آب چاق می کند یا لاغر؟

به گزارش مجله رویگری، آب ماده ای حیاتی و فاقد کالری است که به انجام بهتر اعمال بدن کمک می کند و باعث شکل گیری و حفظ بافت عضلات می شود. این ماده حیاتی ابتلا به یبوست و مسائل گوارشی را هم کاهش می دهد و باعث تنظیم حرارت بدن و دفع

آب چاق می کند یا لاغر؟

نویسنده:دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه و رژیم درمانی

آب ماده ای حیاتی و فاقد کالری است که به انجام بهتر اعمال بدن کمک می کند و باعث شکل گیری و حفظ بافت عضلات می شود. این ماده حیاتی ابتلا به یبوست و مسائل گوارشی را هم کاهش می دهد و باعث تنظیم حرارت بدن و دفع سموم و مواد زائد هم می شود.

آب، در دفع سنگ کلیه موثر است و می تواند عمل هضم و جذب غذا را بهبود بخشیده و نقش مهمی را در انتقال مواد غذایی به سلول های بدن بازی کند.

نوشیدن آب به میزان کافی، میزان سوخت و ساز (متابولیسم) بدن را افزایش می دهد و می تواند بدون دریافت کالری اضافی، احساس سیری به فرد بدهد. به همین دلیل برخی از افراد معتقدند حتی با نوشیدن آب هم چاق می شوند، چون آب می تواند احساس سیری به آنها بدهد! اما این گفته فقط در حد یک ضرب المثل جالب است و هیچ محتوای علمی ای ندارد.

برخی دیگر هم تصور می کنند نوشیدن آب سرد باعث کاهش حرارت بدن و در نتیجه لاغری می شود اما این کاهش جزیی حرارت بدن، چندان قابل ملاحظه نیست که بتواند نقشی در چاقی یا لاغری افراد داشته باشد اما بافت چربی افرادی که برنامه رژیم غذایی برای لاغر شدن دارند، با گذشت زمان تجزیه می شود و این چربی تجزیه شده باید از طریق کلیه ها دفع شود، بنابراین نیاز به نوشیدن آب در این افراد بیشتر است تا به این ترتیب، چربی های تجزیه شده از طریق ادرارشان دفع شود. به علاوه نوشیدن آب، نیم ساعت قبل از وعده های غذایی باعث می شود تا حدودی احساس گرسنگی در افراد فروکش کند. به طورکلی می توان گفت که نوشیدن آب در تعادل و تراز انرژی و چاقی و لاغری بدن نقش موثر و پررنگی ندارد و نمی توان برای چاق و لاغر شدن، به کم یا زیاد نوشیدن آب اکتفا کرد.

بهتر است این نکته را هم یادآور شوم که نوشیدن بیش از حد آب حتی می تواند باعث ایجاد مسائل عدیده جسمانی شود، بنابراین توصیه به روش هایی مانند آب درمانی برای لاغر شدن، به هیچ وجه صحیح و علمی نیست و ممکن است عوارض جبران ناپذیری مانند تندخو شدن، ریزش مو یا حتی ابتلا به بیماری های عصبی و قلبی را برای افراد در پی داشته باشد.

منبع : هفته نامه سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 19 مهر 1400 بروزرسانی: 19 مهر 1400 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1717

به "آب چاق می کند یا لاغر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب چاق می کند یا لاغر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید