خبرنگاران وبینار بزرگداشت حکیم توس در باکو برگزار گردید

به گزارش مجله رویگری، باکو - خبرنگاران - وبینار عظیمداشت روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی حماسه سرای عظیم و نامور ایرانی روز شنبه با حضور فارسی آموزان، نویسندگان و علاقه مندان به زبان ادبیات فارسی در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شده است

خبرنگاران وبینار بزرگداشت حکیم توس در باکو برگزار گردید

قربانعلی پورمرجان رایزن فرهنگی سفارت کشورمان در باکو، مسعود حسنی از بنیاد سعدی و خانم آیگون علیزاده استاد دانشگاه باکو، در مورد ادبیات فارسی و مقام حکیم توس در حفظ صندلی زبان فارسی سخنرانی کردند.

25 اردیبهشت ماه در سالنامه جمهوری اسلامی ایران به نام روز فردوسی نامگذاری شده است.

پورمرجان به صندلی فردوسی در حفظ و ابدی ساختن زبان فارسی و زنده کردن این زبان بحث کرد و گفت : حکیم فردوسی بیش از سی سال در سرودن اشعار شاهنامه کوشش کرد و زبان فارسی را در تاریخ ادبی ایران زمین ماندگار ساخت.

حسنی از بنیاد سعدی هم فردوسی را نه یک شاعر صرف بلکه یک ادیبی که اخلاقیات و حماسه ها و دلاوری های ایرانیان و اسطوره های ایرانی در اشعار خود بازگو نموده است، معرفی کرد.

علیزاده هم از ترجمه شاهنامه به زبان آذری توسط پروفسور مبارز علیزاده یاد کرد که توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو چاپ شد و این کتاب در بین آذربایجانی ها و دوست داران زبان فارسی صندلی خاصی دارد.

وی یادآور شد : مترجم معروف و دانشمند مرحوم مبارز علیزاده 27 سال زندگی خود را به ترجمه شاهنامه وقف نموده است.

سپس جمعی از دانش آموزان زبان فارسی اشعاری را از فردوسی، خیام و سعدی قرائت کردند و در یک مسابقه حفظ و قرائت شعر شرکت کردند.

همزمان با برگزاری این وبینار دوره جدید کلاس های آموزش زبان فارسی با حمایت رایزنی فرهنگی ایران در باکو بطور مجازی با حضور بیش از 30 نفر گشایش یافت.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 تیر 1400 بروزرسانی: 17 تیر 1400 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1590

به "خبرنگاران وبینار بزرگداشت حکیم توس در باکو برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وبینار بزرگداشت حکیم توس در باکو برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید