آیا به زنان شاغل کمتر نفقه تعلق می گیرد؟

به گزارش مجله رویگری، نفقه برعهده شوهر است و حتی با این توجیه که زن کار می نماید هم نمی توان از پرداخت نفقه به او سر باز زد.

آیا به زنان شاغل کمتر نفقه تعلق می گیرد؟

عقد نکاح سبب به وجود آمدن آثاری در روابط میان زوجین می گردد. یکی از این تکالیف لزوم پرداخت نفقه به زن است. انجام این تکلیف از سوی مرد به مقدار ای مهم است که در قانون ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه معین شده و در صورت ترک انفاق از سوی مرد ممکن است به مجازات حبس محکوم گردد. در این مطلب از خبرنگاران به موضوع مقدار نفقه زنان شاغل می پردازیم.

نفقه زن شاغل

یکی از مزایای نفقه زن آن است که پرداخت نفقه به وی مشروط به فقر زن نیست. بنابراین حتی اگر زن دارای اموالی بوده و قادر به تامین نیازهای خود بوده و بعلاوه درصورتی که زن شاغل باشد، باز هم پرداخت نفقه زن بر عهده شوهر است. در پرداخت نفقه به زن تفاوتی میان زنان شاغل و زنان غیر شاغل نیز وجود ندارد.

اما پرداخت نفقه به فرزند این گونه نیست؛ چرا که شرط پرداخت نفقه به بچه ها این است که فرزند صاحب مال کافی نباشند و نتوانند به واسطه اشتغال به کاری نفقه خود را تأمین نمایند. بنابراین اگر بچه ها خودشان صاحب دارایی باشند یا بتوانند کار نمایند و صاحب عایدی باشند، پرداخت نفقه ایشان بر پدر ضروری نیست. اگر به مطالبی پیرامون طلاق علاقه دارید به مطلب این زنان را هرگز نمی توانید طلاق دهید مراجعه کنید.

مقدار نفقه زن شاغل

بر اساس ماده 1107 قانون مدنی، نفقه زن عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با شرایط زن. بنابراین پرداخت نفقه زن شاغل به نوعی که نیازهای وی تامین گردد، بر عهده شوهر است. بر اساس قانون مدنی، مرد موظف به تأمین نیازهای همسر خود از قبیل مسکن، البسه، نان، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا نیاز است. بنابراین مقدار نفقه زن عبارت است از نیازهای متعارف و متناسب با شرایط زن. مقدار نفقه زن شاغل نیز همین گونه است و مرد موظف به تامین آن است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب اگر مردی درخواست طلاق دارد، این حقوق را باید بدهد را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 20 شهریور 1401 بروزرسانی: 20 شهریور 1401 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 2032

به "آیا به زنان شاغل کمتر نفقه تعلق می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا به زنان شاغل کمتر نفقه تعلق می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید