قطار جک لندن زوایای تاریک دهه های معاصر را روشن می نماید

به گزارش مجله رویگری، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، فرهاد حسن زاده، اولین ویراست قطار جک لندن را مرداد سال 1378 نوشته و آخرین بازنگری و ویرایش آن را آذر 1400 به انتها رسانده است.

قطار جک لندن زوایای تاریک دهه های معاصر را روشن می نماید

نویسنده این اثر که تا به امروز کتاب های زیادی برای بچه ها و نوجوانان نوشته در این رمان بزرگسال خود با خلق 50 شخصیت، کوشش نموده، زوایای تاریک دهه های معاصر ازجمله روزگار مردم جنوب ایران در زمان جنگ تحمیلی را به تصویر بکشد.

قطار جک لندن 70 فصل دارد و شخصیت اصلی آن کارگزی به نام سام است که در پالایشگاه کار می نماید. وی رازی دارد که باید برملا کند تا باید بتواند به زندگی اش سر و سامان ببخشد؛ اما آتش جنگ که مثل سنگی مسیر همه چیز را عوض می نماید.

فرهاد حسن زاده در خلق در این اثر از ویژگی های زبان بومی و اصطلاحات و ضرب المثل های عامیانه استفاده می نماید و به این ترتیب می تواند روایت هایی زنده و انتقادی ارایه دهد.

نشر افق کتاب قطار جک لندن را اخیرا در 408 صفحه و بهای 240 هزار تومان عرضه نموده است. این کتاب صدوپنجاه وپنجمین رمان مجموعه ادبیات امروز این ناشر به شمار می رود.

در بخشی از متن کتاب می خوانیم: گودرز گفت: فرق چه می کنه؟ اول مرده خری، بعد مرده خوری. ئی دو تا گاومیش اگه زنده بودن هرکدوم پنجاه هزار تومن پولشون بود و روی پنجاه تاکید نمود. نگاه سبزعلی گشت روی حاشیه گلی بهمنشیر روی گاومیش هایی که به خون و گل غلتیده بودند، روی آدم هایی که جمع شده بودند دور زایر خلف و قصاب و پسر زایر خلف. پرسید: همی دو تا بودن؟ ایاز بزی گفت: سه تا. یکیش تو شط بود و آب بردش. سبزعلی خلط به زمین انداخت: تف به روزگار! شنتیا گفت: روزگار خیلی قشنگه.

فرهاد حسن زاده متولد سال 1341 در آبادان و نویسنده منتخب جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن است که پیش از این رمان های حیاط خلوت و مهمان مهتاب را با همین ژانر نوشته که داستان هایی از زندگی خانواده هایی هستند که قربانی جنگ شده و یا مهاجرت نموده اند، روایت شده است.

وی از نوجوانی داستان و نمایشنامه می نوشت اما اولین کتابش را سال 1370 با عنوان ماجرای روباه و زنبور چاپ کرد. تئاتر را نیز با کلاس های کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان شروع کرد و نمایشنامه ای به نام نفرین آهو را به روی صحنه برد. حسن زاده کتاب های زیادی نیز برای بچه ها نوشته که خیلی از آنها به زبان های دیگر ترجمه شده اند. وی در اغلب قصه هایش از بچه ها و نوجوانانی می گوید که زندگی شان به دست جنگ سیاه شد و از بین رفت؛ با این همه عشق و امید به آینده ای روشن و زیبا را از دست ندادند.

حسن زاده یکی از اعضای هیئت مؤسس و هیئت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان (نویسک) است و از سوی نهادهای مختلفی مانند شورای کتاب کودک و کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان در سال های مختلف به عنوان نامزد ایران برای جایزه جهانی آسترید لیندگرن ـ یکی از جوایز معتبر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان ـ معرفی شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 7 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1402 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 2133

به "قطار جک لندن زوایای تاریک دهه های معاصر را روشن می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطار جک لندن زوایای تاریک دهه های معاصر را روشن می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید