آشتی قطر و عربستان در آسمان، شرکت فرودگاه ها در سکوت خبری
به گزارش مجله رویگری، به گزارش خبرنگاران، پس از آنکه 15 خرداد 96، ناگهان عربستان، بحرین، امارات و مصر شبانه ارتباط خود را با قطر و با دستور آمریکا قطع کردند، فرودگاه دوحه که می رفت تا به هاب پروازی بخشی از آسیا و شمال آفریقا تبدیل گردد - که این موفقیت، به دلیل توسعه زیرساخت ها و همچنین ناوگان هوانوردی این کشور به دست آمده بود- ناگهان با مشکل پرواز ممنوع از آسمان چند کشور عربی روبرو شد که این اتفاق، زیان گسترده ای به شرکت های هواپیمایی قطری خصوصاً قطر ایر ویز واردکرد.
همراه ما باشید و با تور قطر ارزان از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.
ورود قطر ایر ویز به آسمان ایران
یک مقام مسئول سابق صنعت هوانوردی تابستان سال جاری درباره شبی که قرار شد پروازهای قطری به جای عبور از آسمان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، از آسمان ایران عبور نمایند (خرداد 96) گفت: قطری ها همان شب از ایکائو درخواست داده بودند تا آسمان ایران جایگزین راستاهای قبلی پروازی این شرکت گردد؛ در همان زمان، عراق هم درگیر مبارزه با داعش بود و ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) نوتام (اطلاعیه هوانوردی) در مورد هشدار به شرکت های هواپیمایی تجاری برای عبور از آسمان عراق را صادر نموده بود.
وی اضافه کرد: ایکائو از سازمان هواپیمایی کشوری ایران درخواست اجازه عبور هواپیماهای قطری از آسمان کشورمان را داشت و ما مجبور شدیم شبانه، ظرفیت مرکز کنترل فضای کشور را افزایش دهیم که کار مسئله ای بود؛ رئیس جمهور بعدها بابت کوشش شرکت فرودگاه ها، سازمان هواپیمایی کشور و مرکز کنترل فضای کشور برای ایجاد راستا هوایی امن، تقدیر کرد.
پیش از این سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، از کسب درآمد 1700 میلیارد تومانی از محل پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال 97 خبر داده بود که 14 درصد کمتر از سال 96 بوده است.
امیر قطر وارد ریاض شد / خداحافظی مسافران قطرایرویز با مناظر زیبای زاگرس
رسانه های منطقه ظهر امروز مراسم ورود امیر قطر پس از حدود 4 سال قطع ارتباط میان این کشور با عربستان، به ریاض با استفاده از هواپیمای قطر ایر ویز را پخش مستقیم کردند.
تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی با استقبال بن سلمان ولی عهد عربستان به فرودگاه ریاض پا گذاشت تا در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند.
سایت فلایت رادار 24 نیز از نیمه های شب گذشته و بامداد امروز، عبور هواپیماهای قطری از آسمان کشورهای عربی حاشیه خلیج را نشان می دهد.
با این حال هیچ یک از مسئولان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در مورد انتقال پروازهای قطری به آسمان کشورهای همسایه و منطقه سخنی به میان نیاورده اند.
این در حالی است که اخیراً در هیئت دولت، آئین نامه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ارائه تخفیف به شرکت های هواپیمایی خواستار عبور از آسمان ایران را به تصویب رسانده بود تا شرکت فرودگاه ها بتواند پیشنهادهای بهتر و جذاب تری به شرکت های هواپیمایی خارجی برای عبور از آسمان کشورمان ارائه دهد.
به خصوص که عراقی ها که گفته می گردد مسئولیت کنترل ترافیک آسمان خود را به یک شرکت انگلیسی واگذار نموده اند، با ارائه تخفیف های سنگین، توانسته اند بخش مهمی از بازار پروازهای عبوری از آسمان ایران را به سمت آسمان کشور خود راهنمایی نمایند.
کاهش 72 درصدی پروازهای عبوری از آسمان ایران در 7 ماهه نخست 99
شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، تا کنون آماری از پروازهای عبوری ماه های آبان و آذر ماه منتشر ننموده؛ اما بر اساس آمار منتشره در 7 ماهه سال جاری که به دلیل شیوع کرونا و کاهش پرواز در جهان، میزان پروازهای عبوری به شدت کاهش یافته بود، مجموعاً 52 هزار و 119 پرواز عبوری از آسمان ایران انجام شد؛ در مدت مشابه سال 98 تعداد 184 هزار و 958 سورتی پرواز برقرار شده بود که نشان دهنده کاهش 71.8 درصدی پروازها عبوری در مدت مذکور است.
حذف پروازهای عبوری چه قدر به درآمدهای ایران ضرر می زند؟
پیش تر بعضی خبرها، گمانه هایی مبنی بر احتمال کاهش 350 میلیون دلاری (حدوداً 4 هزار میلیارد تومانی) از درآمدهای ایران و شرکت فرودگاه ها با حذف آسمان ایران از بازار درآمدی پروازهای عبوری مطرح نموده بودند.
منبع: خبرگزاری مهر