دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در بیرجند افتتاح شد، جایگاهی برای دوره طلایی علوم انسانی

به گزارش مجله رویگری، به گزارش خبرنگاران سرپرست دانشگاه بیرجند در این آیین با قدردانی از دست اندرکاران شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی که 14 تا 19 اسفند در این دانشگاه برگزار گردید، گفت: افتتاح این دفتر برای دانشگاه و استان منشاء خیر است.

دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در بیرجند افتتاح شد، جایگاهی برای دوره طلایی علوم انسانی

احمد لامعی گیو یاد و خاطره مرحوم استاد ناصح را گرامی داشت و اضافه کرد: از 36 هزار دانشجوی حاضر در استان خراسان جنوبی 11 هزار و 707 دانشجو در دانشگاه بیرجند تحصیل می نمایند که از این تعداد 3 هزار و 600 دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند.

وی بیان نمود: یکی از برنامه های مهمی که بر آن تمرکز ویژه شده، حوزه پژوهش است و برای جذب دانشجویان از شبه قاره شامل پاکستان، تاجیکستان و سایر کشورها برنامه های مختلفی ترسیم و تدوین شده است.

سرپرست دانشگاه بیرجند گفت: تا به امروز 450 طرح پژوهشی و 40 سرانجام نامه مشترک با کشورهای مختلف از قاره آسیا و غالبا اروپا در این دانشگاه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز 20 سرانجام نامه مشترک با کشورهای مختلف در دست تدوین است و 42 تفاهم نامه بین المللی با دانشگاه های مختلف دنیا منعقد شده که دانشگاه بیرجند در سطح ملی و بین المللی قابلیت خاصی در تمامی حوزه ها دارد.

لامعی گفت: دوره طلایی علوم انسانی است و می تواند این حوزه جایگاه خود را بیشتر از گذشته کسب کند.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی هم در این نشست گفت: دانشگاه بیرجند با حضور اساتید توانمند و در راس آن با حضور دکتر لامعی می تواند یکی از حوزه های علمی و پژوهشی مهم حوزه زبان و ادبیات فارسی در کشور باشد.

دکتر علی اصغر میرباقری فرد در خصوص وظایف و ماموریت های شعبه انجمن توضیحاتی ارائه کرد.

دبیر شانزدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی نیز به معرفی اعضای گروه آموزشی ادبیات پرداخت و گفت: حدود یک سوم دانشجویان دانشگاه بیرجند در این دانشکده حضور دارند.

شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی 14 تا 19 اسفند سال جاری و با مشارکت جمعی از اساتید، فرهیختگان، دانشجویان و مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه بیرجند برگزار گردید.

ادبیات تطبیقی و پژوهش های میان رشته ای، انواع ادبی (غنایی، حماسی، نمایشی و...)، ادبیات آیینی و پایداری، ادبیات معاصر، ادبیات کودک و نوجوان، نقد، نظریه و مکتب های ادبی، آسیب شناسی پژوهش های ادبی، زبان پژوهی ادبی و گویش پژوهی خراسانی، آموزش زبان فارسی و پژوهش زبان و ادبیات فارسی در گستره دنیا از محورهای اصلی این همایش بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 15 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1401 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1930

به "دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در بیرجند افتتاح شد، جایگاهی برای دوره طلایی علوم انسانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در بیرجند افتتاح شد، جایگاهی برای دوره طلایی علوم انسانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید