفاده می نمایند.

مقوای لاینر استحکام و کشش مناسبی دارد، قهوه ای رنگ است و گرماژی در حدود 100 تا 250 دارد. به مقوای لاینر، تست لاینر و شبه کرافت هم گفته می گردد. اگر قصد شما خرید جعبه آماده است، باید بدانید که اغلب جعبه های آماده را از جنس کاغذ یا مقوای لاینر می سازند. قیمت جعبه هایی که از جنس تست لاینر فراوری می شوند، ارزان و از نظر مالی به صرفه است.

✓ مقوا لمینت

مقوا لمینت از 3 لایه تشکیل شده است. لایه پایه از جنس ورق نازک پلاستیک و ضد رطوبت است. لایه ضخیم میانی از جنس کامپوزیت تشکیل شده و نسبتاً مقاوم و محکم است. برای لایه بیرونی از یک مقوای تزئینی استفاده شده که به کارتنی که از آن فراوری می گردد، جلوه زیباتری بدهد و قابلیت چاپ هم داشته باشد. از این مقوا برای ساخت جعبه لمینت استفاده می گردد. کلیه کارتن هایی که از این جنس فراوری می شوند، کاملاً مقاوم و مستحکم و در عین حال بسیار زیبا هستند.

✓ مقوای ایندربرد

مقوای ایندربرد نوعی مقوای بازیافتی دوستدار طبیعت است که برای ساخت انواع جعبه بسته بندی استفاده می گردد. این مقوا در گرماژ مختلف 70 تا 140 و با استاندارد ISO 536 فراوری می گردد و سفید رنگ است. مقوای ایندربرد از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است، وزن نسبتاً سبکی دارد و چاپ کردن روی آن راحت است. رایج ترین کاربرد این نوع مقوا ساخت جعبه شیرینی، جعبه کفش و جعبه مواد خوراکی است.

✓ مقوای گلاسه

مقوای گلاسه از جنس کاغذ گلاسه یا همان کاغذ تحریر ساخته می گردد و کاربرد گسترده ای در فراوری جعبه لوازم آرایشی و بهداشتی، داروها و جعبه هدیه دارد. رنگ این نوع مقوا سفید، بافت آن یک دست و وزن آن سبک است و به علت قدرت جذب بالای جوهر، به راحتی قابل چاپ است. گرماژ این نوع مقوا از 170 تا 350 گرم است. مقوای گلاسه در نوع رنگی هم فراوری می گردد. سطح این مقوا قابلیت پوشش با لمینت سرد و گرم را هم دارد.

کدام نوع مقوا برای ساخت جعبه بهتر است؟

انواع مقوا که در بخش قبلی معرفی کردیم جزو رایج ترین مقواهای مصرفی در فراوری جعبه بسته بندی است. هر کدام از این مقواها برای ساخت نوع خاصی از جعبه ها مناسب هستند، ولی از نظر مقاومت و استحکام، مقوای لمینت تقریباً برترین جنس مقوا برای فراوری جعبه بسته بندی است.

البته اگر در تهیه جعبه بسته بندی، کاهش هزینه های فراوری برایتان اهمیت دارد، بهتر است از مقوای لاینر یا کرافت استفاده کنید که ارزان ترین متریال موجود در بازار هستند. بعلاوه اگر زیبایی جعبه برایتان مهم است، بهتر است به سراغ مقوا گلاسه بروید. در این مورد پیشنهاد می کنیم حتماً با یک کارشناس چاپ و فراوری جعبه بسته بندی مشورت کنید تا برترین گزینه را متناسب با کالا و خدمات شما معرفی کند.

نتیجه گیری

اکنون که دانستید از چه نوع کاغذ و مقوایی برای ساخت جعبه بسته بندی استفاده می گردد و هر کدام از آنها در فراوری چه نوع جعبه ای کاربرد دارد، نوبت به آن می رسد که انتخاب کنید کدام یک برای بسته بندی کالا یا محصول شما ایده آل است!

هر محصول به نوع خاصی از بسته بندی احتیاج دارد، شما باید با توجه به وزن کالا، قیمت، ابعاد، حساسیت به ضربه و… برترین نوع بسته بندی را انتخاب کنید. گروه مشاوران طراحی افرا گرافیک به صورت تخصصی در زمینه فراوری انواع جعبه آماده، جعبه لمینت، جعبه هارد باکس و انواع جعبه های سفارشی فعالیت می نماید. برای سفارش جعبه لمینتی یا هر نوع بسته بندی که برای محصول شما مناسب و ارزان است، می توانید همین حالا به نشانی https://afragraphic.com/ مراجعه کنید و از مشاوره رایگان کارشناسان افرا گرافیک بهره مند شوید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 1 فروردین 1402 بروزرسانی: 1 فروردین 1402 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 2119

به "برای ساخت انواع جعبه از چه کاغذ و مقوایی استفاده می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای ساخت انواع جعبه از چه کاغذ و مقوایی استفاده می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید