پرورش معلم پژوهشگر از طرح های مهم پژوهشی آموزش و پرورش است

به گزارش مجله رویگری، به گزارش خبرنگاران، نشست خبری بزرگداشت روز ملی پژوهش بعد از ظهر امروز با حضور فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار گردید. در این نشست قرار بود حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز حضور داشته باشد که نشست بدون حضور وی که ریاست هفته پژوهش در آموزش و پرورش را به عهده دارد، برگزار گردید.

پرورش معلم پژوهشگر از طرح های مهم پژوهشی آموزش و پرورش است

کریمی در ابتدای این نشست گفت: در پژوهشگاه چند نوع فعالیت داریم که بخشی از آن مانند فعالیت های مرکزی پژوهشی دانشگاه است و بخش مهمی از فعالیت ما به وظیفه ای باز می گردد که به عنوان بازوی آموزشی آموزش و پرورش به عهده داریم.

وی ادامه داد: از سال 69 شورای تحقیقات آموزش و پرورش زیر نظر وزیر و با همراهی مشاور پژوهشی که بعدها این شورا پژوهشکده تعلیم و تربیت بود شروع شد و در سال 74 از تجمیع دفاتر پژوهشی معاونت پرورشی و ... پژوهشگاه شکل گرفت. این پژوهشکده عهده دار برنامه ریزی و اجرای طرح های منجر به گسترش پژوهش در کشور شد.

کریمی اظهار کرد: ما 11 فعالیت عمده را در پژوهشگاه طراحی کردیم. اقدام پژوهی و معلم پژوهی گل سرسبد این فعالیتهاست. در 22 سالی که از طرح اقدام پژوهی می گذرد و بیش از 300 هزار اقدام پژوهی توسط معلمان صورت گرفته است. اقدام پژوهی یعنی بردن پژوهش به کلاس درس. سال جاری 53 هزار نفر در این اقدام پژوهی شرکت کردند. ما به سمت پژوهش های معلم محور و مدرسه محور و دانش آموز محور رفته ایم.

وی اعلام کرد: یکی دیگر از فعالیت ما انتخاب پژوهشگران برتر، پژوهش سراهای برتر و....است.

کریمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره حمایت از انتها نامه های اصیل و مرتبط با تعلیم و تربیت در حالی که این روزها چالش خرید و فروش انتها نامه ها و داده سازی در این انتها نامه ها، اعلام کرد: بله متاسفانه انتها نامه ها خرید و فروش می گردد و هر چه زودتر زمینه های این پدیده باید ریشه کن گردد چون بسیار مخرب است. در پژوهشگاه قطعا از انتها نامه ها حمایت می کنیم اما محدودیت بودجه ای داریم.

وی ادامه داد: سال 69 آیین نامه شورای تحقیقات برای حمایت از انتها نامه ها داده شد و اولین وزارتخانه ای بود که به این حوزه ورود کرد و حمایت های خوبی شد اما بودجه های پژوهشی کاهش پیدا کرد. در پژوهشگاه از انتها نامه هایی که در راستای بهبود وضعیت مدارس حمایت می کنیم اما بودجه کافی نداریم. در استان ها نیز اداره کل ها می ت انند از انتها نامه های استانی حمایت نمایند.

وی اضافه نمود: ما امیدواریم چرخ انتها نامه ها بهتر بچرخد و بخشی از حمایت انتها نامه ها مادی نیست. ما 4 مجله علمی پژوهشی داریم و مقاله های دانشجویان را آنالیز می کنیم و پذیرش می دهیم.

کریمی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاران درباره گلایه وزیر آموزش و پرورش از سیستم پژوهش در آموزش و پرورش که مسیر رفت و آمد صاحبنظران به مدارس و معلمان به فضاهای علمی دانشگاهی، اعلام کرد: اساسا چرا آموزش و پرورش باید پژوهشکده داشته باشد؟ برای اینکه گروه های پژوهشی تشکیل گردد و حلقه های فکری ایجاد گردد و زمینه نشست و برخواست صاحبنظران با بدنه آموزش و پرورش ایجاد گردد. بالغ بر 300 نفر از صاحبنظران دانشگاهی به پژوهشگاه رفت و آمد دارند. در ارزشیابی اقدام پژوهشی معلمان بالغ بر 50 نفر با ما همکاری کردند. در هر کدام از گروه آموزشی ما دو تا سه نفر صاحبنظر آموزشی دانشگاهی حضور دارد. اساسا ما نمی توانیم مدرسه را رها کنیم چون در آن صورت موضوعی برای پژوهش نداریم.

وی ادامه داد: ما حتما به فرمایش های وزیر توجه می کنیم و این رفت و آمد را بیشتر می کنیم و حضورمان در مدارس را نیز بیشتر می کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه طرح های آموزش و پرورش مانند حذف مدارس سمپاد در متوسطه اول که سال گذشته مطرح شد پیوست پژوهی دارند یا نه اعلام کرد: همه طرح های آموزش و پرورش حتما باید پیوست پژوهی داشته باشد اما ممکن است گاهی این مورد رعایت نگردد و طرحی بدون پیوست پژوهشی ارائه گردد چرا که فوریتی در آن طرح است و پژوهشی نیز در آن مورد صورت نگرفته است. در این صورت از مشورت های نخبگانی استفاده می گردد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در جهان به سمت آموزش های فراگیر رفته اند، گفت: اینکه ما مدارس خاص داشته باشیم یک موضوع سیاستی است. آیا داشتن مدارس استثنائی یک موهبت است یا آموزش و پرورشی پیشرفته است که دانش آموزان کنار یکدیگر یاد بگیرند. جهان به سمت تلفیق حرکت می نماید اما در برخی کشورها این سیاست عملی نمی گردد. درباره سمپاد هم همین طور است و باید بر اساس سیاست های کلان تصمیمش گرفته گردد.

کریمی گفت: اینکه دانش آموزان را جدا کنیم با اصل تعلیم و تربیت و پرورش ایده های خلاق سازگار نیست. ما باید کتاب و برنامه درسی را به گونه ای طراحی کنیم که دانش آموزان بخوانند و یاد بگیرند. کتاب های یاری آموزشی جور دیگری طراحی می گردد و مانع خلاقیت دانش آموز و فهم او گردد. کتاب های یاری درسی ابتکار و درون جوشی دانش آموز را نادیده می گیرد.

کریمی درباره حجم کتب درسی و انتقاد از حجم برخی کتب درسی، گفت: حجم بالای کتاب درسی باید به اندازه ای باشد که دانش آموزان را از درس خواندن زده نکند.

وی در پاسخ له پرسشی درباره طرح معلم تمام وقت گفت: آیا حرفه های ما تمام وقت هستند یا پاره وقت؟ معتقدم معلم تمام وقت و پاره وقت نداریم، معلم یک شغل دارد و آن هم معلمی است و باید در این شغل از همه ابعاد تأمین گردد.

کریمی اضافه نمود: طرح معلم تمام وقت که اخیرا مطرح شده یک دیدگاه و اندیشه است و می توان روی آن بحث کرد؛ سریعا نسبت به طرح های جدید موضع نگیریم؛ تا این لحظه پیش نویسی درباره معلم تمام وقت ندیده ام و باید منتظر ماند که پیش نویسش ارائه گردد.

وی ادامه داد: کوشش کردیم ارتباط محکم با حوزه ستادی برقرار کنیم؛ در زمینه نیازسنجی و مشخص اولویت ها کارهای مهمی انجام داده ایم؛ روی ارتباط با مدرسه و سند تحول سرمایه گذاری کردیم و بالغ بر 34 پژوهش در این حوزه انجام دادیم. به پژوهشگاه انتقاد وارد است اما در مقایسه با سایر پژوهشگاه های وزارت علوم بسیار بهتر کار نموده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 61

به "پرورش معلم پژوهشگر از طرح های مهم پژوهشی آموزش و پرورش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرورش معلم پژوهشگر از طرح های مهم پژوهشی آموزش و پرورش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید