مشاهده نابودی تومورهای سرطانی

به گزارش مجله رویگری، محققان اخیرا پیروز به توسعه اسکنی شده اند که توسط آن می توانند به صورت زنده ویدیوی تورموهای سرطانی را هنگامی که در حال نابودی هستند، مشاهده کنند.

مشاهده نابودی تومورهای سرطانی

به گزارش خبرگزاریاقتصادی ایران به نقل از دیلی میل، پرتودرمانی یا رادیوتراپی یکی از مهم ترین شاخه های فیزیک پزشکی است. پرتودرمانی به درمان بیماری با استفاده از پرتوهای نافذ مانند پرتوهای ایکس و آلفا و بتا و گاما که یا از دستگاه تابیده می شوند یا از داروهای حاوی مواد نشاندار شده ساطع می شوند گویند. پرتو درمانی استفاده از پرتوهای یون ساز برای از بین بردن یا کوچک کردن بافت های سرطانی است. حال پروفسور پت پرایس(Pat Price) از کالج سلطنتی لندن به همراه دیگر محققان پیروز به توسعه سیستم رادیوتراپی به نام ام.آر.آی دیان(MRIdian) شده اند که توسط آن هنگام رادیوتراپی می توانند به صورت زنده نابودی تومورهای سرطانی را مشاهده کنند.

دستگاه ام.آر.آی دیان که به عنوان هوشمندترین روش رادیوتراپی در جهان شناخته شده است از تصویرسازی تشدید مغناطیسی(MRI) برای تهیه تصاویر زنده و دقیق از تومور و بافت اطراف آن، مانند یک فیلم به جای عکسبرداری فوری استفاده می کند و اگر تومور به سمت سلول های سالم حرکت کند از آنجا که پزشکان می توانند این فیلم را به صورت زنده مشاهده کنند می توانند از برخورد تومورها به بافت سالم جلوگیری کنند.

افزایش دقت در روش جدید باعث می شود پزشکان بتوانند از دوزهای بیشتری از اشعه استفاده کنند و تومورهای سرطانی را زودتر از بین ببرند. این امر به ویژه برای درمان سرطان های پروستات، کبد، لوزالمعده و ریه که گسترش نیافته، مفید است، زیرا اینها نزدیک به ارگان های اصلی واقع شده اند که در صورت آسیب دیدن، می توانند عوارض جانبی مخربی داشته باشند. به عنوان مثال، رادیوتراپی سرطان پروستات در صورت آسیب دیدن بافت های اطراف می تواند باعث بی اختیاری ادرار و اختلال عملکرد جنسی شود.

پروفسور پت گفت: این فناوری یک پیشرفت واقعی است و ابزار مهمی برای نابودی تومورهای سرطانی است.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 10 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 767

به "مشاهده نابودی تومورهای سرطانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاهده نابودی تومورهای سرطانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید