راهنمای پرورش پروانش یکساله

به گزارش مجله رویگری، به هر دلیلی نمی خواهید یک گیاه چند ساله داشته باشید و دوست دارید تنها برای یک فصل از یک گیاه گلدار زیبا مراقبت کنید، خب پروانش یک ساله دقیقا همان گیاهی است که به آن نیاز دارید!

راهنمای پرورش پروانش یکساله

چه چیزی راجع به پروانش یک ساله دوست داشتنی نیست؟! گل های فراوانش با رنگ های متنوع که بر روی شاخسار چرمین آن ظاهر می شوند؟! این گیاه زیبا توانایی آن را دارد که باغچه و گلدان هاتان را به برترین نحو آرایش کند.

پیچ تلگرافی یا همان پروانش یک ساله ارتفاعی در حدود 15 تا 90 سانتی متر پیدا می نماید و عرضش هم از 20 تا 90 سانتی متر خواهد شد. گل های گیاه را، که در تابستان و پاییز ظاهر می شوند، به رنگ های صورتی، بنفش، قرمز و سفید پیدا خواهید کرد. پروانش خشکی را به خوبی تحمل نمی نماید و برای کاشت در گلدان بسیار مناسب است. به علاوه گیاه به نگهداری زیادی هم احتیاج ندارد.

این گیاه هم می تواند از در و دیوار بالا رود و هم به صورت قائم رشد کند، این بسته به تربیت شما دارد. اگر می خواهید گیاه را به صورت رونده پرورش دهید آن را در گلدانی آویز بکارید و یا به قیمی وصلش کنید تا از آن بالا برود، به این صورت برترین جلوه را دارد. اگر تمایل دارید گیاهی با احتیاجهای کم در وسط باغچه داشته باشید، پروانش تان را به صورت قائم پرورش دهید.

به تازگی گونه های نوی از این گیاه وارد بازار شده که کوچکتر هستند و گل هایی بیشتر فراوری می نمایند. این گونه ها برای کاشت در داخل گلدان مناسب ترند. جالب است بدانید که پروانش گیاهی دارویی است و در درمان سرطان کاربرد دارد.

شرایط نگهداری

- نور

از آنجایی که گیاه بومی ماداگاسکار است برای برترین رشد احتیاج به گرما و نور دارد. برترین مکان برای کاشت پروانش یک ساله جایی است که گیاه آفتاب مستقیم داشته باشد. اگر گردش هوای محیط خوب باشد گیاه می تواند تا حدودی سایه را هم تحمل کند.

- آبیاری

پروانش به خشکی مقاوم است و احتیاج به آبیاری زیادی ندارد. زمان و دفعات آبیاری بسته به منطقه ای که در آن زندگی می کنید متفاوت خواهد بود. زمانی که چند سانتی متر از سطح خاک گیاه خشک شد آن را آبیاری کنید.

- دما

همانطور که گفتیم گیاه دماهای گرم تر را ترجیح می دهد اما می تواند تا منفی 3 درجه سانتی گراد را هم تحمل کند.

- خاک

این گیاه می تواند در انواع خاک ها رشد کند اما خاکی لومی، شنی با زهکشی خوب برترین خاک برای کاشتن آن است.

تکثیر

پروانش یک ساله به دو روش کاشت دانه و قلمه گیری تکثیر می گردد.

برای تکثیر گیاه به روش قلمه گیری، در ابتدای فصل رشد چند ساقه نسبتا جوان از گیاه را به یاری تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید. قلمه ها را در هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت تان بالا برود. چند گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید و سپس قلمه ها را در آن بکارید. قلمه ها را در محیطی گرم و با رطوبت بالا قرار دهید. بعد از چند وقت رشد نو را در آنها مشاهده می کنید و این به معنی موفقیت آمیز بودن قلمه گیری است!

روش دیگر تکثیر گیاه کاشت دانه است. برای این کار می توایند از دانه هایی که گیاهان خودتان فراوری نموده اند هم بهره ببرید. در سرانجام گلدهی گیاه دانه فراوری می نماید. بعد از رسیدن کامل دانه ها آنها را از گیاه جدا کنید و در فصل رشد بعدی بکارید. اگر گیاه خودتان بذر فراوری نکرد، بذر پروانش یکساله را از گلفروشی ها تهیه کنید. گلدانی کم عمق برای کاشت دانه فراهم کنید، می توانید از سینی کاشت بذر هم بهره ببرید. حتی می توانید دانه ها را مستقیما در باغچه هم بکارید. اگر دانه ها را در گلدان می کارید از خاک مخصوص جوانه زنی بهره ببرید. تا زمانی که دانه ها جوانه بزنند خاک را همیشه مرطوب نگه دارید.

مسائل و بیماری ها

پروانش در کل به بیماری ها و آفات مقاوم است و خطر خاصی آن را تهدید نمی نماید. اما اگر بوته های گیاه پروانش را خیلی نزدیک به هم بکارید گیاه به بیماری های قارچی مبتلا خواهد شد. برای جلوگیری از این حالت همیشه بین گیاهان تان فضایی خالی قرار دهید تا هوا به خوبی در بین شان گردش کند و از ابتلای گیاه به انواع بیماری ها جلوگیری گردد.

منبع: فوت و فن / bhg.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 2014

به "راهنمای پرورش پروانش یکساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای پرورش پروانش یکساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید