جنبش النهضه: در تونس به گفت و گوی ملی نیازمندیم

به گزارش مجله رویگری، جنبش النهضه تونس در بیانیه ای گفت: میان نیروهای سیاسی برای کاهش تنش ها در عرصه های مختلف در کشور به گفت و گوی ملی نیازمندیم.

جنبش النهضه: در تونس به گفت و گوی ملی نیازمندیم

به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، در بیانیه روز پنجشنبه جنبش اسلامی النهضه تونس آمده است: این کشور به یک گفت و گوی ملی که نیروهای سیاسی را گرد هم آورد نیاز دارد که هدف از آن معین اولویت های اقتصادی و اجتماعی و مواجهه با چالش های پیش روی کشور است.

این بیانیه می افزاید: گفت و گوهای ملی میان نیروهای سیاسی در تونس به کاهش تنش های سیاسی و اجتماعی منجر می شود و به مردم نسبت به آینده کشورشان اطمینان می بخشد.

تونس پس از شکل گیری انقلاب سال 2011، دارای نظام سیاسی مجلسی و ریاست جمهوری آمیخته به هم است و همین امر باعث شدت دریافت اختلافات میان دو هرم قدرت در ارتباط با اختیارات قانونی شده است.

هشام المشیشی نخست وزیر تونس که قیس سعید رییس جمهوری این کشور او را موظف به تشکیل دولت غیر حزبی کرده در شانزدهم ژانویه در ساختار هیات دولت تغییراتی انجام داد که بر اساس آن 11 وزیر از سوی احزاب حامی دولت معین شده اند.

رییس جمهوری تونس از فرآیند غیرقانونی تغییرات شکل گرفته در هیات دولت به شدت انتقاد و بیان نمود که احتمال وجود فساد و تضاد منافع در مورد برخی از وزیران وجود دارد.

المشیشی با ایجاد تغییرات در هیات دولت سعی کرد تا از انزوای سیاسی خارج شود و حمایت بیشتریت مجلس را به دست آورد که اساسا از نمایندگان وابسته به جنبش النهضه و همپیمان آن یعنی حزب قلب تونس تشکیل یافته است و هر دو هم اکنون با سعید به شدت در حال مبارزه سیاسی هستند.

بیشتر نمایندگان مجلس در 27 ژانویه به المشیشی به عنوان نخست وزیر رای اعتماد دادند و مجلس تونس اصلاحات انجام شده در هیات دولت توسط المشیشی را به تایید رساند اما از آن زمان تا کنون سعید از وزیران جهت ادای سوگند قانونی در قصر قرطاج دعوت و با صدور حکم ریاست جمهوری آنها را منصوب نکرده است.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1456

به "جنبش النهضه: در تونس به گفت و گوی ملی نیازمندیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنبش النهضه: در تونس به گفت و گوی ملی نیازمندیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید