میانگین قیمت مسکن تهران از 28 میلیون تومان گذشت

به گزارش مجله رویگری، تازه ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران نشان می دهد تنش قیمتی به این بازار برگشته و در بهمن سال جاری، میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی شهر تهران با رشد 3.7 درصدی نسبت به دی ماه روبرو شده است؛ هرچند تعداد معاملات این بازار همچنان 70.5 درصد کمتر از بهمن سال قبل بوده و رکود معاملاتی این بازار پابرجاست.

میانگین قیمت مسکن تهران از 28 میلیون تومان گذشت

جهت دریافت خدمات پتینه کار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به نظر می رسد در شرایط فعلی، ثبات نسبی در بازارهای ارز، طلا و خودرو در کنار شرایط وخیم بازار سرمایه شرایطی ایجاد نموده که تتمه نقدینگی باقی مانده در جامعه به فکر سرمایه گذاری در ایمن ترین بازار سنتی ایران یعنی بازار مسکن باشد و همه پیش بینی های مرتبط با بازار مسکن را با شکست روبرو کند.

تورم داغ مسکن در دل زمستان

آن گونه که از آمارهای بانک مرکزی برمی آید، در بهمن سال جاری، تعداد معاملات بازار مسکن شهر تهران با 11.4 درصد رشد نسبت به ماه قبل به 3 هزار و 917 معامله رسیده که البته همچنان 70.5 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. هم زمان، میانگین قیمت مسکن رشد 3.7 درصدی نسبت به ماه قبل و 97.2 درصدی نسبت به بهمن سال قبل را تجربه نموده و بهای هر مترمربع زیربنای مسکونی به 28 میلیون و 389 هزار تومان رسیده است.

در سایه رشد قیمت مسکن، بازار اجاره نیز طعم تورم داغ را چشیده و شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران 30.6 درصد و در سایر نقاط شهری 33.9 درصدی نسبت به بهمن سال قبل افزایش یافته است. نکته دیگر اینکه آنالیز توزیع واحدهای معامله شده به تفکیک عمر بنا نشان می دهد سهم واحدهای نوساز و با عمر کمتر از 5 سال از معاملات مسکن بهمن سال جاری به 39.4 درصد رسیده که پایین ترین رقم در تاریخ بازار مسکن محسوب می گردد. این سهم در سال 92 بیش از 52 درصد بود اما با تضعیف تدریجی فراوری مسکن در طول سال های متمادی و کاهش عرضه مسکن جدید، عملاً سهم نوسازها در بازار مسکن آب رفته است.

طبق اعلام بانک مرکزی، در بهمن سال جاری ماه متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده به وسیله بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران معادل 283.9 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 3.7 و 97.2 درصد افزایش نشان می دهد.

آنالیز تحولات متوسط قیمت مسکن به تفکیک مناطق 22 گانه شهر تهران مؤید آن است که در بهمن ماه سال جاری تعداد 8 منطقه از مجموع 22 منطقه، کاهش قیمت مسکن نسبت به ماه قبل از آن را تجربه نموده اند. آنالیز توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 39.4 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

سهم مذکور در مقایسه با بهمن ماه سال قبل حدود 3.8 واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قیمت بالا در گروه های 11 تا 15 و بیش از 20 سال افزوده شده است.

تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در 11 ماهه سال 1399 به حدود 78 هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6.4 درصد افزایش نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، در بهمن سال 1399، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 3.9 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل 11.4 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 70.5 درصد کاهش نشان می دهد.

در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 589.9 میلیون ریال به منطقه 1 و کمترین آن با 119.9 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال 1398 به ترتیب 110.1 و 67.5 درصد افزایش نشان می دهند.

همچنین در ماه مورد آنالیز شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 30.6 و 33.9 درصد رشد نشان می دهد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1475

به "میانگین قیمت مسکن تهران از 28 میلیون تومان گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میانگین قیمت مسکن تهران از 28 میلیون تومان گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید