ترکیبات مولکولی که به بازسازی عضلات در پیری یاری می نمایند

به گزارش مجله رویگری، پژوهشگران آمریکایی سعی دارند با یاری ترکیبات مولکولی خاصی، به بازسازی بافت های عضلانی یاری نمایند.

ترکیبات مولکولی که به بازسازی عضلات در پیری یاری می نمایند

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، یکی از چندین اثر ناشی از پیری، از دست دادن توده عضلانی است که به ناتوانی افراد مسن منجر می گردد. پژوهشگران موسسه سالک(Salk Institute) آمریکا برای مقابله با این مشکل، در حال آنالیز روش هایی هستند که با استفاده از ترکیبات مولکولی مورد استفاده در پژوهش های مربوط به سلول های بنیادی، بازسازی بافت عضلانی را تسریع می نماید.

پژوهشگران در این پروژه نشان داده اند که استفاده از این ترکیبات، بازسازی سلول های عضله در موش ها را با فعال کردن پیش سازهای سلول های عضلانی موسوم به مولدهای میوژنیک (myogenic progenitors) افزایش می دهد. اگرچه پیش از به کار بردن این روش در انسان، باید آنالیز بیشتری انجام گردد اما این پژوهش، بینشی را در خصوص مکانیسم های اساسی مربوط به بازسازی و رشد عضلات فراهم می نماید و شاید روزی بتواند به ورزشکاران و بزرگسالان در حال پیر شدن، در بازسازی موثرتر بافت یاری کند.

پروفسور خوان کارلوس ایزپیسوا بلمونته(Juan Carlos Izpisua Belmonte)، از پژوهشگران این پروژه گفت: از دست دادن پیش سازها، با از بین رفتن عضلات ناشی از افزایش سن مرتبط است.

پژوهش ما، عوامل خاصی را نشان می دهد که می توانند بازسازی عضلات را سرعت ببخشند. همچنین پژوهش ما، مکانیسمی را که این موضوع در اثر آن رخ می دهد، معرفی می نماید.

ترکیبات مورد استفاده در این پژوهش، اغلب عوامل یاماناکا(Yamanaka factors) نامیده می شوند که به خاطر دانشمند ژاپنی که آنها را کشف نموده است، این گونه نامگذاری شده اند. عوامل یاماناکا، ترکیبی از پروتئین هایی هستند که نحوه کپی شدن DNA را برای تبدیل شدن به سایر پروتئین ها کنترل می نمایند.

این ترکیبات در پژوهش های آزمایشگاهی، برای تبدیل کردن سلول های ویژه ای مانند سلول های پوست به سلول هایی شبیه به سلول های بنیادی مورد استفاده قرار می گیرند. این بدان معناست که توانایی تبدیل شدن به انواع متفاوت سلول را دارند.

چاو وانگ(Chao Wang)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: آزمایشگاه ما پیشتر نشان داده بود که این عوامل می توانند سلول ها را جوان نمایند و به بازسازی بافت در حیوانات زنده بیانجامند اما نحوه رخ دادن آن پیشتر معین نبود.

بازسازی عضله، توسط سلول های بنیادی عضله انجام می گیرد که سلول های ماهواره ای(Satellite cells) نامیده می شوند. سلول های ماهواره ای، در شکاف میان لایه ای از بافت همبند و فیبرهای عضلانی قرار دارند. پژوهشگران در این پروژه، از دو مدل موش متفاوت استفاده کردند تا تغییرات سلول های بنیادی عضله را پس از اضافه کردن عوامل یاماناکا معین نمایند. آنها برای آنالیز تاثیر عوامل مستقل از سن، روی موش های جوان تمرکز کردند.

پژوهشگران در مدل مربوط به فیبرهای عضلانی دریافتند که اضافه کردن عوامل یاماناکا با کاهش سطح پروتئینی موسوم به Wnt4، بازسازی عضله را در موش ها تقویت می نماید. در مقابل، عوامل یاماناکا در مدل مربوط به سلول های ماهواره ای، این سلول ها را فعال نمی نمایند و بازسازی عضله را بهبود نمی بخشند. این نشان می دهد که Wnt4، نقشی حیاتی در بازسازی عضلات بر عهده دارد.

ایزپیسوا بلمونته(Izpisua Belmonte)، از پژوهشگران این پروژه گفت: شاید یافته های این پژوهش، نهایتا به ارائه درمان های جدیدی با هدف قرار دادن Wnt4 بیانجامند.

وی اضافه کرد: آزمایشگاه ما اخیرا فناوری های جدید اصلاح ژن را ارائه داده است که شاید بتوان از آنها برای بهبود بازیابی عضله پس از آسیب و بهبود عملکرد آن استفاده کرد. شاید ما بتوانیم از این فناوری برای کاهش مستقیم سطح Wnt4 در عضله اسکلتی یا متوقف کردن ارتباط میان Wnt4 و سلول های بنیادی عضله استفاده کنیم.

پژوهشگران در حال آنالیز روش های دیگری از جمله استفاده از آران ای پیغام رسان و مهندسی ژنتیک نیز هستند تا آنها را برای جوانسازی سلول ها به کار بگیرند. شاید این روش ها نهایتا به ارائه روش های جدیدی برای تقویت بازسازی بافت و اندام های بدن یاری نمایند.

این پژوهش، در مجله Nature Communications به چاپ رسید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1543

به "ترکیبات مولکولی که به بازسازی عضلات در پیری یاری می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیبات مولکولی که به بازسازی عضلات در پیری یاری می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید