احمدرضا درویش: دیگر از ارشاد مجوز ساخت نمی گیرم ، مدیریت توئیتری بر کشور حاکم شده است

احمدرضا درویش کارگردان فیلم رستاخیز ضمن انتقاد مجدد از شرایطی که منجر به انتشار نسخه غیرقانونی این فیلم در فضای مجازی شد از علاقمندان خواست منتظر انتشار نسخه قانونی آن باشند.

احمدرضا درویش: دیگر از ارشاد مجوز ساخت نمی گیرم ، مدیریت توئیتری بر کشور حاکم شده است

مهر نوشت: احمدرضا درویش کارگردان سینما در حاشیه حضور در برنامه آی فیلم پلاس از فراوریات شبکه تلویزیونی آی فیلم ضمن اشاره به حواشی انتشار نسخه غیرقانونی رستاخیز در فضای مجازی گفت: من با انگیزه هایی فراتر از صرف فیلم ساختن، همراه با گروهم رستاخیز را ساختم. پس طبیعتاً اکران نشدن آن یا انتشار غیرقانونی اش دلسردمان ننموده است و فکر می کنیم همین که قدمی برداشتیم و رستاخیز ساخته شد، توفیق بوده است.

وی در عین حال تأکید کرد: تنها ناراحتی ما مظلومیت فیلم است. مدیریت فرهنگی کشور ما باید برای مسئله ای که فیلم با آن رو به رو بود، تدبیری می اندیشید نه اینکه صورت مسئله را پاک کند. انتشار غیرقانونی فیلم لطمه شدیدی به ما زده شد درحالی که می شد اتفاقات بهتری را رقم زد.

  • کتابی درباره ساخت رستاخیز می نویسم

احمدرضا درویش ادامه داد: ما نه از بودجه بیت المال برای ساختنش مصرف کردیم و نه کسی کمکی به ما رساند بلکه خودمان جذب بودجه کردیم و حتی از خارج کشور اقداماتی انجام شد. در آینده کتابی در خصوص ساخت رستاخیز می نویسیم و به این آسیب ها دقیق تر اشاره می کنیم. ما حتی برای اکران فیلم در خارج از کشور اقداماتی انجام دادیم که متاسفانه پخش غیرقانونی فیلم همه چیز را خراب کرد در حالی که می توانست پیغامدهای مثبت و ماندگاری به بار آورد. ما به عنوان افرادی که براساس باورهای معینی دست به ساخت فیلمی مثل رستاخیز زده ایم، حق نداریم ناامید شویم.

وی در خصوص ساخت فیلم جدید و نگرانی از تکرار تجربه رستاخیز گفت: شاید از منظر عقلانی کسی که مثل من فیلمش اکران نشده و بعد هم اثرش غیرقانونی نمایش داده گردد، از ادامه کار بترسد و این احتمال را بدهد که ممکن است این اتفاق بار دیگر رخ بدهد. بعد از این ماجراها من به این نتیجه رسیدم که مدیران ما پای امضا و مجوزشان نمی ایستند و من هم دیگر از آن ها مجوز ساخت فیلم نمی گیرم. این در حالی بود که فیلم ما در خصوص قله معارف شیعه بود.

درویش تأکید کرد: ما آبرو می گذاریم و فیلم می سازیم. مگر یک آدم چقدر عمر می نماید؟ 15 سال از پیش فراوری رستاخیز تا امروز گذشته است و من فکر می کنم فیلم بعدی من حتما 30 سال زمان احتیاج دارد! مگر من تا کی زنده ام؟ فکر می کنم فرهنگ برای سیستم حکومتی ما خیلی مهم نیست و مدیریت توئیتری بر کشور ما حاکم شده است! هنرمند اهل مکاشفه و شهود است و با رویاپردازی کار می نماید و مدیریت کردن برای این قشر کار ساده ای نیست.

کارگردان کیمیا اظهار کرد: آنچه برای رستاخیز رخ داد سرقت فرهنگی است. من دوست دارم هم کسانی که این فیلم را منتشر نموده اند، هم مسلمانان معتقد و شیعیان عرب و غیرعرب بدانند ما به عنوان سازندگان و صاحبان اثر راضی نیستیم که فیلم به این صورت منتشر شده و امیدواریم مردم خودشان از دیدن فیلم پرهیز نمایند و دیگران را هم از تماشای رستاخیز در فضای مجازی که عملی حرام است، پرهیز دهند. اگر علاقه مندان صبر نمایند توسط صاحبان فیلم به صورت کاملا قانونی و شرعی فیلم بارگذاری خواهد شد و می توانند آن را با کیفیت خوب تماشا نمایند.

  • جهان امروز تشنه دیدن و شنیدن حرف های ما است

درویش که در پشت صحنه آی فیلم پلاس از برنامه های فراوریی معاونت برون مرزی صداوسیما سخن می گفت، در خصوص نقش شبکه های برون مرزی ایران و تاثیراتی که در انتقال سبک زندگی ایرانی اسلامی به فضای خارج از کشور داشته اند، گفت: به نظر من جهان امروز که به وسیله رسانه و عنصر صدا و تصویر پیغام می گیرد و منتقل می نماید، تشنه دیدن و شنیدن حرف ها و باورهای ماست؛ اینکه ما چه کسانی هستیم و چه می گوییم؟ چه طرز تفکری داریم و می خواهیم چه پیغامی را به جهان برسانیم.

کارگردان رستاخیز تأکید کرد: جهان واقعا مشتاق شنیدن حرف های برآمده از فرهنگ ماست. متاسفانه جهان بیشتر از دریچه سیاست با نام کشور ایران آشناست. ما برای اینکه بتوانیم حرف هایمان را فراتر از سیاست و بحث های سیاسی بیان کنیم، باید به وسیله فرهنگ، تاریخ و هویت مان سبک زندگی مان را معرفی کنیم و حتما به امکاناتی احتیاج داریم تا به مطالبات جواب بدهیم.

یکی از راه های موثر و شاید تنها راه رسانه است. به وسیله به کارگیری زبان تصویر و صدا به راحتی می توان با مخاطبان در هرجای جهان ارتباط برقرار کرد و وقتی پیغامی از کانال رسانه صادر می گردد، دیگر محدود به مکان و زمان نیست و در لحظه به کل جهان می رسد و اثر خودش را به جا می گذارد.

وی ادامه داد: با توسعه فناوری های جدید در عرصه انتقال پیغام، اهمیت شبکه های برون مرزی بیشتر احساس می گردد. در جهان اشباع از اطلاعات، ما حتما باید کرسی فرهنگی خودمان را داشته باشیم. صدای ما باید در همه شبکه ها و لایه های رسانه ای شنیده گردد.

درویش اضافه نمود: متاسفانه ما در سینما دچار توهمی عجیب شده ایم و فکر می کنیم حضور جهانی داریم در حالی که به نظر من اینطور نیست. حتی در پایتخت شهرهای اسلامی هم کسی آنچنان دنبال سینمای ایران نیست. در همین مزارشریف که هم زبانیم و فرهنگ مان مشترک است، در بازار فروش فیلم هایشان یک فیلم ایرانی هم دیده نمی گردد و بیشتر دنبال آثار چینی و تایلندی هستند!

وی ادامه داد: در این شرایط نقش شبکه ای چون آی فیلم و سایر شبکه های برون مرزی دوچندان احساس می گردد. ابتکار تاسیس شبکه آی فیلم بسیار هوشمندانه بود و باید روز به روز با فرم های تازه با همه محدودیت ها به جلو پیش برود.

درویش در ادامه درمورد نگاه فیلمسازان ایرانی به فراوری آثاری برای بیرون از مرزهای کشور گفت: اثر هنری در شرایطی به ماندگاری می رسد که محدودیت های زمانی و مکانی نداشته باشد. امروز ارتباطات دیگر محدود نیست. آثار نمایشی ما با اینکه باید هویت ایرانی اسلامی داشته باشد، اما ضروری است برای خارج از مرزهای کشور هم قابل درک باشد و این یک اصل برای اثر هنری جهانی است.

این کارگردان سینما گفت: هرچقدر اثر هنری بتواند فهم وسیع تری را دربربگیرد ماندگارتر می گردد. در بحث ادبیات چه آثاری ماندگار شده است؟ باید رساله موسیقی ابن سینا را بخوانید تا ببینید که اثر ادبی ماندگار چه ویژگی هایی دارد و همینطور آثار شعرای ما مثل حافظ، سعدی، مولانا و… که آثار ادبی شان جهانی شده است.

درونش اضافه نمود: آنها آنقدر عمیق به جهان نگریسته اند که هرکسی در جهان آثار آن ها را درک می نماید. البته راه های ارتباط گیری باید به روز گردد. در بحث هنرهای نمایشی هم ما باید به این صندلی برسیم و کرسی هایی در جهان به دست بیاوریم. امروز هزاران هزار شبکه تلویزیونی در جهان وجود دارد و رقابت بسیار سخت شده و در این شرایط رسیدن به صندلی جهانی دشوارتر است.

این کارگردان سینما ماموریت های بخش برون مرزی صداوسیما را بسیار حساس خواند و عنوان نمود: امیدوارم علاوه بر موقعیت های نخبگی و جشنواره ها که در آنجا تا امروز خوش درخشیده ایم، در سایر وجوه هم پیروز ظاهر شویم. ضروری است که از قرابت های زبانی، دینی یا فرهنگی مان با سایر کشورها استفاده کنیم. کمااینکه در همین نزدیکی خودمان در هندوستان میلیون ها شیعه داریم، اما واقعا چه نزدیکی باهم داریم؟ هیچ! اصلا در زمینه کاری چه اتفاقات مثبتی بین ما اتفاق افتاده است؟ دقیقا اینجاست که نقش آی فیلم و سایر شبکه های برون مرزی در محکم تر و آشکارکردن این پیوندها معین می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: بروزرسانی: 21 آبان 1398 شناسه مطلب: 390

به "احمدرضا درویش: دیگر از ارشاد مجوز ساخت نمی گیرم ، مدیریت توئیتری بر کشور حاکم شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احمدرضا درویش: دیگر از ارشاد مجوز ساخت نمی گیرم ، مدیریت توئیتری بر کشور حاکم شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید