آشنایی با غار رودافشان در دماوند

به گزارش مجله رویگری، غار رودافشان در نزدیکی شهر فیروزکوه و تهران واقع شده است. برای رفتن به این غار باید جاده تهران به فیروزکوه را طی کنید و خود را به روستای رودافشان برسانید.ماجراجویی در غار رودافشان

آشنایی با غار رودافشان در دماوند
برخی وقت ها عجیب ترین مکان های مجذوب نماینده گردشگری در نزدیکی ما قرار گرفته است و ما هم از آن خبر نداریم. اگر در پی یک ماجراجویی درجه یک در نزدیکی تهران می شد، بهتر است جستجو در یک غار مجذوب نماینده و مرموز را امتحان کنید. برای این کار برترین انتخاب سفر به شهرستان دماوند و رفتن به غار رودافشان است. پس کفش مناسب بپوشید و کوله پشتی خود را جمع کنید. می خواهیم شما را به یک غار هیجان انگیز ببریم تا لذت کشف آن سراسر وجود شما را فرا بگیرد.

غار رودافشان کجاستدوستان خود را جمع کنید، در یک ماشین از تهران به سمت شهرستان دماوند حرکت کنید. فاصله شما حدود 2 ساعت خواهد بود. از آنجا سراغ روستای رود افشان را بگیرید. در این روستای زیبا، غاری شگفت انگیز به همین نام وجود دارد که رفتن درون آن کمی دل و جرئت می خواهد. اما اگر در پی ساختن یک روز متفاوت هستید تنها راه آن همین است. وقتی از دور دهانه غار را به بینید شبیه به چشم نیمه باز یک اژد ها می ماند. ورودی غار بیضی شکل است، ارتفاعان حدود 20 متر و طول آن به 30 متر می رسد. وقتی از تپه ها بالا بروید و کمی هم کوه نوردی کنید می تواند به بالای کوه رسیده و جلوی دهانه غار به ایستید دقیقاً در ارتفاع 1945 متری از سطح دریا قرار دارید. احتمالاً قلبتان آغاز به تپش می نماید و کمی ترس به سراغتان می آید. قبل از ورود باید بدانید که در انتهای غار رودافشان خفاش های فراوانی زندگی می نمایند. هرچند که آن ها بی آزار هستند، اما دانستن این نکته یاری می نماید تا حداقل غافلگیر نشوید.

مشخصات غارغار رود افشان در واقع یک غار آهکی است که در اثر پدیده کارست به وجود آمده است. اگر بخواهیم شرح کوتاهی دهیم باید بگوییم که پدیده کارست به خوردگی و انحلال سنگ های آهکی گفته می گردد که سبب ایجاد حفره های بزرگ و کوچک مانند غار در دل صخره های آهکی می گردد. کارشناسان جغرافیا، زمان تشکیل شدن این غار را به دوره دوم پالئوسن نسبت می دهند. راستا رسید به غاز از دامنه کوه تا بالا 800 متر است و احتیاج به کفش و تجهیزات مناسب دارد.

تحقیقات باستان شناسی در این غار نشان می دهد که در گذشته انسان های بومی منطقه از این غار استفاده می کردند. در همان ابتدای ورود به غار با یک دهلیز روبرو خواهید شد که میان آن یک چاله آبی و صخره وجود دارد. به خاطر همین ویژگی است که به این بخش از غار معبد آناهیتا گفته می گردد. شواهد نشان می دهد که در گذشته احتمالاً داخل غار را به طور کامل آب فراگرفته است.

این را می توان از اثر فرسایش و املاحی که بر دیواره، سقف و کف غار پدید آمده مشاهده کرد. در بخش اصلی غار اگر به بالای سرخود نگاه کنید می توانید طاقدیس های بسیار زیبایی را ببینید که در اثر چکه کردن آب از سقف غار ایجاد شده است. اگر تجربه غار نوردی را دارید که هیچ اگر نه حتماً اطلاعات خود را در این باره کامل کنید. مثلاً داشت یک کلاه مجهز به هدلاین درون غار واقعاً لازم است، زیرا نور به سختی وارد غار می گردد و همه جا تاریک است. هرچه پیش تر بروید غار مجذوب نماینده تر و خلوت تر می گردد. مراقب زیر پای خود باشید، زیرا اکثراً لیز است. بعلاوه مراقب خفاش ها هم باشید که پرواز ناگهانی آن ها شمارا نترساند یا به بچه ها و افراد مسن تر آسیبی وارد نگردد.

درون این غار هرچه می بینید زیبایی و مجذوب نمایندهیت است. بخصوص برای کسانی که تجربه چنین سفر هایی را ندارند واقعاً یک انتخاب عالی است. قبل از تماشا داخل غار اصلاً فکرش را نمی کنید که این مکان چقدر زیبا و خیال انگیز باشد. قدرت خداوندی بازهم در گوشه از طبیعت این سرزمین زیبایی خلق نموده که هنوز ما قدرش را به طور کامل نمی دانیم. خوشبختانه به همت افراد دلسوز، غار رود افشار در سال 1384 با شماره 12213 در لیست آثار ملی ایران ثبت شده و امروزه از آن تا حدودی نگهداری می گردد.

چطور برویماگر می خواهید غار رودافشان را ببینید، با فرض بر اینکه از تهران حرکت می کنید در ابتدا راستا شهرستان دماوند را پیش بگیرید. بهتر است صبح راه بی افتید که زمان کافی برای گشت گذار و بعلاوه برگشت شما وجود داشته باشد. وقتی به شهرستان دماوند رسیدید از جاده فیروزکوه به سمت منطقه سید آباد بروید. در همین راستا حرکت کنید تا زمانی که به چند راهی برخورد کنید که تابلو غار را مشاهده کنید.

حالا راستاتان را به سمت جاده تازه تغییر دهید. بعد از حدود 13 کیلومتر رانندگی و گذشتن از چند محله و روستا انتها به روستای رودافشان می رسید. شما باید خودروی خود را در روستا پارک کنید. سعی کنید مواد غذایی مناسب را همراه خود ببرید، کیسه زباله نیز فراموش نگردد. بعلاوه به خاطر اینکه راستا و بعلاوه درون غار کمی شما را اذیت خواهد نمود سعی کنید تا حد امکان وسایل اضافه همراهتان داشته باشید. از داخل روستا تا دهانه غار حدود 40 دقیقه پیاده روی در پیش دارید. یک نکته دیگر که باید در رفتن به غار بدانید این است که داخل این غار هوا سرد است. بخصوص که اگر در فصلی غیر از تابستان به اینجا می آیید. پس لباس گرم برای پوشیدن درون غار با خودتان همراه داشته باشید.

نکته آخر اینکه لطفاً و لطفاً به هیچ وجه چه در راستا و چه درون غار زباله نریزید. گفته می گردد چند اقامتگاه بومگردی درون روستا در حال ساخت است که به زودی افتتاح می گردد و می تواند حتی شب را در این اقامتگاه ها مجذوب نماینده بمانید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 24 دی 1400 بروزرسانی: 24 دی 1400 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1823

به "آشنایی با غار رودافشان در دماوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با غار رودافشان در دماوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید