تاریخچه لوفت هانزا؛ چگونه بزرگ ترین ایرلاین آلمان به غول صنعت هواپیمایی جهان تبدیل شد؟

به گزارش مجله رویگری، لوفت هانزا تنها یک شرکت هواپیمایی نیست؛ این برند یکی از نمادهای پررنگ تاریخ هوانوردی آلمان و اروپا به شمار می رود. با ریشه هایی که به سال 1926 و دوران جمهوری وایمار بازمی گردد، لوفت هانزا مسیر پرفراز و نشیبی را از نقش آفرینی در دوران آلمان نازی تا شکوفایی در آلمان متحد و مدرن طی کرده است. در این مقاله با نگاهی عمیق و مستند، روند تکامل یکی از تاثیرگذارترین ایرلاین های جهان را بررسی می کنیم؛ از دوران هواپیماهای پیستونی تا ظهور موتورهای جت، از هواپیماهای باریک پیکر تا غول های پهن پیکر، و از چالش های جنگ سرد تا اتحاد بزرگ ترین ایرلاین ها در استار الاینس. اگر به دنبال درک کامل تری از سیر تاریخی، فنی و تجاری لوفت هانزا هستید، این مطلب جامع را از دست ندهید.

تاریخچه لوفت هانزا؛ چگونه بزرگ ترین ایرلاین آلمان به غول صنعت هواپیمایی جهان تبدیل شد؟

لوفت هانزا (Lufthansa) یکی از بزرگترین ایرلاین های دنیا است و زیرمجموعه های متعدد آن تمام طیف صنعت هواگردی را پوشش می دهند. شرکت مادر آن، گروه لوفت هانزا (Lufthansa Group)، مالک چندین ایرلاین دیگر از جمله سوئیس (SWISS)، بروکسل ایرلاینز (Brussels Airlines)، یورووینگز (Eurowings) و آسترین ایرلاینز (Austrian Airlines) هم هست. مقر لوفت هانزا در شهر کلن آلمان نهاده شده است و هاب اصلی آن فرودگاه فرانکفورت است. ناوگان لوفت هانزا با احتساب همه زیرمجموعه هایش از 700 هواپیما پیشی می گیرد.

برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.

نام و لوگوی لوفت هانزا به شکل گیری لوفت هانزای آلمان (Deutsche Luft Hansa) در سال 1926 برمی گردد. این شرکت هواپیمایی تا انتها جنگ دنیای دوم ایرلاین ملی آلمان بود. در سال های پساجنگ آلمان به دو بخش تقسیم گشت و لوفت هانزا با نام نو Luftag در سال 1953 به خط هوایی آلمان غربی تبدیل شد که این نام تنها یک سال بعد به Lufthansa Aktiengesellschaft تغییر یافت. لوفت هانزا تا زمان اتحاد 2 آلمان هم ایرلاین ملی این کشور باقی ماند.

پیشرفت های پساجنگ

پس از اشغال آلمان به وسیله متحدین بعد از جنگ دنیای دوم، همه هواپیماهای لوفت هانزا مصادره شدند. Luftag در 6 ژانویه 1953 تاسیس شد و با استفاده از برند اولیه لوفت هانزا نام خود را یک سال بعد تغییر داد. دولت آلمان شرقی هم در سال 1955 کوشش کرد تا با استفاده از نام لوفت هانزا یک خط هوایی را تاسیس کند، اما مقامات این کشور به علت نگرانی ها از مسائل حقوقی احتمالی، شرکت هواپیمایی Interflug را بعنوان یک ایرلاین پشتیبان در سال 1958 تاسیس نمودند. Deutsche Lufthansa در سال 1963 منحل شد تا Interflug به شرکت هواپیمایی اصلی آلمان شرقی تبدیل گردد. لوفت هانزا در آلمان غربی پروازهای خود را از 1 آپریل 1955 به چندین مقصد داخلی مثل شهرهای دوسلدورف، کلن، هامبورگ، فرانکفورت و مونیخ با دو هواپیمای کانویر سی وی-340 شروع کرد. پروازهای بین المللی این ایرلاین هم از همین سال با پروازهای غیرمستقیم از هامبورگ به نیویورک شروع شد که مجموعا 17 ساعت طول می کشیدند.

موتورهای جت مدرن

مقیاس عملیات های لوفت هانزا با ورود به عصر موتورهای جت بزرگتر شد. در این دوره این شرکت هواپیمای بوئینگ 707 را برای سرعت بخشیدن به پروازهای آن سوی اقیانوس اطلسش انتخاب کرد. لوفت هانزا بوئینگ 707 را در مارچ 1960 به مسیرهای اقیانوس اطلس شمالی اش اضافه کرد. اضافه شدن هواپیماهای دارای موتور جت به ناوگان لوفت هانزا شرایط را به صورت کامل برای این شرکت تغییر داد. برای مثال فرانکفورت به مقر اصلی عملیات ها و نگهداری و تعمیر از هواپیماهای آن تبدیل شد و هامبورگ جایگاه خود بعنوان مقر عملیاتی این ایرلاین را از دست داد. این خط هوایی در دهه 1960 علاقه خود به هواگردی با موتورهای جت را با سفارش 21 بوئینگ 737 در 19 فوریه 1965 نشان داد و به اولین مشتری این هواپیما تبدیل شد. لوفت هانزا در 28 دسامبر 1967 اولین بوئینگ 737-100 خود را دریافت کرد تا به اولین ایرلاین خارج از آمریکا تبدیل گردد که یک هواپیمای بوئینگ نو زودتر از بقیه خطوط هوایی به آن تحویل داده می گردد.

ورود هواپیماهای پهن پیکر

افزایش تعداد مسافرین و مشتریان به این شرکت اجازه داد تا ناوگان خود را توسعه دهد. در سال 1970 هواپیمای پهن پیکر بوئینگ B747 برای اولین بار در مسیرهای دوربرد این شرکت مورد استفاده نهاده شد و سپس هواپیمای سه جته مک دانل داگلاس دی سی-10 هم به این مسیرها اضافه شد. ایرباس A300 بعنوان اولین هواپیمای دو موتوره پهن پیکر از سال 1976 به وسیله لوفت هانزا بکار گرفته شد. با تبدیل شدن هواپیما به یک وسیله حمل و نقل انبوه، این ایرلاین شبکه مسیرهای خود را با کانکشن های سریعتر و توقف های میان راهی کمتر از نو طراحی کرد. سپس زنان هم به اتاقک های خلبان لوفت هانزا اضافه شدند که این موضوع با آموزش دو خلبان زن در سال 1986 شروع شد. این ایرلاین تاریخچه ای غنی در زمینه هواپیماهای پهن پیکر دارد و بوئینگ 747 و ایرباس A380 نمادین ترین هواپیماهای پهن پیکر آن هستند.

سقوط دیوار برلین

لوفت هانزا تا 28 اکتبر 1990 و جدایی 2 آلمان از یکدیگر به برلین پرواز نداشت. اولین پرواز آن به فرودگاه برلین تگل مدت کمی بعد از اتحاد آلمان ها و با استفاده از یک ایرباس A310 انجام شد. با سقوط دیوار برلین این خط هوایی به ایرلاین ملی آلمان متحد تبدیل گشت، اما این شرکت در سال 1997 به صورت کامل خصوصی شد. این همان سالی بود که لوفت هانزا بعنوان یکی از اعضای موسس، اتحاد شرکت های هواپیمایی استار الاینس را تاسیس کرد. استار الاینس در حال حاضر با 26 عضو و 40 شرکت وابسته بزرگترین اتحادیه ایرلاین هاست. این ابتکارها بخشی از استراتژی بلندمدت لوفت هانزا برای تبدیل شدن به یک رهبر بین المللی در حوزه مسافرت های هواپیمایی و خدمات هواگردی بودند.

عصر مدرن

این خط هوایی علاقه خود به مدل های پهن پیکر متفاوت را باری دیگر در دهه 2010 نشان داد. لوفت هانزا در می 2010 به دومین ایرلاین اروپایی پس از ایر فرانس تبدیل شد که از A380 بهره می گیرد. این شرکت دو سال بعد از این رویداد پرواز بین فرانکفورت و واشینگتن را با استفاده از بوئینگ 747-8i افتتاح کرد. لوفت هانزا پس از دریافت اولین هواپیمای A350-900 خود، آن را در پروازهایش به مقصد دهلی و بوستون بکار گرفت.

ناوگان لوفت هانزا

ناوگان 296 هواپیمایی لوفت هانزا تا آپریل 2025 به این صورت بوده است:

ایرباس: A319-100 (سی و پنج هواپیما)، A320-200 (چهل و نه)، A320neo (سی و پنج)، A321-100 (هفده)، A321-200 (سی و هفت)، A321neo (هفده)، A330-300 (نه)، A340-300 (هفده)، A340-600 (هشت)، A350-900 (سی) و A380-800 (هشت).

بوئینگ: 747-400 (هشت هواپیما)، 747-8I (نوزده) و 787-9 (پنج).

مزایای بیزنس کلاس لوفت هانزا

کابین Allegris لوفت هانزا مختص مسافرین فرست کلاس است. در این کابین رویای پرواز را به شکل کاملا نوی تجربه خواهید کرد. چه تنها و چه با همسرتان سفر کنید، در این کابین می توانید از بیشترین مقدار حریم خصوصی ممکن و راحتی فوق العاده ای استفاده کنید. مسافرین فرست کلاس این ایرلاین بعلاوه می توانند در ترمینال فرست کلاس فرودگاه فرانکفورت از خدمات پارکینگ با پیشکار و خدمات check-in انحصاری در ترمینال 2 فرودگاه مونیخ بهره ببرند. سالن های استراحت هم در این دو فرودگاه آماده خدمات رسانی به این مسافرین هستند و در نهایت راننده ای آن ها را با لیموزین به سمت هواپیما می برد.

جمع بندی:
لوفت هانزا با نزدیک به یک قرن تجربه، مسیری را طی کرده که تنها از عهده ایرلاینی با ریشه های عمیق و استراتژی های بین المللی برمی آید. از نخستین پروازهای داخلی در آلمان غربی تا تبدیل شدن به پیشگام استفاده از ایرباس A380 و بوئینگ 747-8، این شرکت نه تنها گواهی بر پیشرفت فناوری و تحول صنعت هوایی است، بلکه به عنوان نمادی از انسجام، انعطاف پذیری و نوآوری در یکی از پررقابت ترین بازارهای جهان مطرح می شود. آنچه لوفت هانزا را متمایز می کند، فقط ناوگان پیشرفته اش نیست، بلکه ترکیب دقیقی از میراث تاریخی، خدمات ممتاز و آینده نگری هوشمندانه ای است که این ایرلاین را در جایگاه برترین ها نگه داشته است. اکنون که این شرکت با ناوگانی گسترده و ساختاری چندملیتی به استقبال چالش های قرن بیست ویکم می رود، بدون شک همچنان نقشی کلیدی در مسیر آینده حمل ونقل هوایی جهان ایفا خواهد کرد.

انتشار: 21 اردیبهشت 1404 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1404 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 2324

به "تاریخچه لوفت هانزا؛ چگونه بزرگ ترین ایرلاین آلمان به غول صنعت هواپیمایی جهان تبدیل شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه لوفت هانزا؛ چگونه بزرگ ترین ایرلاین آلمان به غول صنعت هواپیمایی جهان تبدیل شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید