سیر آفاق و انفس مقدمه ای برای رسیدن به خداست

به گزارش مجله رویگری، خبرنگاران - با اینکه کشورمان از اسفند 1398 با چالش مبارزه با ویروس کرونا روبرو است و شیوع کرونا و همه گیری این ویروس باعث شده توصیه های جدی برای رعایت فاصله اجتماعی و مسافرت نرفتن ترویج گردد و با اینکه هنوز هم جامعه درگیر این پاندمی است اما انتشارات ایرانشناسی کتاب همراهی ساز و سفر نوشته حامد الماسی را در تابستان 1399 روانه بازار نشر کتاب نموده است. درست است که قوانین ستاد ملی مبارزه با کرونا افراد و خانواده ها را از رفتن به سفر منع می نماید اما شما می توانید یافته ها و تجربه ها و راهکارهایی برای سفری بهتر و کم هزینه تر و بعلاوه داستان ها و اتفاقات شورو شیرین سفر و تشریح جهت زندگی سفر و در نهایت عکس هایی از جنس سفر را در این کتاب مطالعه کنید.

سیر آفاق و انفس مقدمه ای برای رسیدن به خداست

کتاب همراهی ساز و سفر در سه بخش تجربه نوشت، سفر نویسی و عکس هایی از جنس سفر شما را با خود همراه می نماید و با نگارشی راحت و خودمانی شما را با آرامش تاریخی یزد همراه می نماید. از کرمان که شهر سخاوت است عبور می نماید و جنوب کشور و جذابیت جزیره های زیبایی همانند قشم و کیش را برای خواننده دو چندان می نماید. خواننده صدای خنکای شهرکرد را خواهد شنید و تکنیک های سفر به یاسوج را در فکر به همراه دارد. از بندر مُقام که باز می گردد وارد عسلویه و بوی همیشگی گاز می گردد و خواننده را رهسپار شیراز می نماید.

حامد الماسی بعد از یک ایرانگردی طولانی خواننده را با خود به سنندج که شهر تفاوت ها و فراز و نشیب هاست همراه می نماید. تبریز، تکاب و هورامان و در نهایت خروج از کشور ادامه راستا سفر حامد الماسی است. ارمنستان، گرجستان، ترکیه و دیدار با مولانا هم از تجربه هایی است که خواننده با آن همراه می گردد. ویژگی این کتاب در این است که نویسنده انگار تجربه ای مانند مولانا داشته و توضیح سفرهای خود را هم با تجربه مواجهه فلسفی اش با مولانا همراه نموده است. تو گویی که این بیت حضرت مولانا توشه سفر الماسی بوده است:

چو آبت بر جگر باشد درخت سبز را مانی

که میوه نو دهد دایم درون دل سفر دارد

الماسی با این کتاب شوق سفر و سیر آفاق و انفس را در دل مخاطب می اندازد، چرا که بسیار سفر باید تا پخته گردد خامی. او سفر را پر خرج نمی داند و می گوید که برای رشد و پختگی باید به سفر رفت. سفر معنوی و سفر درونی هم بن مایه اش به سفر بیرونی و سفر در فضای واقعی بازمی گردد؛ چرا که المجاز قنطره الحقیقه. و اینجا سفر و سیر آفاق و انفس مقدمه ای است برای سفر درونی و سیر معنوی و پله پله رسیدن تا دیدار خدا. عرفان هم یک نوع سفر است و اگر خوب به زندگی بزرگان اهل خرقه دقت کنیم همگی اهل سفر بوده اند. از بهاولد و مولانا گرفته تا ابن عربی، ابن فارض مصری، شمس تبریزی و...

کتاب همراهی ساز و سفر در 159 صفحه و تیراژ هزار نسخه به چاپ رسیده است. نویسنده این کتاب کسی است که سابق بر این روزنامه نگار بوده ولی هنوز هم به نوشتن ادامه داده است. او عاشق نوازندگی است و علاوه بر تنبور دو سه ساز ایرانی دیگر را هم می نوازد. چند سالی است که نوازندگی همراه سفر نموده و با تنبورش به ایرانگردی و جهانگردی مشغول است. حامد الماسی هر سه علاقه مندی خود را با هم ترکیب نموده؛ همراه با سفر می نویسد و می نوازد. در این کتاب از تجربه چند سال کوله گردی و آشنایی با فرهنگ و آداب و سایر ویژگی های جاهای مختلف را برای اهالی کتاب و مطالعه نوشته است.

در بخشی از این کتاب چنین نوشته شده است:

شب بود، ماه کامل؛ و جنگل روشن بود و در شب روشن، زیبایی بی نظیر درختان بلوط قابل وصف نیست. اما تلاشی در حد واژه ها می کنم که از حال و روز اون شب بی نصیب نمونید. چه در روشنای روز و چه در زیر نور ماهتاب، گاه نسیمی می وزید و بارونی از برگ های خشک و گرم رنگ پاییزی بر زمین پر برگ می ریخت. با صدایی نرم که نمیشه اون رو خش خش نامید، بیشتر با خت خت به گوش می رسید که نوازش گر گوش بود. شب هنگام در نور مهتاب برگ ها پایکوبی کنان گاهی انعکاسی از نور ماه رو می تابوندن و پایکوبی نور نقره یی خفیفی هم چشم رو نوازش می کرد. چشم حریص بود انگار! و تمنای تموم نشدن اون تصاویر رو داشت؛ در بازترین حالت خود دریده پلک نمی زد که لحظه یی از این تصویرکم نظیر حیف نشه. ضیافت لذت خزان به پا بود در اون چند لحظه بارش برگ های زرد و نارنجی پاییز!

لحظه ها سراسر درگیر نوازندگی احساس بودن و بی خودی محض جاری بود در اون آمیزش ماهتاب و جنگل!

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1711

به "سیر آفاق و انفس مقدمه ای برای رسیدن به خداست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیر آفاق و انفس مقدمه ای برای رسیدن به خداست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید