شادی مردم از زنده شدن زاینده رود

به گزارش مجله رویگری، زاینده رود یا زنده رود به معنی دهنده زندگی، بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه های زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می رود و در نهایت به تالاب گاوخونی می ریزد.

شادی مردم از زنده شدن زاینده رود

رودخانه زاینده رود سال هاست که برای مقاطع بلند مدت خشک شده است. از عوامل اصلی خشک شدن رودخانه می توان به این موارد اشاره نمود:

- خط لوله انتقال آب سد به یزد، کرمان، کاشان و قم.

- استقرار صنایع بزرگ، پالایشگاه، نیروگاهها در کنار رودخانه. خشکی رودخانه سبب سازِ بیکار شدنِ چندصدهزار ساکنین پایین دست رودخانه شده و به مهاجرت فصلی یا کامل آنها به استانهای دیگر و یا شهر اصفهان منجر گشته است.

- توجه به این نکته مهم است که ایران عضو کنوانسیون بین المللی رامسر است که بر طبق آن حق ندارد قوانینی تصویب کند که بر اثر آن تالابها خشک شوند. این در حالی است که برداشت بی رویه آب از حوزه آبریز زاینده رود در فلات مرکزی و اختصاص آن به صنایع و مناطق دیگر خلاف تعهد ایران در این کنوانسیون است.

خاتمه انتظار ها به سر آمد و آبرسانی به زمین های کشاورزی منطقه شرق اصفهان برای انجام کشت پاییزه، خروجی آب از سد زاینده رود در روز 12 آبان ماه به صورت محسوسی افزایش یافت و دریچه های سد باز شده است. در مرحله اول بازگشایی، حدود 150 میلیون مترمکعب برای غله کاری شرق در نظر گرفته شده است.به گفته حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، چهارصد میلیون متر مکعب آب توسط وزارت نیرو برای زاینده رود و تالاب گاوخونی در نظر گرفته شده که با دو هدف کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان و نیز حق آبه محیط زیستی رودخانه و تالاب به صورت مقطعی از سد زاینده رود رهاسازی شده است.وی اظهار امیدواری کرد: با بارندگی های مناسب تا خردادماه شاهد وجود آب در زاینده رود باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: لست سکند
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 623

به "شادی مردم از زنده شدن زاینده رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شادی مردم از زنده شدن زاینده رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید