ماسک 3 لایه را بیشتر از 1300 تومان نخرید

به گزارش مجله رویگری، تهران (پانا) - رئیس سازمان غذا و دارو نسبت به هر گونه گرانفروشی ماسک از سوی مراجع توزیع و عرضه هشدار داد و گفت مصرف کننده نباید ماسک سه لایه را بیش از 1300 تومان دریافت کند.

ماسک 3 لایه را بیشتر از 1300 تومان نخرید

به گزارش سازمان غذا و دارو، محمدرضا شانه ساز اظهار کرد: آنچه که امروز برای آن جمع شده ایم، در حوزه فراوری و عرضه ماسک است. قبل از شیوع بیماری کرونا، میزان فراوری انواع ماسک در کشور، بسیار محدود بود و مصرف مان هم بسیار محدود بود. در عین حال بخشی از فراوری علاوه بر پوشش احتیاج داخلی، صادر می شد. اما با شیوع بیماری کرونا در فاز اول، احتیاج کشور حدود 20 برابر افزایش یافت که در کوتاه مدت امکان تامین این احتیاج وجود نداشت و بر همین اساس یک ماه الی یک ماه و نیم مسائلی را داشتیم که نیروهای مردمی به یاری آمدند و احتیاج کشور رفع شد.

وی اضافه نمود: آنچه که احساس می گردد امروز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، عرضه ماسک با قیمت مصوب است. به هر حال اکنون نزدیک به 80 تا 90 روز از اعلام رسمی قیمت ماسک برای مصرف نماینده می گذرد و اعلام شده که مصرف نماینده نباید ماسک سه لایه را بیش از 1300 تومان دریافت کند، اما متاسفانه شاهدیم که علی رغم فراوری بسیار زیاد ماسک در کشور، این اقلام با رقم های بالاتر از 1300 تومان عملا به دست مصرف نماینده می رسد.

شانه ساز با بیان اینکه طبق دستور رییس جمهور حتما باید این قیمت رعایت گردد، ادامه داد: بر همین اساس ظرف چند هفته گذشته پیگیری هایی با جدیتی بیشتر انجام شد و امروز اعلام می کنم که در فاز اول برنامه ریزی کردیم تا بیش از 60 میلیون ماسک را که توسط 23 شرکت فراوریی، فراوری می گردد و به وسیله شرکت های پخش سراسری به داروخانه های سراسر کشور توزیع می نمایند. امروز می خواهم به مردم اطلاع رسانی کنم که نباید در داروخانه و جاهای دیگر، ماسک سه لایه را بیشتر از قیمت 1300 تومان خریداری نمایند.

توزیع روزانه 5 تا 6 میلیون ماسک در داروخانه ها

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در مواردی شاهدیم که عملا ماسک 1300 تومانی با قیمت بیشتری به دست مصرف نماینده می رسد، گفت: از مردم می خواهیم مطالبه گر ماسک 1300 تومانی باشند و اجازه ندهند ماسک سه لایه با قیمت بیشتر عرضه گردد. از نظر تعداد فراوری هیچ مسئله ای در کشور نداریم و روزانه 21 میلیون ماسک در کشور فراوری می گردد و 5 تا شش میلیون ماسک روزانه در اختیار داروخانه ها به عنوان مرکز اصلی عرضه ماسک قرار داده گردد که برنامه ریزی آن شروع شده است. تمرکز جدی ستاد کرونا بر عرضه ماسک در داروخانه ها است که این باور در تمام اعضای ستاد وجود دارد تا ماسک به وفور و با قیمت مصوب عرضه گردد.

شانه ساز همچنین گفت: در عین حال علاوه بر داروخانه ها، فروشگاه های لوازم تجهیزات پزشکی و فروشگاه های زنجیره ای معتبر را هدف گیری می کنیم تا ماسک را با قیمت و کیفیت مورد نظر عرضه نمایند. این اقدامی است که شروع شده و با توجه به اینکه استفاده از ماسک اجباری می گردد و همه باید از درب منازل ماسک بزنند، رعایت این قیمت ها برایمان بسیار مهم است. امیدواریم با اقداماتی که صورت گرفته و تعدادی که روزانه تحویل داده می گردد، دچار مسئله ای نشویم. رئیس جمهور و مسوولان ریاست جمهوری تاکیدشان بر این است که حداقل دو سوم ماسک ها باید در داروخانه و مراکز اینچنینی عرضه گردد تا مردم بتوانند ماسک را با قیمت مصوب و کیفیت اصلی و آنچه مورد نظر سازمان غذا و دارو است، دریافت نمایند.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال گرانفروشی به داروخانه ها و در نتیجه عرضه گرانتر ماسک به مردم از سوی این واحدها، گفت: قیمت مصوب ماسک را طی این روزها اعلام نکردیم بلکه مدت زیادی است که آن را اعلام کردیم. اگر مرکزی ماسکی را گرانتر فروخته یا باید جنسش مرجوع گردد که با قیمت مصوب ارائه دهد و یا اینکه فاکتورها اصلاح شوند. پیشنهاد ما راه دوم است، زیرا توزیع نماینده ها و تامین نمایندگان باید فاکتور اصلی ارائه دهند وگرنه گرانفروشی محسوب می گردد. اینکه یک واحد اعلام کند من گران خریدم و می خواهم گران هم بفروشم، با توجه به اینکه کالا قیمت مصوب و اعلام شده داشته، توجیه درستی نیست و نباید تاوان گرانفروشی را مردم و مصرف نماینده بپردازد. مدت هاست که این قیمت ها اعلام شده و از فراوری نماینده، توزیع نماینده و عرضه نماینده خواسته ایم که این قیمت ها را رعایت نمایند.

شانه ساز ادامه داد: حداقل 10 اکیپ در شهر و استان تهران برای بازرسی قرار دادیم و در همه استان ها به فراخور شرایط استان بازرسی ها شروع شده است. به ویژه شهرهایی که از نظر شیوع کرونا شرایط بحرانی تری دارد، اولویت بیشتری دارند. در عین حال اگر مردم با تخلفی در این حوزه روبرو شدند، می توانند به معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی محل مراجعه نمایند که در آنجا بلافاصله رسیدگی شده و اگر مورد تخلفی باشد برخورد انتظامی و قضایی از سوی معاونت ها انجام می گردد. مردم می توانند از 190 هم استفاده نمایند اما توصیه ما این است که برای سرعت بیشتر به معاونت غذا و دارو دانشگاه مراجعه نموده و تماس بگیرند.

فروش اینترنتی داروهای تقلبی کرونا

شانه ساز در پاسخ به سوالی درباره فروش اینترنتی دارو به ویژه داروهایی مانند رمدسیویر و... گفت: همیشه اعلام کردیم که هنوز سازوکار لازم برای فروش اینترنتی دارو فراهم نشده است. زیرا دارو باید یا بر اساس نسخه پزشک درخواست داده شده و تحویل گردد و یا باید از سوی داروساز از بیمار توضیح حال کامل دریافت گردد و دارو تحویل گردد. آنچه تحت عنوان فروش داروهای مختلف به ویژه داروهایی که برای کرونا استفاده می گردد به صورت اینترنتی فروخته می گردد، حتما غیرقانونی بوده و قصد سوءاستفاده در آن است و حتما تقلبی پشت این قضیه است. اگر همکاران ما با موارد تخلف روبرو شوند، حتما برخورد می نمایند. این داروها خصوصا رمدسیویر بیمارستانی است و نباید در داروخانه های سرپایی وجود داشته باشد. در غیر این صورت تخلف محسوب می گردد.

وی درباره فروش اینترنتی شیر خشک های رژیمی و متابولیک نیز گفت: عرضه اینترنتی این شیرخشک ها نیز مانند دارو است و عرضه اینترنتی آن مجاز نیست. البته شیر خشک جزو اقلامی است که کاندیدای این موضوع است و می تواند در ردیف فروش اینترنتی با تدوین دستورالعمل قرار گیرد. با توجه به بیماری کرونا داریم بحث فروش اینترنتی اقلام سلامت محور را سرعت می بخشیم. امیدواریم بتوانیم زودتر زمینه این کار را فراهم کنیم و مطمئن شویم که امکان سوءاستفاده از آن وجود ندارد.

شانه ساز اضافه نمود: از سالها پیش یکی از مسائل ما در برخورد با قاچاق و تقلب، تبلیغاتی بود که از سوی شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی ایجاد شد که نظارت ما را بر عرضه و فروش این اقلام سخت می کرد و از این جهت شبکه های قاچاق می توانستند اقلام شان را عرضه نمایند. اکنون آنچه باعث طولانی شدن فرایند فروش اینترنتی شده، این است که بتوانیم به راهکارهای جدی در این حوزه برسیم. به عنوان مثال اگر مصرف نماینده خود را ملزم به استفاده از برچسب ها و سامانه اصالت کند، این کار ما را راحت می نماید، اما از آنجایی که هنوز فرهنگ این موضوع جا نیفتاده، هنوز نتوانستیم به این اعتماد کنیم که مصرف نماینده می تواند به سلامت و اصالت کالا اطمینان حاصل کند و این موضوع کمی بین ما و فروش اینترنتی فاصله انداخته است. همه شیرخشک ها به ویژه وارداتی ها که به وسیله پست به مصرف نماینده می رسد، برچسب اصالت را دارا هستند.

وی درباره تحویل داروی بیماران خاص در درب منازل شان، گفت: این کار در حال پیگیری و انجام است. ما در حوزه عرضه واکسن آنفلوانزا و بعد از آن عرضه انسولین این اقدام را انجام می دهیم و با این اقدام می توانیم مصرف نماینده و داروی مورد احتیاجش را شناسایی کنیم. منتها فاکتور سوم این کار داروخانه است. زیرا همه این موارد در داروخانه ثبت می شوند و می توانیم متوجه شویم که کدام بیمار چه دارویی را در کدام داروخانه دریافت نموده است. در شروع این راه هستیم که با تکمیل زنجیره در آینده نزدیک این اقدامات انجام می گردد.

انتها فراوری داخلی واکسن آنفلوآنزا

شانه ساز درباره زمان عرضه داروخانه ای واکسن آنفلوانزا نیز گفت: سال جاری به دلیل کارشکنی هایی که انجام شد و مواد اولیه به دلیل تحریم ها نرسید، متاسفانه نتوانستند واکسن آنفلوانزا فراوری داخل را به موقع برسانند و به نظر می آید سال جاری زمان طلایی فراوری داخلی واکسن آنفلوانزا را از دست دادیم و بیشتر به وسیله واردات اقدام می کنیم. تا به امروز یک و نیم میلیون دوز واکسن آنفلوانزا وارد شده و به معاونت بهداشتی تحویل شده است. ارز واکسن ها هم تامین و نقل و انتقال آن صورت گرفته است، اما به دلیل تحریم های بانکی، پولی که چند بار به خارج از کشور منتقل شده بود و می رفت که به دست تامین نماینده برسد، به بهانه های واهی دوباره برگردانده می شد. با این حال امیدواریم قبل از انتها مهر چند میلیون دوز واکسن داشته باشیم که اولویت مان بیماران خاص و افرادی هستند که باید واکسن را تزریق نمایند. در مرحله بعد اولویت های بعدی هم می توانند این واکسن را دریافت نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 24 آبان 1399 بروزرسانی: 24 آبان 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1151

به "ماسک 3 لایه را بیشتر از 1300 تومان نخرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماسک 3 لایه را بیشتر از 1300 تومان نخرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید