آخرین شرایط پروژه های فناورانه مرغ لاین

به گزارش مجله رویگری، حامد صاحبی نژاد در تبادل نظر با خبرنگاران اظهار کرد: از سال گذشته با دستور مستقیم معاون علمی و فناوری پروژه های تحقیق و توسعه در حوزه مرغ لاین آرین مورد پیگیری قرار گرفته اند.

آخرین شرایط پروژه های فناورانه مرغ لاین

وی اضافه کرد: ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با درک اهمیت بازفراوری این محصول و احیای پرورش آن در کشور اقدام به تعریف برنامه های ملی نموده است تا به یاری آن نیازهای پرورشی مرغ لاین، نحوه توسعه شیوه های مدیریت پرورشی، راهکارهای افزایش یکدستی گله های پرورشی و هوشمندسازی رکوردبرداری، نحوه بهبود ضریب تبدیل غذایی، شبیه سازی رایانه ای ساختار لاین، ایجاد خطوط آزمایشی و تحقیقاتی و غیره را شناسایی کند.

مسئول دبیرخانه مرغ لاین آرین ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ادامه داد: بر همین اساس در ستاد زیست فناوری چالش ها و نیازهای فناورانه این حوزه را شناسایی و احصا نموده ایم و با انجام مطالعات و آنالیز های لازم به منظور شناخت توانمندی ها و نارسایی های ژنتیکی سویه آرین، برقراری ارتباط با مجامع تخصصی به منظور انتقال خدمات فنی و آخرین دستاوردهای علمی به بهره برداران سویه آرین و برنامه ریزی در راستای بهره برداری بهینه از فناوری اطلاعات در راستای برنامه ملی سعی در رفع کردن این چالش ها داریم.

به گفته وی، بعلاوه ارائه برنامه به منظور فرهنگ سازی مصرف فراوریات سویه آرین، مطالعه طراحی و بهینه سازی نظام های فراوری برای افزایش بهره وری سویه، ارائه برنامه برای حمایت از تجاری سازی ایده ها و نوآوری ها در راستای اجرای برنامه ملی لاین و تهیه و تدوین ضوابط، معیارها و استانداردهای مربوط به دوره پرورش مرغ آرین نیز از دیگر برنامه های در دست اجرا است.

صاحبی نژاد گفت: ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین برنامه تأسیس شتاب دهنده تحقیق و توسعه مرغ آرین و برنامه ایجاد دوره های شتاب دهی، استفاده از ظرفیت کانون های دانش، صنعت و بازار برای توسعه حضور بخش خصوصی در این حوزه را نیز پیگیری می نماید.

وی با بیان اینکه طرح های مربوط به این حوزه از سال گذشته و تیرماه سال جاری کار خود را آغاز نموده اند، اضافه کرد: از سال گذشته تعداد 10 طرح و سال جاری 22 طرح در حوزه های مختلف مرتبط با مرغ لاین در حال انجام هستند که شامل اصلاح نژاد، تغذیه و پرورش و تجهیزات مربوطه می گردد.

وی ادامه داد: 2 طرح و پروژه به وسیله دو شرکت دانش بنیان، 4 طرح در زمینه ساخت تجهیزات و مابقی در حوزه تغذیه و پرورش مرغ گوشتی هستند.

وی گفت: علاوه بر این موارد، طرح جایگزینی خوراک با ضایعات بوجاری و پودر پر در سطح صنعتی اجرایی شد و بعلاوه طرح ساخت چیپ جهت آنالیز ژنوم مرغ نیز در دست آنالیز است.

به گفته صاحبی نژاد، ما در کل یک هرم مرغ گوشتی داریم که شامل مرغ لاین، اجداد، مرغ مادر و مرغ گوشتی می گردد؛ ایران یکی از هشت کشوری است که به صورت کامل تکنولوژی فراوری این هرم را برای فراوری مرغ های گوشتی دارد و این تکنولوژی پس از بهینه سازی، توانایی رقابت با سایر سویه های تجاری جهان را خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 خرداد 1401 بروزرسانی: 10 خرداد 1401 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1947

به "آخرین شرایط پروژه های فناورانه مرغ لاین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط پروژه های فناورانه مرغ لاین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید