ویروس مرگبار هرپس بلای جان فیل ها

به گزارش مجله رویگری، ویروس هرپس اندوتلیوتروپیک ظرف یک ماه سه فیل آسیایی از گونه های در حال انقراض را که در باغ وحش زوریخ زندگی می کردند را از بین برد.

ویروس مرگبار هرپس بلای جان فیل ها

به گزارش خبرنگاران، تنها پنج فیل آسیایی از هشت فیل به جای مانده اند که در مساحتی به وسعت 11000 متر مربع در باغ وحش مشرف به بزرگترین شهر سوئیس زندگی می کنند.

در اواخر ژوئن فیل دو ساله به نام اومش به علت ناتوانی در مقاومت در برابر ویروس جان خود را از دست داد، سپس خواهر 8 ساله او اومشا چند روز بعد به همان سرنوشت دچار شد و همچنین یک فیل 5 ساله که به گروه دیگری تعلق دارد قربانی ویروس هرپس شد، اگرچه هیچ تماسی بین او و دو فیل دیگر رخ نداد.

تعیین شد که علت مرگ این سه فیل ویروس هرپس بوده است که باعث خونریزی داخلی می گردد و منجر به نارسایی در عملکرد اندام های بدن می گردد. اما تنها زمانی خطرناک می گردد که به سرعت در بدن پخش گردد.

پاسکال مارتی سرپرست باغ وحش به خبرگزاری فرانسه گفت: مرگ در اثر آلودگی به ویروس هرپس در فیل هایی که در طبیعت زندگی می کنند نیز اتفاق می افتد، اما نظارت بر این موارد سخت است، زیرا نظارت و کنترل حیوانات در طبیعت محدود است.

وی افزود: که این ویروس عامل اصلی مرگ فیل های بین دو تا هشت ساله است که در اسارت نگهداری می شوند.

این مسئول باغ وحش با ناراحتی می گوید: ما هنوز نمی دانیم چرا و چه زمانی این اتفاق می افتد.

پنج فیل بالغ که هنوز زنده بودند برای چند ساعت در کنار این سه لاشه نگهداری شدند. این متخصص رفتار حیوانات می گوید: ما به آن ها زمان می دهیم تا با فیل های مرده خداحافظی کنند، گروه متوجه می گردد که فیل ها دیگر زنده نیستند و با خرطوم لاشه آن ها را لمس می کنند.

کمتر از یک هفته پس از ثبت مرگ و میر، پنج فیل باقیمانده بدون توجه به اتفاقی که افتاده به فعالیت های روزانه خود ادامه دادند، در حالی که شنا می کنند یا با وارد کردن خرطوم خود در مکان هایی که که در آن هویج و علف خشک به طور تصادفی از طریق یک برنامه کامپیوتری توزیع می گردد، در پی غذا می گردند.

باغ وحش زوریخ در سال 2014 محوطه نو فیل خود را به وسعت 11000 متر مربع (118400 فوت مربع) افتتاح کرد و فضایی شش برابر برای فیل ها فراهم کرد. اما هشت سال بعد، باغ وحش اذعان کرد که روز های سخت را پشت سر می گذارد.

سورین درسن، مدیر باغ وحش می گوید: ناامیدکننده است که ما با وجود بهترین مراقبت های دامپزشکی از طریق بیمارستان حیوانات در زوریخ، در برابر این ویروس ناتوان هستیم.

میزان موفقیت درمان در فیل های آلوده به ویروس هرپس در که تا به امروز هیچ واکسنی برای آن ساخته نشده، از 30 درصد تجاوز نمی کند. هنگامی که علائم در این فیل ها بروز پیدا می کند اغلب کار از کار گذشته است و درمان جواب نمی دهد.

باسکار چاودوری، دامپزشک و عضو گروه فیل های آسیایی در اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، به خبرگزاری فرانسه گفت که توسعه اپیدمیولوژیک عفونت هنوز ناتعیین است و اشاره کرد که فیل های بالغ ویروس را به طور متناوب منتقل می کنند، اما میزان انتقال زمانی که حیوانات دوره های استرس را پشت سر می گذارند افزایش می یابد که اعتقاد بر این است که منبع ویروس در فیل های جوان است.

چاودوری نگرانی شدید اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت را در مورد مرگ فیل ها در اسارت در سراسر جهان ابراز می کند و تاکید می کند که اتحادیه نگرانی بیشتری را در مورد مرگ کسانی که در طبیعت زندگی می کنند ابراز می کند.

فیل های آسیایی که می توانند تا 50 یا 60 سال سن داشته باشند در لیست قرمز IUCN گنجانده شده اند که گونه های در معرض خطر را برجسته می کند. در حال حاضر، حدود 50 هزار فیل در طبیعت زندگی می کنند، در حالی که جنگل زدایی، شهرنشینی و افزایش منطقه ها کشاورزی به محرومیت آن ها از زیستگاه طبیعی کمک می کند، علاوه بر این شکار غیرقانونی و تجارت غیرقانونی عاج جمعیت آن ها را تهدید می کند.

پاسکال مارتی خاطرنشان می کند: تعداد فیل ها تقریباً در همه مکان ها به دلایل حفاظتی در حال کاهش است و داشتن جمعیت سالم از فیل های آسیایی مانند آن هایی که در پارک زوریخ زندگی می کنند بسیار مهم است.

وی افزود باغ وحش زوریخ دارای یکی از مدرن ترین محوطه های فیل در جهان است و قصد دارد به ماموریت خود برای پرورش آن ها ادامه دهد. او گفت: فیل های اینجا در باغ وحش نقش مهمی به عنوان سفیران گونه های خود دارند.

منبع: فرارو
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 2007

به "ویروس مرگبار هرپس بلای جان فیل ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس مرگبار هرپس بلای جان فیل ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید