خط فراوری پلیمرهای مهندسی با خواص بالا و مرکز فراوری آنزیم های زیستی رونمایی شد ، بی نیازی از واردات دو آنزیم کاربردی

به گزارش مجله رویگری، با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری خط فراوری پلیمرهای مهندسی و مرکز فراوری آنزیم های ایران ساخت زیست فناوری و مولکولی افتتاح و رونمایی شد.

خط فراوری پلیمرهای مهندسی با خواص بالا و مرکز فراوری آنزیم های زیستی رونمایی شد ، بی نیازی از واردات دو آنزیم کاربردی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه سفر یک روزه به استان البرز برای افتتاح زیرساخت های حمایت از ایده های نوآورانه و رونمایی از محصولات دانش بنیان ایران ساخت، با حضور در شرکت دانش بنیان تحقیقاتی فراوریی و صنعتی کرانگین، پایلوت خط فراوری آمیزه های پلی آمیدی به روش اکستروژن را افتتاح کرد.

ساخت پلاستیک ها بر اساس احتیاج بازار و مشتری در کوتاه زمان و حداقل هزینه در راستای حفظ محیط زیست، حائز اهمیتی بالا است. بسیاری از پلاستیک ها، می توانند به جای فراوری در واحدهای بزرگ و رآکتورهای بزرگ صنعتی، در تجهیزات پیشرفته که ابعاد کوچک تری دارند، با هزینه کم تر و سرعتی بالاتر فراوری شوند.

به همین دلیل این شرکت دانش بنیان پیروز شده است با دستیابی به دلنش فنی فراوری پلیمرها به این روش، پلی اتیلن های با خواص بالا، انواع پلی آمیدها و پلاستیک ها را فراوری کند و ضمن تامین احتیاج داخلی به بعضی از کشورهای همسایه صادرات داشته باشد.

توانمندی در فراوری پلی اتیلن با خواص بالا

شرکت دانش بنیان تحقیقاتی فراوریی و صنعتی کرانگین، ظرفیت فراوری 10هزارتن از پلی اتیلن با خواص بالا را دارد و ضمن ایجاد اشتغال برای 25 نفر به طور مستقیم، کشور را در شمار 5 فراورینماینده این محصول جای داده است.

ارزش افزوده حاصل از فراوری پلی اتیلن با خواص بالا یا pert موجب حفظ حداقل 6 میلیون دلار سرمایه های ارزی در کشور خواهد شد.

افتتاح مرکز توسعه آنزیم های زیستی و رونمایی از آنزیم های ایران ساخت

همزمان با افتتاح مرکز توسعه سویه شتابدهنده پایاژن از آنزیم های بیولوژی مولکولی ایران ساخت رونمایی شد. این مرکز، امکانات لازم برای دستکاری ژنتیکی، کشت و خالص سازی فرآورده های زیستی را به فعالان فناور ارائه می دهد.

توسعه فناوری دو آنزیم پرکاربرد

آنزیم های Reverse transcriptase آنزیم هایی هستند که با قابلیت سنتز DNA از روی RNA ویروس های بیماری زای RNA دار همانند کووید19 را شناسایی می نمایند.

آنزیم DNA Polymerase مقاوم به دما نیز برای استفاده در واکنش PCR برای تشخیص مولکولی و مهندسی ژنتیک فراوری می گردد.

برطرف احتیاج به واردات با فراوری ایران ساخت

این دو آنزیم که به صورت وارداتی تامین می شوند و اکنون با توجه به همه گیری بیماری کرونا مصرف قابل توجهی نیز دارند، به وسیله این مرکز فراوری و از ماه آینده روانه بازار خواهد شد.

مرکز فراوری مواد موثره پپتیدی این شتابدهنده از فناوری های بستر جامد برای فراوری این مواد استفاده می نماید. در این مرکز دستگاه های تمام اتوماتیک سنتز پپتید آزمایشگاهی و صنعتی aapptec و دستگاه های خالص سازی خاص وجود دارد و برای فراوری ماده موثره پپتیدی با خلوص بالا و در شرایط ایمن برای فراورینمایندگان فراهم شده است.

در فاز نخست این فعالیت ها، ماده موثره پپتیدی آرایشی و بهداشتی ghk-cu که یک تری پپتید دارای خواص بهبود زخم و بیماری های پوستی، جوان سازی پوست و فراوری کلاژن و الاستین است رونمایی شد.

علاوه بر پپتیدهای آرایشی و بهداشتی، داروهای پپتیدی دارای کاربرد به عنوان آگونیست های هورمون آزاد نماینده گنادوتروپین نیز در اولویت فراوری این مرکز قرار گرفته است که در صورت فراوری آن ها پتاسنیل کاهش ارزبری 10 میلیون دلاری برای کشور متصور است.

مرکز نوآوری M.I.C با هدف فراهم کردن بستر مناسب برای اجرایی شدن ایده های فناوران حوزه سلامت با سرمایه گذاری داروسازی تسنیم در زمینی به مساحت 12 هزار مترمربعتاسیس و راه اندازی شد. مجموعه M.I.C در یک دوره پنج ساله برنامه دارد زیرساخت های لازم جهت تجاری سازی فناوری های حوزه فراوری فراورده های زیستی، سنتز مواد موثره پپتیدی، فرمولاسیون دارو، فراورده های آرایشی و بهداشتی و مواد غذایی را فراهم کند.

فاز نخست این فعالیت ها، به وسیله شتابدهنده پایاژن در مساحتی بالغ بر 500 متر مربع مشتمل بر فضای کار اشتراکی و مرکز توسعه سویه و مرکز فراوری مواد موثره پپتیدی امروز در دهه مبارک فجر به دست معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری به بهره برداری رسید.

این شتابدهنده برای جذب تیم های علاقه مند برای فعالیت در حوزه های زیستی و مولوکلی آمادگی دارد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری که صبح امروز به استان البرز سفر نموده است در نخستین بخش از سفر خود ضمن افتتاح خانه خلای و نوآوری دانشگاه خوارزمی، از شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک صنعتی بهارستان بازدید کرد.

ستاری در ادامه نیز از شرکت دانش بنیان ماشین سازی منگان بازدید کرد. این شرکت دانش بنیان در زمینه فراوری توربوماشین های سانتریفوژ، طراحی و ساخت کارخانجات گچ ، سیمان ، آهک و نمک - طراحی و ساخت انواع خشک کن با ظرفیتهای مختلف و تجهیزات بندرگاه ها، معادن و برداشت و باطله هیا معدنی فعالیت می نماید.

بعلاوه فعالان فناور شرکت دانش بنیان ویستا تجهیز احیا که تعمیرات اساسی تجهیزات پزشکی را با فناوری بومی انجام می دهند، آخرین دستاوردها و توانمندی هایشان در راه اندازی خطوط تعمیر اساسی تجهیزات بازاحیاشده گفت و گو کرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1401 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1918

به "خط فراوری پلیمرهای مهندسی با خواص بالا و مرکز فراوری آنزیم های زیستی رونمایی شد ، بی نیازی از واردات دو آنزیم کاربردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خط فراوری پلیمرهای مهندسی با خواص بالا و مرکز فراوری آنزیم های زیستی رونمایی شد ، بی نیازی از واردات دو آنزیم کاربردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید