صدور اوراق مشارکت برای خطوط بی آرتی گرگان، تصویب نرخ کرایه حمل بار

به گزارش مجله رویگری، به گزارش خبرنگاران، شامگاه شنبه، صد و یازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر گرگان با حضور اعضای شورا و شهردار و مدیران شهرداری گرگان برگزار گردید.

صدور اوراق مشارکت برای خطوط بی آرتی گرگان، تصویب نرخ کرایه حمل بار

در این جلسه ابتدا لایحه صدور سند مالکیت برای یکی از املاک در صیاد شیرازی، لایحه بهای خدمات عمومی حمل و نقل بار درون شهری در سال 98، لایحه بهای صدور باربرگ بار و کالای درون شهری و حومه برای سال 97 و 98 مطرح شد.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان در خصوص بهای خدمات عمومی اظهار کرد: در این لایحه نوع ماشین و تناژ بار آن مشخص شده است.

احمدعلی سالاری ضمن بیان این که از چندین کارشناس برای قیمت گذاری این خدمات بهره گرفته شده، گفت: قیمت گذاری نرخ حمل بار برای اولین بار است که اتفاق می افتد و این حوزه هم باید متولی داشته باشد.

گفتنی است که لوایح سازمان حمل و نقل برای سومین هفته متوالی است که در صحن آنالیز شد.

علاوه بر صحن شورای شهر، این لایحه در کمیسیون های خدمات شهری، مالی و اداری و عمران و بافت فرسوده هم مورد آنالیز نهاده شد.

سالاری ادامه داد: کار مشخص کرایه گرگان و حریم آن به عهده شهرداری گرگان است که به استناد ماده 71 شوراها از سال جاری مشخص نرخ بار هم به وظایف ما اضافه می گردد.

وی بیان نمود: رانندگان زیادی به مراجعه نموده که ما متولی نداریم و در سطح شهر هرکس به هر شیوه ای که می خواهد عمل می نماید بنابراین باید این ساماندهی توسط سازمان اتفاق بیفتد.

سالاری گفت: ممکن است این لایحه در ابتدا واکنش های مردمی را در پی داشته باشد اما به زودی مردم با آن ها آشنا خواهند شد.

فائزه عبداللهی، عضو شورای شهر گرگان هم در ادامه گفت: ما وظیفه داریم که نرخ درون شهری را تصویب کنیم و حریم شهر برعهده ما نیست.

اما علی اصغر یوسفی، رئیس شورای شهر گرگان چنین گفت: خلأ قانونی در این زمینه وجود دارد و ابلاغیه ای که به سازمان حمل و نقل اعلام شده با قانون شورا مغایرت دارد زیرا قانون شورا مربوط به سنوات قبل است.

در ادامه رئیس شورای شهر گرگان این لایجه را اعلام رأی کرد که با حداکثر آرا مصوب شد.

لایحه بی آر تی

در ادامه لایحه اجرای دو خط بی آر تی در صحن شورای شهر مطرح شد.

اجرای دو خط بی آرتی در گرگان توسط شورای عالی ترافیک کشور به تصویب رسیده و برای این کار حدود هزار میلیارد ریال اعتبار احتیاج است که 50 درصد آن به صدور اوراق مشارکت توسط دولت و 50 درصد آن توسط شهرداری تأمین می گردد.

شهردار گرگان در این زمینه گفت: دولت اجازه انتشار انواع اوراق را به شهرداری ها داده تا منابع مالی پروژه های مختلف خود را از این طریق تأمین نمایند.

عبدالرضا دادبود اضافه نمود: در حوزه حمل و نقل عمومی دولت همراهی را با شهرداری ها انجام می دهد که اگر با موضوع حمل و نقل عمومی انبوه بر باشد 50 درصد اصل و سود اوراق مشارکت را دولت متعهد می گردد که پرداخت کند.

وی گفت: به همین نسبت ما براساس برآورد اولیه که براساس اجرای خطوط بی آر تی انجام داده بودیم مبلغ 100 میلیارد تومان پیشنهاد کردیم و بعد از پیگیری هایی که به وسیله وزارت کشور صورت گرفت، مشخص شد که ابتدا باید شهرداری درخواست خود را اعلام کند.

دادبود ادامه داد: باید 50 درصدی که ما اصل و سود اوراق تضمین می دهیم در شورا تصویب و سپس با معاونت عمرانی استانداری به وزرات کشور ارسال گردد.

مطالعه اجرای خطوط بی آر تی

وی بیان نمود: هم اکنون در حال مطالعه انجام خطوط بی آرتی هستیم و تا انتها آن قدری زمان ضروری است اما فرصت زمانی برای این که در لیست انتشار اوراق قرار بگیریم، محدود است.

شهردار گرگان اظهار کرد: حداکثر تا سه شنبه این هفته زمان لازم داریم که مدارک اولیه را تهیه نموده تا در لیست قرار بگیرم.

دادبود اضافه نمود: شرایط و فرآیند آن در سال 98 موکول می گردد اما باید در سال 97 کار آن انجام گردد.

وی بیان نمود: باید اصل آن تأیید گردد تا بتوانیم از این شرایط استفاده کنیم با این کار ما در واقع توانسته ایم 50 میلیارد تومان از اعتبارات دولتی را وارد سیستم حمل و نقل خود کنیم.

دادبود توضیح داد: برای استفاده از اوراق باید مطالعات بی آر تی تمام گردد و بعد در صورتی که شرایط اجرای آن را داشته باشیم آن را دنبال خواهیم کرد.

دادبود گفت: وزرات کشور بدون ارائه مطالعات و اسناد و توجیه اقتصادی به ما اجازه انتشار اوراق را نمی دهد و ما باید همزمان مطالعات خود را هم انجام دهیم.

وی در خصوص فرآیند کار گفت: پس از ارسال به وزارت کشور به سازمان برنامه و بودجه کشور و بعد به بانک عامل معرفی می شویم و بانک سهم خود و دولت را تضمین می نماید و ما با بانک وارد مذاکره شده و تضامین خود را ارائه می دهیم و بانک نسبت به انتشار اوراق برای ما اقدام نموده و آن را در اختیار ما قرار می دهد.

شهردار گرگان بیان نمود: با تأیید این لایحه ما در لیست قرار خواهیم گرفت و دو ماه زمان ضروری است که مطالعات خود را کامل کنیم.

وی گفت: این کار آغاز حرکت برای تأمین منابع مالی در شهرداری است و ما با درآمد حاصل از عوارض نمی توانیم هزینه های خود را تقبل کنیم.

130 هزار خودور در گرگان وجود دارد

شهردار گرگان گفت: سالانه هزار خودرو به جمع خودروهای شهر گرگان اضافه می گردد و ما اکنون 130 هزار وسیله نقلیه در سطح شهر داریم.

دادبود اضافه نمود: هسته شهر دیگر کشش این همه خودرو را ندارد و ما باید از طرح هایی مانند زوج و فرد، بی آر تی، یک طرفه کردن و غیره که در طرح جامع آمده استفاده کنیم.

وی بیان نمود: فاز اول مطالعات بی آر تی به اتمام رسیده و مطالعات فاز دوم را هم آغاز کردیم.

در ادامه حسین ربیعی، عضو شورای شهر گرگان اظهار کرد: احداث بی آر تی در گرگان جواب نمی دهد و می توان برای آن جایگزینی در نظر گرفت.

علی اصغر یوسفی رئیس شورا گفت: اجرای دو خط بی آر تی در دو محور اصلی شمال به جنوب و شرق به غرب در طرح جامع دیده شده اما باید مطالعات بیشتری صورت گیرد.

اما ناصر گرزین دیگر عضو شورای شهر گرگان در ادامه گفت: گرگان زیرساخت های لازم برای اجرای بی آر تی را دارد و ما می توانیم در بخش هایی از شهر آن را انجام دهیم.

سیدمحمد مرتضوی، دیگر عضو شورای شهر گرگان گفت: از فرصت به وجود آمده برای انتشار اوراق باید استفاده کرد و اگر این زمینه فراهم نبود شهرداری مجبور بود که تمام هزینه های آن را خود تقبل کند.

در ادامه لایحه مذکور اعلام رأی شد و با حداکثر آرا به تصویب رسید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 74

به "صدور اوراق مشارکت برای خطوط بی آرتی گرگان، تصویب نرخ کرایه حمل بار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور اوراق مشارکت برای خطوط بی آرتی گرگان، تصویب نرخ کرایه حمل بار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید