چری اومودا؛ شاسی بلند باشکوه و اسپرت با نام نو فونیکس FX

به گزارش مجله رویگری، در حاشیه مراسم برند تازه مدیران خودرو به نام فونیکس fx در اواخر پاییز 1400، مدیران این شرکت برای عرضه محصولی تازه در بازار با نام چری اومودا اعلام آمادگی کردند.

چری اومودا؛ شاسی بلند باشکوه و اسپرت با نام نو فونیکس FX

محصولی که احتمال می رود به زودی در جاده های ایران شاهد حضور آن باشیم. البته باید توجه داشت که این خودرو تازه به احتمال زیاد در نیمه دوم سال 1402 به بازار عرضه می گردد، چرا که یک سال قبل از آن در بازار چین عرضه شده است. بعلاوه این خودرو یعنی چری اومودا قرار است با نام فونیکس FX وارد بازار ایران گردد. اما این خودرو چیست،چه مشخصاتی دارد و رقبای اصلی آن در بازار ایران کدام خودروها هستند؟

داستان نام گذاری خودرو تازه چینی

به ادعای شرکت چری، این خودروی کراس اوور چینی هنر متحرک است، زیرا که هنر در طراحی آن به خوبی مشهود است. به همین علت نام عجیب اومودا نیز بر روی آن گذاشته شده است.

این خودروی خوش فرم چینی که با عنوان هنر متحرک توصیف می گردد، به وسیله تیم طراحان این شرکت به سرپرستی استیو هیوم شکل گرفته است. این خودرو از نظر ابعاد با نسل قبلی چری تیگو 5 قابل مقایسه است. به طوری که طول آن برابر با 4/4 متر، عرضه آن 83/1 متر، ارتفاع 585/1 مر و فاصله محوری آن 2/63 متر است.

طراحی ظاهری فونیکس FX

  • این خودروی کراس اوور جزو خودروهای با ظاهر اسپرت محسوب می گردد که خطوط روی بدنه آن شخصیت تهاجمی آن را به خوبی نشان می دهد.
  • ستون های این خودرو با حالت و زوایای خاصی که دارد جلوه ای شناور به آن داده است و گلگیرهای برجسته و رینگ های پهن آن با آلیاژ مشکی 5 پره شخصیت اسپرت این خودرو را به خوبی نشان می دهد.
  • در قسمت جلویی خودرو چراغ اصلی باریک طراحی شده است و ظاهری فضایی و مدرن دارد. در قسمت پشت خودرو نیز، سپر ساده ای قرار گرفته و هیجان آن مدیون لوله های اگزوز آن است. هرچند دریچه ها اگزوز تقلبی بوده و خروجی اصلی در زیر بدنه قرار گرفته است.
  • دماغه خودرو فونیکس fx الگویی شبیه به خودروهایی همانند هیوندا دارد اما به علت طراحی ویژه اش، یک جهش چشمگیر برای شرکت چری محسوب می گردد.
  • این خودروی جوان پسند، فرم زیبایی دارد و دارای تریم دو رنگ بدنه است. به طوری که قسمت های پایین به رنگ سفید و سقف و ستون ها به رنگ مشکی طراحی شده است. از آنجایی که شیب سقف این خودرو در قسمت انتهایی زیاد است، ظاهری شبیه به کراس اوورهای کوپه به خود گرفته است.
  • چراغ های خودرو فونیکس fx نیز در قسمت بدنه طراحی زیبایی دارد به طوری که در قسمت پروفیل جلو چراغ های LED قرار گرفته است که با یک نوار کرومی به یکدیگر متصل شده است. این چراغ ها برای راهنمای خودرو هستند و در بخش پایینی آنها چراغ های اصلی خودرو قرار گرفته است. چراغ هایی که به همراه مه شکن با ظاهری اسپرت در جلو ماشین گنجانده شده است.

آنالیز کابین و امکانات فونیکس FX

  • تکنیک مینیمالیستی در طراحی کابین این خودرو به خوبی رعایت شده است. به همین علت نمی توان انتظار کابینی لوکس یا خیلی اسپرت را در طراحی داخلی این خودرو داشت.
  • وجود نمایشگر دوقلوی 12/3 اینچی به خوبی حواس مخاطب را به خود پرت می نماید. نمایشگری که در بخش بالایی سیستم تهویه هوای درون داشبورد قرار گرفته است. این نمایشگر به همراه کلاستر خودرو جلوه خوبی به کابین این خودرو داده است و فضای داخلی را بسیار به روز نموده است.
  • در کنار طراحی بی نظیر این نمایشگر، هماهنگی خاصی بین طراحی صندلی ها، فرمان داشبورد و کنسول میانی وجود دارد و به خوبی حس اسپورت بودن را به سرنشین و راننده می دهد.
  • از جمله امکانات کابین این خودرو؛ دستیارهای هواوی Hicar، اپل car play و بایدو carlife است.
  • این خودرو دارای سیستم نظارت بر هوشیاری راننده بوده و سیستم صوتی آن نیز از برند سونی است. از نظر نورپردازی نیز مجهز به 64 طیف رنگی می باشد.

مشخصات فنی خودرو فونیکس fx

  • این خودرو دارای پیشرانه 4/1 لیتری TGDI توربو شارژ است. پیشرانه ای که در مدل های قدیمی سری تیگو نیز به تازگی دیده می گردد.
  • انتقال نیروی پیشرانه به محور جلوی این خودرو به وسیله؛ جعبه دنده هفته سرعته دو کلاچه اتوماتیک است.
  • در بخش عقب خودرو سیستم تعلیق قرار گرفته است و به صورت مستقل طراحی شده است. البته می توان این خودرو را با پیشرانه 5/1 لیتری توربو 155 اسب بخار نیز سفارش داد.

در آینده به احتمال زیاد نسخه های برقی و هیبریدی این خودرو نیز به وسیله شرکت چری طراحی خواهد شد. این خودرو در نیمه دوم سال 2022 وارد بازار چین شده است و شرکت چری میخواهد تا صادرات آن را در کشورهای آمریکای جنوبی، آسیایی، آفریقایی و حتی اروپا برنامه ریزی کند.

تست رانندگی فونیکس fx

مدیران خودرو در مراسمی که در پیست آزادی تدارک دیده بود. فرصتی فراهم کرد تا افراد بتوانند تجربه رانندگی با این خودرو را داشته باشند. هرچند به علت ازدحام متقاضی مدت زمان تست مختصر بود اما همین میزان زمان برای داشتن تجربه رانندگی با خودروی مجذوب کننده چینی مناسب است.

براساس تست اجرا شده در هنگام روشن کردن ماشین، صدای موتور معقول بوده و به داخل نفوذ نمی نماید. بعلاوه زمانی که خودرو در حالت اسپرت گذاشته می گردد، شتابگیری آن خوب بوده و هماهنگی میان موتور و گیربکس به خوبی برقرار است. هرچند کمی لگ توربو در آن مشاهده می گردد اما نسب به دیگر محصولات چینی چندان آزاردهنده نیست.

نسل تازه سیستم های یاری راننده سبب شده سبب شده تا در عبور از پیچ ها کم فرمانی به چشم نخورد. البته نباید از نقش سامانه کنترل پایدار این خودرو که ارتقا یافته است نیز غافل شد.

کیفیت سواری در ردیف عقب نیز به علت داشتن سیستم تعلیق مولتی لینک نیز مناسب بوده و عملکرد فرمان دقیق و نرم است. سیستم ترمز این خودرو نیز حتی با وجود ترمزگیریی های متعدد به خوبی علم نموده و لذت رانندگی با خودرو اسپرت را دوچندان نموده است.

امکانات فونیکس FX

  • سامانه کنترل پایدار الکتریکی، سنسور نور، سنسور باران، رادار نقطه کور، رادار خطی
  • سامانه رانندگی اتوماتیک بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، تهویه اتوماتیک دو کاناله
  • سامانه پاکسازی هوای کابین، سردکن و گرم کن صندلی جلو، صندلی برقی راننده و شاگرد
  • فرمان یاریی برقی، دوربین 360 درجه، نمایشگر لمسی، دسته دنده الکترونیکی، ترمز پارک برقی
  • شارژ بی سیم تلفن همراه، سیستم صوتی، سانروف
  • نورپردازی متغیر کابین، استارت دکمه ای، سامانه اخطار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک
  • رینگ آلومینیومی 18 اینچی دو رنگ، دسته دنده الکتریکی

فونیکس FX و رقیبان آن در ایران

می توان با توجه به ظاهر اسپرت فونیکس FX نخستین رقیب این خودرو چانگان یونیتی از شرکت سایپا است. بعلاوه از شرکت بهمن موتور دو خودروی دیگنیتی پرستیژ و فیدلیتی پرستیژ از جمله رقبای فونیکس FX محسوب می شوند.

تیگو 7 پرو نیز می تواند رقیب سرسختی برای این خودرو محسوب گردد. هایما اس 8 نیز دیگر رقیب این خودرو است.

در این خودروسازان دیگری همانند شرکت آرین پارس با کراس اوور لاماری ایما، شرکت کرمان موتور با کراس اوور کی ام سی K7 و شرکت ایلیا موتور با کراس اوور دایون Y5 از دیگر رقبای فونیکس FX در بازار ایران محسوب می شوند.

آگهی های فونیکس را در خبرنگاران ببینید

قیمت فونیکس FX

هنوز به صورت رسمی قیمت فونیکس FX به وسیله مدیران خودرو اعلام نشده است و محتمل است تا در آذر ماه سال جاری این خودرو به صورت رسمی معرفی شده و قیمت آن اعلام گردد. اما احتمال می رود قیمت آن در محدوده تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو باشد.

بعلاوه عده ای بر این باورند که این خودرو با قیمتی در حدود یک میلیارد 400 تا یک میلیارد 500 به بازار عرضه گردد. هر چه هست باید صبر کرد و منتظر ماند تا مدیران خودرو به صورت رسمی این خودرو را معرفی نماید.

شما می توانید تازهترین اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران بخوانید

***

تازهترین آگهی های خودرو
منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 9 آبان 1401 بروزرسانی: 9 آبان 1401 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 2056

به "چری اومودا؛ شاسی بلند باشکوه و اسپرت با نام نو فونیکس FX" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چری اومودا؛ شاسی بلند باشکوه و اسپرت با نام نو فونیکس FX"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید