تنظیم تلسکوپ فضایی جیمز وب شروع شد

به گزارش مجله رویگری، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی جیمز وب همچنان در حال اجرا اصلاحات است. اعضای تیم این پروژه اعلام کردند یک ماموریت 3 ماهه برای تنظیم این ابزار 10 میلیارد دلاری شروع نموده اند که در 25 دسامبر به فضا فرستاده شد.

تنظیم تلسکوپ فضایی جیمز وب شروع شد

طی روزهای گذشته، برای نخستین بار فوتون های ستاره های دوردست از کل تلسکوپ گذر کردند و به وسیله دوربین مادون قرمز وب(NIRCam) ردیابی شدند. این لحظه ای مهم برای تلسکوپ به شمار میرود و زمینه را برای تنظیم ابزار فراهم می نماید.

مقامات ناسا در یک پست وبلاگی در این باره نوشته اند: این نقطه عطف، یکی از گام های اولیه ما برای ثبت تصاویری است که نخست غیرمتمرکز هستند و می توان با یاری آنها به آرامی تلسکوپ را تنظیم کرد. در حقیقت این شروع فرایند است، اما تا به امروز نتایج اولیه با انتظارات و شبیه سازی ها یکسان بوده است.

آینه اولیه تلسکوپ جیمز وب به قطر 6.5 متر، شامل 18 بخش شش ضلعی است که در حالتی فشرده قرار داشتند و پس از رسیدن آن به فضا باز شدند. طی فرایند تنظیم تمام 18 آینه در کنار یکدیگر و به عنوان یک سطح تجمیع نماینده نور عمل می نمایند.

دربیانیه ناسا در این باره آمده است: برای آنکه این بخش ها مانند یک آینه واحد عمل نمایند، 18 بخش باید با کسری از طول موج نور (تقریباً 50 نانومتر) با یکدیگر مطابقت داشته باشند. به عبارت دیگر اگر آینه اصلی تلسکوپ جیمز وب به میزان کل آمریکا باشد، هر بخش به میزان استان تگزاس خواهد بود و تیم پروژه باید ارتفاع هر بخش را با یکدیگر و با دقت 1.5 اینچ تنظیم کند.

فرایند تنظیم شامل 7مرحله است که برای ثبت تصاویر از ستاره درخشان HD84406 کلیدی هستند. تیم پروژه با استفاده از هر یک از 18 بخش آینه تصاویری از ستاره ثبت می نماید و در مرحله بعد با استفاده از اطلاعات به دست آمده بخش ها را با شرایط متناسب خود تغییر می دهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1401 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1923

به "تنظیم تلسکوپ فضایی جیمز وب شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنظیم تلسکوپ فضایی جیمز وب شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید